برگزاری نشست مشورتی وزیر علوم و اعضای کمیسیون آموزش مجلس با روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی تصادف مرگبار در محور تربت‌حیدریه ۵ فوتی و ۳ مصدوم برجای گذاشت (۳ اسفند ۱۴۰۳) جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور وزیر کشور در پی هشدار هواشناسی| نیرو‌های امدادی و عملیاتی در آماده‌باش+ فیلم (۳ اسفند ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۳ اسفند ۱۴۰۳) | رگبار باران در برخی نقاط استان هشدار پلیس به رانندگان؛ بارش برف و باران در ۱۸ محور مواصلاتی (۳ اسفند ۱۴۰۳) دمای هوا در برخی استان‌ها تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد (۳ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر استاندار از «امیرعلی بیجمیرانی» نیروی حفاظت فیزیکی بیمارستان۲۲بهمن نیشابور+ویدئو واژگونی اتوبوس در محور اسلام‌آباد غرب به کرمانشاه ۴۰ مصدوم بر جای گذاشت (۲ اسفند ۱۴۰۳) تحویل ۸۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی تا پایان سال (۲ اسفند ۱۴۰۳) وزیر علوم خبر داد: راه‌اندازی گشت‌های انتظامی در اطراف دانشگاه‌ها | نقاط ناایمن دانشگاه‌ها با مدیریت هوشمند ایمن‌سازی شود + فیلم وام‌های ضروری و ازدواج فرزندان به بازنشستگان پرداخت شد تامین پایدار آب شرب ۷۳۰۰ روستای کشور رد شایعه ورود طوفان برف به کشور در اوایل اسفند ۱۴۰۳ | اصطلاح «طوفان برف» غیر علمی است صدور هشدار سطح نارنجی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش برف و باران (۲ اسفند ۱۴۰۳) وزیر علوم: تلفن همراه و لپ‌تاپ همه دانشجویان بیمه می‌شود | توضیحات جدید وزیر علوم درباره پرونده قتل دانشجوی دانشگاه تهران + فیلم رئیس کانون وکلای خراسان: مهم‌ترین انگیزه برای حفظ استقلال کانون وکلا، دفاع بدون لکنت از موکلین است رئیس اتحادیه اسکودا: نهاد وکالت و رسانه هم‌سو با یکدیگر حرکت می‌کنند پرداخت حقوق فرهنگیان با نرم‌افزار جدید دستمزد تحت وب از ابتدای سال ۱۴۰۴ ۵ تأثیر روحی‌روانی دورریختن وسایل اضافی خانه اعلام وضعیت اضطراری به دلیل شیوع دنگی در ایالت سائوپائولو برزیل راهکارهایی برای توجه مردان به فعالیت‌های بدنی | ورزش، راهی به سمت سلامت انگیزه سرقت، عامل اصلی قتل دانشجو دانشگاه تهران اعلام شد توضیحات سرپرست دادسرای جنایی تهران در بازسازی صحنه قتل دانشجوی دانشگاه تهران نشست صمیمانه دانش‌بنیان‌های استان خراسان با وزیر علوم | چشم‌انداز صادرات یک میلیارد دلاری از پارک علم و فناوری خراسان دولت باید به قانون زایمان طبیعی جامه عمل بپوشاند این خطای بهداشتی موجب وزوز گوش می‌شود همکاری‌های ایران و ژاپن در حفاظت از تالاب‌ها | پروژه جدید در راه است مصرف این سبزی‌ها می‌تواند از سفیدشدن مو‌ها جلوگیری کند ۲ هزار و ۵۷۳ سگ و گربه صاحب‌دار در تربت‌حیدریه علیه هاری واکسینه شدند روایتی از خطرات دست‌فروشی در حاشیه جاده بهشت‌رضا(ع) مشهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۳) | بارش برف و باران از هفته آینده
سرخط خبرها

کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن

  • کد خبر: ۳۱۶۷۳۹
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن
نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه‌گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و سرعت سیر این مسیر به ۶ ساعت خواهد رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سال‌ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایه‌گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند.

وی افزود: اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می‌شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود.

میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآورد‌های جدیدی انجام داده‌اند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، به‌گونه‌ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی‌سازی راه‌آهن را می‌توان از منابع داخلی تأمین کرد.

وی ادامه داد: نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج - هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهره‌برداری است. در قرارداد اولیه با چینی‌ها، هزینه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می‌شود. بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه‌آهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش‌های مسیر، سرمایه‌گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.

میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیاز‌ها به‌صورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی‌سازی این خط نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیو‌های دیزلی و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف می‌شود.

وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایه‌گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه‌آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بسته‌های مشارکتی به شرکت راه‌آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.

کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->