تصادف زنجیره‌ای با ۲۰ مصدوم در پارک ملی گلستان + فیلم و عکس (۸ آبان ۱۴۰۴) اختصاص ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه تجهیز مدارس عشایری در سال جدید | فعالیت ۲۰۰ مدرسه تک دانش‌آموزه در کشور  دانش آموزان عشایر اولویت آموزش و پرورش در کشور هستند رویدادی رنگارنگ با دختران | برگزاری اختتامیه اردوی عشایری دانش‌آموزان دختر ایران در مشهد + فیلم افزایش نیروی انسانی، اصلاح قانون حمل سلاح و افزایش تجهیزات و امکانات محیط‌بانان، در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست مستندمسابقه تلویزیونی، شکل جدید آموزش درس آمادگی دفاعی | عضویت ۳۷۰ هزار نفر در بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی: خدمات درمانی به بیماران غیربومی در مشهد بدون بودجه‌ مشخص انجام می‌شود تجلیل از محیط‌بانان کشور در مشهد | تأکید بر لزوم حمایت و تجهیز نیرو‌های حفاظتی ۱۲۰ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه سلامت هستند | الزام پرداخت حق بیمه برای تمدید اقامت اتباع خارجی هشدار عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره رانت و فساد در زنجیره دارو و تجهیزات پزشکی از ۵۵۰۰ تأییدیه کیفی آسانسور تا ۶۲۶۸ بازرسی از تجهیزات تفریحی در خراسان رضوی | بازرسی و کنترل کیفیت استاندارد شبانه‌روز ادامه دارد اضافه‌شدن ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس تا پایان سال ۱۴۰۴ برای زنان از ۴۰ سالگی به بعد چه ورزش‌هایی مناسب است؟ استفاده زیاد از موبایل، کودکان را در معرض ابتلا به اوتیسم قرار می‌دهد این رژیم غذایی التهاب لثه‌ها را کاهش می‌دهد و سلامت دهان را بهبود می‌بخشد ارتباط پای سرد با دیابت و تیروئید | روش‌هایی برای بهبود سردی پا‌ها پژوهش‌های جدید: مصرف لبنیات پرچرب در جوانی سلامت قلب را افزایش می‌دهد چطور تعادل بدن را در هر سنی حفظ کنیم؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) | مشهد از فردا سرد می‌شود وزیر بهداشت در پاسخ به شهرآرانیوز: بودجه ویژه برای خدمات بیمه‌ای بیماران و زائران مشهد اختصاص می‌یابد + فیلم سن ابتلا به سکته مغزی در ایران حدود ۱۰ سال پایین‌تر از میانگین جهانی است احتمال وقوع سیلاب در شمال کشور | امدادگران هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند گیاهان دارویی، قاتل چربی خون بالا شرکت آموزشی پایا تدبیر امید رادمان بیش از دو میلیون نفر-ساعت آموزش برگزار کرد ناکارآمدی در ساختار هزینه‌ها و ضرورت تجمیع منابع بیمه‌ای ۵ درصد اعتبارات بیمه‌های پایه به پیشگیری اختصاص یافت کانون‌های بیابانی خراسان رضوی یکی از منشأ‌های اصلی آلودگی هوا | مهار قطره‌چکانی بیابان‌زدایی روایت نسلی که نشان داده‌اند برای آنچه دوست دارند، از همه تعلقاتشان می‌گذرند | حکایت من و وطن دستگیری شبانه باند موبایل‌قاپی | با دستگیری متهمان؛ قول مردانه پلیس مشهد ۳ ساعته عملی شد
سرخط خبرها

کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن

  • کد خبر: ۳۱۶۷۳۹
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن
نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه‌گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و سرعت سیر این مسیر به ۶ ساعت خواهد رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سال‌ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایه‌گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند.

وی افزود: اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می‌شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود.

میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآورد‌های جدیدی انجام داده‌اند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، به‌گونه‌ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی‌سازی راه‌آهن را می‌توان از منابع داخلی تأمین کرد.

وی ادامه داد: نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج - هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهره‌برداری است. در قرارداد اولیه با چینی‌ها، هزینه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می‌شود. بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه‌آهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش‌های مسیر، سرمایه‌گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.

میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیاز‌ها به‌صورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی‌سازی این خط نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیو‌های دیزلی و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف می‌شود.

وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایه‌گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه‌آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بسته‌های مشارکتی به شرکت راه‌آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.

کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->