اهمیت آگاهی از اختلالات خون‌ریزی‌دهنده در زنان و دختران پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۴) | دمای مشهد به ۳۰ درجه می‌رسد انجام ۵۴۴ مورد بازرسی در حوزه غذاودارو در قالب طرح سلامت نوروزی (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) تولد ۱۰۱ نوزاد در بیمارستان‌ ام‌البنین(س) مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۴ افزایش ۱۲ درصدی پرواز‌های فرودگاه‌ بین‌المللی مشهد تا امروز (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) اهدای عضو نوجوان مرگ مغزی مشهدی به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) پیش‌بینی بارش باران در برخی استان‌ها از امروز (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) تعداد کشته شدگان در زلزله میانمار به یک هزار و ۶۴۴ تن رسید افزایش تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروزی به ۵۵۰ نفر (۹ فروردین ۱۴۰۴) اختصاص بسته حمایتی ویژه به خانوارهای نیازمند دارای کودک + جزئیات قانون جدید ارث مادر به فرزندان در سال ۱۴۰۳ افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان تکذیب شد کاهش ۲۵ درصدی تلفات تصادفات نوروزی در خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۴) چگونه به کودکان بیاموزیم که غذای سالم بخورند تولد سالانه ۲۰۰ بیمار تالاسمی جدید در کشور ۹ مرکز سالک در شهر مشهد آماده ارائه خدمات به بیماران در ایام نوروز  اعلام برنامه‌های کمیته طب سنتی در سال جدید انتقاد از نبود نظارت بر هزینه‌های بالای دندانپزشکی پوشش بیمه‌ای پیوند مغز استخوان از امسال اجرایی می‌شود چاقی میانگین امید به زندگی را کاهش می‌دهد ۲ تن فرآورده لبنی فاقد مشخصات بهداشتی در نیشابور کشف و ضبط شد (۹ فروردین ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما اسکان بیش از ۱۶ هزار خانوار در مدارس و مراکز اقامتی آموزش و پرورش خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۴) ویدئو | آغاز بارش‌های گسترده از روز سیزده‌بدر ۱۴۰۴ | بارش‌ها در کدام مناطق کشور خواهد بود؟ مبلغ کمک‌‌معیشت ماهانه جانبازان و معلولان در سال ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری اینترنتی با پیامک فطریه ۱۴۰۴ شمار قربانیان زلزله میانمار از یک هزار نفر عبور کرد | جدیدترین تصاویر از ویرانی‌های زلزله میانمار حادثه تلخ گازگرفتگی در فریمان خراسان رضوی؛ یک خانواده چهارنفره جان باختند (۸ فروردین ۱۴۰۴) تصادف خونین دو پراید در قوچان خراسان رضوی با ۱۱ مصدوم (۸ فروردین ۱۴۰۴) ۷۰ درصد مسافران قطار مبدأ یا مقصدشان مشهد است آمار تکان‌دهنده از تلفات سوانح رانندگی تعطیلات نوروزی (۸ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن

  • کد خبر: ۳۱۶۷۳۹
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن
نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه‌گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و سرعت سیر این مسیر به ۶ ساعت خواهد رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سال‌ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایه‌گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند.

وی افزود: اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می‌شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود.

میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآورد‌های جدیدی انجام داده‌اند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، به‌گونه‌ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی‌سازی راه‌آهن را می‌توان از منابع داخلی تأمین کرد.

وی ادامه داد: نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج - هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهره‌برداری است. در قرارداد اولیه با چینی‌ها، هزینه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می‌شود. بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه‌آهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش‌های مسیر، سرمایه‌گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.

میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیاز‌ها به‌صورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی‌سازی این خط نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیو‌های دیزلی و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف می‌شود.

وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایه‌گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه‌آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بسته‌های مشارکتی به شرکت راه‌آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.

کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->