پرواز‌ها و سفر‌های هوایی به مشهد در روز میلاد امام رضا(ع) رکورد ۷ ساله را شکست (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۱۱ مصدوم بر اثر دو تصادف خودرویی در مشهد و گلبهار (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) جنایت خونین بر اثر اختلاف خانوادگی | پسر ۱۷ ساله برادرش را به قتل رساند موتورسیکلت‌های فرسوده ۲ برابر مصرف سوخت و ۹ برابر آلایندگی بیشتری دارند نماینده مجلس تأکید کرد: ضرورت مدیریت آب‌های سطحی و استفاده از روش‌های آبیاری نوین زمین‌های کشاورزی افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) صدور هشدار هواشناسی؛ رگبار و رعدوبرق شدید در ۴ استان (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۶ میلیون ایرانی به آسم مبتلا هستند هشدار سازمان حج و زیارت در خصوص کلاهبرداری از زائران سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: ساختار امتحانات نهایی از کنکور ۱۴۰۶ به بعد تغییر نخواهد کرد دستمزد راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۴ چه میزان است؟ اعلام جزئیات تأثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی کنکور تمام مواد غذایی کپک زده را دور بریزید | هیچ قسمتی را نخورید مدیرکل دبیرخانه گزینش وزارت آموزش و پرورش: آزمون استخدامی فرهنگیان به‌زودی برگزار می‌شود مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: تراز یک جامعه، تراز معلمش است سرقت ۸ میلیاردی ۴ زن از فروش آجیل و خشکبار انهدام باند سرقت پدرخوانده در مشهد دستگیری جوان گوشی‌قاپ با هوشمندی شهروندان مشهدی قتل فجیع زن ۲۱ساله به‌ دست شوهرش به‌خاطر سوء‌ظن خیانت! ۵ مصدوم بر اثر برخورد خودروی سمند با تپه خاک در نیشابور (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) بهترین رژیم غذایی برای در امان ماندن از بیماری‌های قلبی و دیابت میانگین زمان رسیدن امدادگران خراسان‌رضوی به حادثه، کمتر از کشور است اسناد تاریخی پس از ۴۰ سال منع انتشار ندارند مظفری: به ازای هر مدرسه در خراسان رضوی بیش از ۱۷۲ دانش‌آموز وجود دارد ۱۸۶ هزار میلیارد ریال، مشارکت تاریخی خیرین خراسان رضوی در نهضت مدرسه‌سازی آماده باش ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی در پی وقوع زلزله‌های استان ۷۵ درصد از پروژه‌های آموزشی استان وارد مرحله عمرانی شد‌ه‌اند | پیشرفت فیزیکی ۵۳۰ مدرسه در خراسان رضوی حمله به رفیق برای چند پک قلیان واکسن HPV ایرانی با دانش بومی وارد بازار شد ثبت ۳۸ هزار چندقلوزایی در سال ۱۴۰۳ حمل پاوربانک در چمدان زائران حج ممنوع شد
سرخط خبرها

کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن

  • کد خبر: ۳۱۶۷۳۹
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن
نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه‌گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و سرعت سیر این مسیر به ۶ ساعت خواهد رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سال‌ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایه‌گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند.

وی افزود: اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می‌شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود.

میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآورد‌های جدیدی انجام داده‌اند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، به‌گونه‌ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی‌سازی راه‌آهن را می‌توان از منابع داخلی تأمین کرد.

وی ادامه داد: نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج - هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهره‌برداری است. در قرارداد اولیه با چینی‌ها، هزینه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می‌شود. بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه‌آهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش‌های مسیر، سرمایه‌گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.

میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیاز‌ها به‌صورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی‌سازی این خط نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیو‌های دیزلی و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف می‌شود.

وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایه‌گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه‌آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بسته‌های مشارکتی به شرکت راه‌آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.

کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->