فوت پنج نفر در تصادف خونین پژو و پراید در خراسان رضوی + تصاویر (اول اسفند ۱۴۰۳) فوت زن جوان در حادثه تصادف کاشمر خراسان رضوی| سه نفر مصدوم شدند (۰۱ اسفند ۱۴۰۳) اردوی زیارتی ۱۴۰۰ دانش آموز عشایر در مشهد| وزیر آموزش و پرورش: تحصیل و تهذیب نفس از وظایف اصلی دانش‌آموزان است معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد: کتاب و توانایی حل مسئله، کلید آینده‌ای روشن است چگونه سقوط وحشتناک هواپیما در تورنتو هیچ کشته‌ای نداد؟ فرمانده انتظامی مشهد منصوب شد آمادگی کامل ناوگان اتوبوسرانی خراسان رضوی برای استقبال از زائران نوروزی درباره عوارض خطرناک چای و دم نوش‌های کیسه‌ای واریز عیدی بازنشستگان کشوری (یکم اسفند ۱۴۰۳) آغاز شد + جزئیات حکم اعدام محیط‌بان کرمانی در دیوان عالی کشور نقض شد (یک اسفند ۱۴۰۳) حذف ورزش، تیری به سلامت مردان دو روی سکه جمعیت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محور‌های مختلف کشور از یکم تا چهارم اسفند ۱۴۰۳ چرا مبلغ تصویب‌شده برای پرداخت مطالبات بازنشستگان به خودشان اختصاص داده نشد؟ فوت پسر نوجوان در مشهد بر اثر برق‌گرفتگی دکل‌های فشار قوی برق منجر به بروز سرطان می‌شوند پرستاران در انتظار پرداخت مابه‌التفاوت اضافه‌کاری هستند آیا قاتلان امیرمحمد خالقی تبعه خارجی بودند؟ ۴۰۰ میلیون ریال اقلام دارویی قاچاق و غیرمجاز در نیشابور نابود شد واکسن پنج‌گانه اطفال یا پنتاوالان در مشهد تأمین شد نتایج نهایی تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی ۱۴۰۳ وزارت بهداشت اعلام شد مشاور آموزشی رئیس‌جمهور: بعید می‌دانم روز شنبه تصمیم به تأثیر مثبت معدل در کنکور گرفته شود گذشت مادر از خون پسرش در سایه عنایت ضامن آهو هشدار تلخ کاهش ذخیره آبی سد‌های استان گلستان| ۳ سد مهم خشک شد وجود ۹۰۰ هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، یکم اسفند ۱۴۰۳) | تداوم گرما تا اوایل هفته آینده کاهش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در سال ۱۴۰۳ سه هزار و ۷۴۸ پرونده تخلف در حوزه‌های نان و واحد‌های عرضه محصولات کشاورزی در خراسان رضوی تشکیل شد آیا فرانشیز درمانی برای مددجویان کمیته امداد رایگان خواهد شد؟ داروی دیابت، شمشیر دولبه رشد ۱۷ درصدی ورود گردشگران خارجی به مشهد
سرخط خبرها

کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن

  • کد خبر: ۳۱۶۷۳۹
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن
نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه‌گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و سرعت سیر این مسیر به ۶ ساعت خواهد رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سال‌ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایه‌گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند.

وی افزود: اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می‌شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود.

میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآورد‌های جدیدی انجام داده‌اند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، به‌گونه‌ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی‌سازی راه‌آهن را می‌توان از منابع داخلی تأمین کرد.

وی ادامه داد: نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج - هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهره‌برداری است. در قرارداد اولیه با چینی‌ها، هزینه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می‌شود. بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه‌آهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش‌های مسیر، سرمایه‌گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.

میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیاز‌ها به‌صورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی‌سازی این خط نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیو‌های دیزلی و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف می‌شود.

وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایه‌گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه‌آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بسته‌های مشارکتی به شرکت راه‌آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.

کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->