برآورد ۷۰۰ میلیارد تومانی از بودجه مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه بسیج خط سه مترو مشهد عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد: با فرصت ۱۰ ماهه شورا نتیجه زحمات اعضا را مشاهده می‌کنیم فرماندار مشهد: اقدام فرهنگی شهرداری در افتتاح خانه موزه ملک، شایسته تکریم است شهردار مشهد مقدس: خانه‌موزه ملک توجه مدیریت شهری به هویت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را نشان می‌دهد + فیلم معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری مشهد: در این دوره مدیریت شهری، فضای سبز بالغ بر ۵۵۰ هکتار توسعه پیدا کرده است رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: پاسداشت مفاخر مشهد از دغدغه‌های شورا و شهرداری است بهره‌برداری از خانه‌موزه ملک در باغ وکیل‌آباد مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) ساختمان دبیرستان آیت الله کاشانی مشهد در فهرست ملی میراث دفاع مقدس ایران ثبت شد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: برنامه منظم تزریق مالی به پروژه‌های شهری تنظیم شود رکورد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو مشهد در چهار سال اخیر شکسته شد شهرداری مشهد به عنوان همکار اجرایی و صنعتی برتر ۱۴۰۳ انتخاب شد چهارمین روز متوالی آلودگی در کلانشهر مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) پیگیری ۳ محور مهم مطالبه مردم از اتوبوس‌رانی مشهد | پاسخ‌هایی برای دغدغه‌ای همگانی محله وکیل‌آباد مشهد در مسیر تحول و بهسازی آغاز تحول در وکیل‌آباد مشهد با تصویب طرح تفصیلی و اجرای پروژه‌های زودبازده| اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی محله (۹ خرداد ۱۴۰۴) توسعه پایدار شهری در گرو مشارکت واقعی مردم و تشکل‌های مردمی است پیشرفت شتابان پروژه‌های پل شهید فهمیده و خیام مشهد | پنج پل جدید ترافیکی مشهد تا بهار ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود شهردار مشهد مقدس: ۴۷ پروژه ازجمله ۱۲ کلان پروژه شهر مشهد در دست اجراست هوای کلانشهر مشهد امروز هم آلوده است (۸ خرداد ۱۴۰۴) وزیر بهداشت خبر داد: کاهش ۱۸ درصدی مهاجرت پزشکان و ۳۵ درصدی پرستاران
سرخط خبرها

نقش مترو در توسعه پایدار شهری

  • کد خبر: ۳۱۷۵۷۹
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
نقش مترو در توسعه پایدار شهری
در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تا جایی که در‌ حال حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر دارد.

نخستین خط قطار‌شهری مشهد در دوم اسفند‌ماه ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تاجایی‌که در‌حال‌حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر داراست. در سالروز راه‌اندازی نخستین خط قطار‌شهری مشهد، این نکته را باید یادآور شد که در وضعیت امروز کلان‌شهر مشهد، برای حمل‌و‌نقل مسافر، توسعه این شیوه حمل‌و‌نقل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چنان‌که از نقش قطارشهری در جابه‌جایی سریع مسافر و بدون ماندن در گره‌های ترافیکی نمی‌توان گذشت. از طرفی اقدامات فراوانی در طول سالیان گذشته برای حل مشکلات ترافیکی مشهد انجام شده، اما معضلات ترافیکی همچنان پابرجاست.

جمعیت‌پذیری، توسعه و گسترش شهر‌ها موجب شده است تا موضوع ترافیک شهری مهم‌ترین دغدغه مدیران شهری باشد؛ بنابراین باید به‌سمت توسعه قطار‌شهری پیش رفت تا تدبیری پایدار برای حمل‌و‌نقل و ترافیک باشد. در باب مزایای سیستم حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری، به این نکته هم باید تأکید کرد که قطارشهری حلقه‌ای ناگسستنی از زنجیره زندگی شهری است. این سیستم با ایجاد اتصالات حیاتی، کیفیت سطح زندگی در جوامع شهری را بهبود می‌بخشد و با جابه‌جایی سریع و کلان مسافر موجب کاهش استفاده از سایر وسایل نقلیه و به تبع آن کاهش مخاطرات زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از آلاینده‌های منتشرشده می‌شود. 

با نگاهی به خدمات سفر در قطار‌شهری مشهد، می‌توان گفت که جابه‌جایی مسافر روز‌به‌روز در این سیستم بیشتر از قبل می‌شود؛ چنان‌که رکورد جابه‌جایی مسافر در قطارشهری مشهد در شب شهادت امام‌رضا (ع) با ۶۹۱‌هزار مسافر شکسته شد. این آمار نشان از اهمیت استفاده از قطارشهری در ایام پیک شهری را دارد. جابه‌جایی تعداد زیاد مسافر در بازه زمانی کوتاه، ضریب ایمنی و امنیت بالای سفر در مقایسه با سایر وسایل حمل‌و‌نقل، زمان‌بندی دقیق و سرعت بالای سفر، از دیگرمزایای سیستم‌های حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری است. 

از زاویه دیگر، جمعیت سالیانه زائران کلان‌شهر مشهد که از سیستم قطار‌شهری مشهد برای مسیر‌های درون‌شهری استفاده می‌کنند، نگاه ملی در تخصیص اعتبارات را می‌طلبد. برای تکمیل و توسعه خطوط قطار‌شهری مشهد که ساخت و راه‌اندازی آن جزو سیستم‌های گران‌قیمت حمل‌و نقل شهری است، چه‌بسا با بودجه‌های شهری به‌تنهایی امکان سرعت در پروژه را نمی‌توان انتظار داشت. 

در پایان باید اشاره کرد که سیستم مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، نظام و الگویی برای فرماندهی کنترل و هماهنگی در مقابله با سوانح در مقیاس شهری فراهم می‌کند تا حفاظت از سلامت شهروندان و مسافران و تجهیزات در خطوط قطارشهری حفظ شود. هر چهار فاز مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازیابی، از ابتدای بهره‌برداری قطارشهری مشهد در سال ۱۳۸۹ تا‌کنون، در دستور‌کار این شرکت قرار داشته است و به‌صورت مستمر پایش می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->