جشنواره‌های شعر، بستری برای ترویج ارزش‌های انقلابی و فرهنگی است جیمز کامرون: انتخاب مجدد ترامپ مرا به فکر تغییر تابعیت انداخت رشد ۹۰ درصدی مشارکت در پنجمین کنگره ملی مکتب گمنامی + فیلم فریدون جیرانی: «قرمز» نقطه عطف سینمایی من بود پرواز همای: هنرمندان واقعی جایزه خود را از مردم می‌گیرند تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران و قطر| امضای تفاهم‌نامه همکاری و برگزاری هفته فرهنگی آمار فروش فیلم‌های نوروزی ۱۴۰۴ | «دایناسور»، پرفروش‌ترین فیلم تا امروز (۱۰ اسفند ۱۴۰۳) بازگشت فستیوال موسیقی «کوچه» پس از یک سال وقفه اختتامیه پنجمین کنگره ملی مکتب گمنامی در مشهد برگزار شد طرح اکران افطار تا سحر در سینما‌ها اجرا می‌شود قسمت چهارم «تاسیان» با دستور قضایی، فردا پخش نمی‌شود| تاسیان در یوتیوب منتشر شد! شاهکار ادبی نظامی گنجوی به زبان چینی ترجمه شد «سینمای مستند ایران»، از حاشیه‌نشینی تا ضرورت تغییر ساختاری هالیوود در بحران| آیا لس‌ آنجلس پایتخت سینما باقی خواهد ماند؟ سارا منجزی پور، همسر محمد علیزاده کیست؟ + بیوگرافی اکران مردمی فیلم «موسی کلیم‌الله» با حضور مریلا زارعی در سینما هویزه مشهد+ویدئو گرشا رضایی مهمان محسن کیایی می‌شود امیرحسین مدرس مجری ویژه‌برنامه افطار شد «جین هکمن» ستاره مشهور هالیوود درگذشت قیمت‌های بی‌اعصاب!
سرخط خبرها

فریدون جیرانی: «قرمز» نقطه عطف سینمایی من بود

  • کد خبر: ۳۱۹۱۳۵
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
فریدون جیرانی: «قرمز» نقطه عطف سینمایی من بود
کارگردان سینما گفت: در مسیر حرفه‌ای شغلی‌ام از فیلمنامه‌نویسی گرفته تا کارگردانی، فیلم «قرمز» باعث تغییر و تثبیت جایگاهم در سینما شد.

به گزارش شهرآرنیوز، فریدون جیرانی گفت: خاطرات سینمایی و فیلم دیدن‌های من به یک شهرستان کوچک که دارای پنج خیابان و دو سینما به نام‌های «فردوسی» و «مولن روژ» است بازمی‌گردد. یادم می‌آید هر ماه با پدرم از تربت حیدریه به مشهد می‌رفتیم و چند روزی در این شهر سپری می‌شد.

وی با بیان اینکه همراه پدرش برای تماشای «گنج قارون» به مشهد رفته بود و این فیلم را در سینما کریستال دیده بود، ادامه داد: در واقع پدرم را وادار می‌کردم برای تماشای فیلم‌های مهم به مشهد برویم. ناگفته نماند که حرکت در مسیر تربت حیدریه به سمت مشهد برای من لذت فراوانی داشت. در ابتدا مسیر حرکت اتوبوس‌ها به گونه‌ای بود که از مقابل سر در سینما‌ها عبور می‌کردیم و این موضوع برایم جذابیت زیادی داشت، اما بعد‌ها مسیر حرکت دچار تغییر شد و این موضوع از جمله خاطرات تلخ من از آن دوران است.

جیرانی خاطرنشان کرد: تابستان سال ۱۳۴۸ به مشهد آمدم و دوستی من را به گروه تئاتری به نام «نیما» معرفی کرد که مرحوم فریدون صلاحی سرپرست آن بود و بدین ترتیب برای آموختن وارد کلاس‌های آموزش تئاتر شدم. در آنجا داریوش ارجمند پس از فارغ‌التحصیلی به مشهد بازگشته بود و شروع به اجرای نمایشنامه‌هایی در این شهر کرد و اولین نمایش او «چوب به دست‌های ورزیل» نام داشت.

وی با بیان اینکه پیوندش با سینما با فیلم «آفتاب‌نشین‌ها» رقم خورد، بیان داشت: زمانی که فیلمنامه این فیلم را نوشتم به حبیب اسماعیلی و مهدی صباغ‌زاده دادم تا بخوانند که در نهایت صباغ زاده کارگردانی آن را پذیرفت. در «آفتاب نشین‌ها» دستیار کارگردان بودم. با اینکه برای کار دستیاری پیشنهاد‌های بسیاری داشتم، اما فقط در این فیلم و «سناتور» در چنین سمتی فعالیت کردم.

جیرانی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه به کارگردانی فکر نمی‌کرده است، گفت: بیشتر علاقه داشتم فیلمنامه‌نویس شوم و تمام تمرکزم معطوف به فیلمنامه بود. این مسیر از «آفتاب‌نشین‌ها» آغاز شد و در ادامه «پرونده» و «رهایی» را نوشتم و در همین زمان با بنی‌اعتماد آشنا شدم.

وی درباره همکاری خود با رخشان بنی‌اعتماد یادآور شد: بنی‌اعتماد در سال ۱۳۵۹ منشی صحنه سینما بود و در سال ۱۳۶۰ قرار شد تا به همراه یکدیگر فیلمنامه‌ای بنویسیم. سال بعد او فیلمنامه را به تلویزیون ارائه داد که ساخت آن مورد موافقت قرار گرفت، اما در ادامه به نتیجه نرسید، در واقع خودمان دیگر علاقه‌ای به ساخته شدن آن فیلم نداشتیم.

این کارگردان افزود: بعد‌ها باز هم من و بنی اعتماد تصمیم به همکاری گرفتیم. او ایده‌ای درباره یک زن کارگر داشت و چیزی در حدود دو ماه و نیم درباره فیلمنامه آن فکر کردیم و به بحث و نظر پرداختیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. من دو سال پیش از آن، طرح فیلم «نرگس» را نوشته بودم که آن را برای بنی‌اعتماد تعریف کردم. او از این اثر بسیار استقبال کرد و در مدت یک ماه فیلمنامه نهایی را نوشتیم. بنی‌اعتماد شخصیت آفاق را به آن طرح اضافه کرد و فیلمنامه «نرگس» آماده شد.

وی افزود: بلافاصله پس از این فیلم، دو قرارداد جدید امضا کردم؛ زیرا فیلمنامه «نرگس» در جشنواره فیلم فجر آن سال بسیار مطرح شد و بسیاری از افراد مهم به من تبریک گفتند. بعد از آن فیلمنامه‌ای با نام «عاشقم من» را نوشتم و آن را به مهدی فخیم زاده دادم. درواقع از اواسط سال ۱۳۷۶ به دنبال تکمیل این فیلمنامه بودیم که در پاییز متن کامل شد و فرآیند انتخاب بازیگر را پیگیری کردیم، اما نتیجه‌ای در پی نداشت.

جیرانی با بیان اینکه بعد از کارگردانی «قرمز» موقعیتش در سینما دچار تغییر شد، بیان داشت: این فیلم در جشنواره و اکران عمومی بسیار موفق بود و به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۷۸ تبدیل شد. پس از آن من توانستم «آب و آتش» را کارگردانی کنم و سال بعد از آن نیز «شام آخر» را مقابل دوربین بردم. به نظرم این سه فیلم باعث شدند تا جایگاه من در سینما تثبیت شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->