پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

نگاهی به انواع سانروف خودرو‌ها و آشنایی مختصر با آن

  • کد خبر: ۳۱۹۴۴
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
  • ۱
نگاهی به انواع سانروف خودرو‌ها و آشنایی مختصر با آن
نگاهی به سانروف خودرو‌ها بیاندازیم و با انواع آن آشنا بشویم. بعد از نگاهی مختصر به تعریف سانروف و تاریخچه آن میپردازیم و انواع سانروف را معرفی می کنیم.
 به گزارش شهرآرانیوز، سانروف یکی از دلپذیرترین و هنری‌ترین آپشن‌های خودرویی به شمار می‌رود که وجود آن لذت خاصی به سرنشینان اعطا می‌کند. موقعیت‌های خوشایندی همچون: تماشای ستارگان هنگام رانندگی شبانه درون جاده‌ای خلوت در دل کویر، ریزش پرتو‌های طلایی رنگ خورشید در یک ظهر دل انگیز بهاری و گذر نسیمی روح افزا از بالای سر که حس رانندگی در فضای باز را به سرنشینان منتقل می‌کند، همگی به واسطه حضور سانروف امکان‌پذیر می‌شوند.

 

سانروف
 

 

لازم است بدانید که سانروف‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و در ادامه سعی داریم تا ضمن تعریف سانروف و ارائه توضیح مختصری پیرامون تاریخچه این آپشن پرطرفدار، گونه‌های مختلف این پنل سقفی باز شونده را به حضور شما سروران گرامی معرفی کنیم. لطفا در ادامه همراه ما بمانید تا بر گستره اطلاعاتتان پیرامون سانروف‌ها افزوده شود.

سانروف چیست؟

 

سانروف
 

سانروف پنلی شیشه‌ای (یا حتی فلزی و پارچه‌ای) است که در سقف خودرو جای گرفته و ورود نور و جریان هوا به داخل کابین را تسهیل می‌کند. با تنظیم این قطعه می‌توان میزان نور و هوای ورودی به کابین را تغییر داد. سانروف‌ها به صورت دستی یا به طور خودکار و الکترونیکی قابل تنظیم و باز و بسته شدن هستند.

تاریخچه سانروف

 

سانروف
 
در اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی، برخی خودرو‌ها تنها دارای سقف آهنی در قسمت عقب بودند و سرنشینان ردیف جلو هیچ گونه پوششی را در بالای سر خود مشاهده نمی‌کردند. اینگونه از اتومبیل‌ها که به coupe de villa یا  sedanca de villa شهرت داشتند، بیشتر مخصوص افراد متمولی بودند که قصد فخر فروشی داشته و می‌خواستند برخورداری‌شان از راننده شخصی را به رخ بکشند؛ به همین دلیل بود که بسیاری از رانندگان شخصی (شوفرها) که به افراد ثروتمند خدمت می‌کردند، یونیفرم‌های شیک بر تن می‌نمودند.

 

سانروف
 
در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی گونه‎ای از سقف‌های فلزی اختراع شدند که نیمی از آن‌ها به درون شکاف موجود در نیمه دیگر حرکت می‌کرد و داخل آن پنهان می‌شد. مدتی بعد، در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۳۰ میلادی، خودرو‌های سدان با سقف تمام فلزی وارد بازار شدند؛ به منظور بهره بردن این خودرو‌ها از شرایطی نظیر انواع coupe de villa، پنل‌های فلزی یا پارچه‌ای جمع شونده به سقف این اتومبیل‌ها اضافه شد؛ همچنین در این دهه، گروه خودروسازی ام جی انگلستان از یک سانروف فلزی متحرک با قطعات شیشه‌ای ثابت رونمایی کرد. در سال ۱۹۳۴ نیز اولین سقف شیشه‌ای در خودرو‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

 

سانروف
 
انواع سانروف
سانروف‌ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

   ۱. سانروف پاپ آپ (pop - up)
سانروف
 

 

ویژگی منحصر به فرد سانروف‌های پاپ آپ، جدا شدن آن‌ها از سقف و حرکت به طرف بالاست. دریچه این نوع سانروف به صورت دستی به سمت بالا حرکت کرده و می‌تواند کاملا از سقف فاصله بگیرد. به دلیل هزینه نسبتا بالا، ایجاد تغییرات در سقف و خطر دفرمه شدن پنل سقف، توصیه می‌شود از نصب این قطعه به صورت غیر فابریک و افترمارکت خودداری کنید.

   ۲. سانروف توکار (in-built)
سانروف
 

 

پنل این نوع سانروف‌ها در هنگام باز شدن، درون شکاف تعبیه شده در سقف خودرو قرار گرفته و وارد آن می‌شود؛ به همین دلیل سقف خودرو‌های مجهز به سانروف توکار نسبت به حالت استاندارد کمی ضخیم‌تر ساخته می‌شود. این نوع سانروف در ابتدا از فلز ساخته می‌شد، اما اکنون انواع شیشه‌ای آن رواج دارد.

   ۳. سانروف اسپویلر

 

سانروف
 این نوع سانروف به منظور ورود نور و هوای کافی به فضای داخل خودرو، با حالت زاویه‌دار به سمت عقب خودرو باز می‌شود. این نوع سانروف‌ها بیشتر در خودرو‌های کوچک مورد استفاده قرار گرفته و به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند.


۴. سانروف تاشونده (folding)

سانروف
 

 

در این نوع از سانروف‌ها فضای خالی تعبیه شده بر روی سقف خودرو به وسیله یک پوشش جمع شونده پارچه‌ای (برزنتی) پوشانده می‌شود که می‌توان آن را به صورت الکترونیکی و یا دستی باز و بسته کرد.

 ۵. سانروف جدا شونده (removable)

 

سانروف
 

 

این نوع سانروف‌ها به طور کامل از روی سقف جدا شده و بیشتر در خودرو‌های گران قیمت و خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابعاد این نوع سانروف‌ها معمولا بزرگتر از سایر گونه‌هاست.

 ۶. سانروف پانورامیک 

 

سانروف
 
این نوع سانروف‌ها از دو پنل شیشه‌ای بزرگ تشکیل شده‎اند که بخش بزرگی از سقف خودرو را در بر گرفته و امکان باز و بسته شدن هر نیمه از آن به صورت مجزا وجود دارد؛ در واقع نیمه جلو برای سرنشینان ردیف اول و نیمه عقب سانروف پارانومیک نیز ویژه سرنشینان صندلی‌های پشت طراحی شده است.

سانروف در ایران طی چند سال اخیر به عنوان یک آپشن لوکس مورد توجه خریداران قرار گرفته است، اما واقعیت این است که در دهه‌های قبلی که واردات خودرو به کشور مجاز بوده‌است (دهه ۷۰ و ۹۰ میلادی)، خریداران ایرانی تمایل چندانی به وجود سانروف در خودرو خود نشان نمی‌داده اند، دلیل این امر نیز بیشتر به نفوذ آب باران به درون کابین و مشکلات نگهداری از این قطعه مربوط می‌شده است.

 

 
منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
0
0
خیلی ممنون خدا خیرتون بده
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->