تمام مهربانی‌های یار مهربان تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم گنجینه ای از هنر ناب ایرانی در حرم رضوی | گذری به موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی روایتی طنزآمیز از روابط انسانی | گزارشی از اکران مردمی فیلم «ناجورها» در مشهد پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها مروری بر کارنامه هنری «فرهاد آییش» به مناسبت تولد هفتاد و سه سالگی‌اش استاندار خراسان رضوی: تولید فیلم سینمایی «کاکالوتی» گامی ارزشمند در مسیر تقویت فعالیت‌های هنری در استان است
سرخط خبرها

موسیقی اقوام، پلی میان اصالت و خلاقیت در هنر معاصر است

  • کد خبر: ۳۱۹۵۵۱
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
موسیقی اقوام، پلی میان اصالت و خلاقیت در هنر معاصر است
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه موسیقی اقوام ایرانی، آن را گنجینه‌ای دانست که نه‌تنها باید از آن پاسداری کرد، بلکه می‌توان با تلفیق خلاقانه آن با تولیدات معاصر، به غنای فرهنگی کشور افزود.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد صدری در مراسم آیین رمضان‌خوانی هرمزگان، با تأکید بر جایگاه منحصر‌به‌فرد موسیقی در آیین‌های گوناگون، به ویژه ماه پر برکت رمضان، ضرورت پاسداشت و بهره‌برداری از میراث موسیقایی اقوام ایرانی را یادآور شد.

وی در این مراسم، موسیقی آیینی را یکی از ارزشمندترین جلوه‌های فرهنگی هر قوم دانست و بر نقش آن در انتقال پیام‌های معنوی و حفظ اصالت‌های بومی تأکید کرد. صدری همچنین اظهار داشت که ظرفیت بی‌نظیر موسیقی اقوام می‌تواند زمینه‌ساز تقویت هویت ملی و پیوند‌های عمیق‌تر میان فرهنگ‌های متنوع کشور باشد.

صدری با اشاره به این جایگاه رفیع، تأکید کرد: موسیقی نه تنها عامل ارتباط انسان‌ها با محیط و یکدیگر است، بلکه بستری برای حفظ و انتقال ارزش‌های فرهنگی و معنوی به نسل‌های آینده محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: موسیقی، زبان مشترک اقوام ایرانی و آیینه‌ای از هویت فرهنگی است که از دیرباز در مناسبت‌های دینی و اجتماعی نقش‌آفرینی کرده است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مناطق مختلف ایران، موسیقی به شکلی خاص و متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی هر قوم شکل گرفته است. برای مثال، در منطقه کردستان با توجه به زبان و گویش خاص مردم این منطقه، ملودی‌ها و لحن‌های خاصی وجود دارد که در مراسم مختلف از جمله مراسم مذهبی و آئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر نشان‌دهنده پیوند عمیق موسیقی با هویت‌های قومی و فرهنگی ایران است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین توضیح داد: در بسیاری از اقوام ایرانی، آئین‌های مذهبی همچون رمضان‌خوانی با ساز‌های مختلف همراه است. برخی از این ساز‌ها ضربی و برخی دیگر ملودیک هستند.

صدری در این زمینه اظهار کرد: موسیقی در فرهنگ ایرانی به هیچ عنوان محدود به استفاده از ساز‌های خاص نیست. بلکه لحن‌ها و کلمات خود به نوعی موسیقی محسوب می‌شوند. این همان اصولی است که فارابی در طبقه‌بندی موسیقی بیان کرده و انسان را اولین ساز در نظام موسیقایی معرفی کرده است.

وی در ادامه به تحول موسیقی اقوام و نقش آن در معاصر اشاره کرد و گفت: موسیقی اقوام ایرانی باید به‌عنوان میراث فرهنگی، در راستای پیشرفت‌های فرهنگی و هنری زمانه به‌کار گرفته شود. موسیقی سنتی و آئینی تنها باید به‌عنوان یک عنصر پژوهشی یا یادبود از گذشته نگریسته نشود. بلکه باید در کنار حفظ اصالت‌ها، در تولیدات جدید هنری نیز به‌کار گرفته شود. به ویژه در تولید آثار برای صدا و سیما یا در تولیدات صوتی و تصویری، می‌توان از این ملودی‌ها و ساختار‌های موسیقیایی بهره برد.

صدری در ادامه با تأکید بر اهمیت خلاقیت در تولیدات جدید موسیقایی افزود: اگر بخواهیم از موسیقی اقوام به‌طور مؤثر در عرصه‌های جدید هنری استفاده کنیم، باید به تغییر و تحول در این عرصه‌ها توجه ویژه داشته باشیم. همان‌طور که در معماری ایرانی تحولاتی از دوره‌های اسلامی تا معاصر مشاهده می‌کنیم، موسیقی نیز باید از این تغییرات بهره برده و در قالب‌های جدیدی همچون آهنگ‌های پیشواز سحری‌خوانی و موسیقی‌های دیجیتال وارد عرصه شود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به ظرفیت‌های بالقوه موسیقی اقوام در تولید آثار جدید اشاره کرد و گفت: اگر از این موسیقی‌ها به‌طور هوشمندانه استفاده کنیم، می‌توانیم آثاری منحصر‌به‌فرد تولید کنیم که هم اصالت‌های گذشته را حفظ کند و هم با نیاز‌های امروزی هماهنگ باشد. به‌عنوان مثال، تولید آهنگ‌های پیشواز برای برنامه‌های ویژه ماه رمضان، با استفاده از لحن‌های اقوام مختلف ایران، می‌تواند تجربه‌ای نو و پرمحتوا برای مخاطبان ایجاد کند.

وی تأکید کرد: این اقدامات باید در راستای تبدیل موسیقی اقوام از یک عنصر موضعی به یک بخش فرهنگی سیال و پویا صورت گیرد.

صدری، با تأکید بر اهمیت حفظ اصالت‌های موسیقایی اقوام ایرانی، آن را گنجینه‌ای ارزشمند دانست که تلفیق آن با تولیدات معاصر می‌تواند به غنای فرهنگی کشور بیفزاید و فرصتی برای معرفی گسترده‌تر موسیقی ایرانی به جهان فراهم کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده موسیقی اقوام ایرانی، تأکید کرد که این میراث فرهنگی باید در تولیدات هنری کشور جایگاه برجسته‌تری پیدا کرده و در عرصه‌های مختلف هنری و فرهنگی حضور مؤثر و فعال‌تری داشته باشد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان، از هنرمندان و تولیدکنندگان موسیقی خواست تا با درک عمیق ارزش‌های موسیقی اقوام ایرانی و توجه ویژه به این حوزه، گامی در راستای معرفی و توسعه آن در سطح بین‌المللی بردارند و با خلق آثار جدید، زمینه‌ای برای حفظ و ترویج این سرمایه فرهنگی فراهم سازند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->