افزایش ۶۰ درصدی استفاده از دوچرخه‌های بایدو مشهد در نوروز ۱۴۰۴ | دوچرخه برای بانوان، امروز رایگان است (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ظرفیت پذیرش کمپ غدیر و بوستان وکیل‌آباد مشهد تکمیل شد | مردم به بوستان‌های دیگر تغییر مسیر بدهند شهردار مشهد مقدس: محور کار ما در مدیریت شهری ارتقای محیط زیست است ترافیک سنگین و پرحجم در مسیر‌های خروجی مشهد (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) | پلیس: مردم از رانندگی شتاب‌زده پرهیز کنند سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد در روز طبیعت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) لغو رویداد «نورنما» در میدان شهدا مشهد در پی بارش باران(۱۲ فروردین ۱۴۰۴) اطلاعیه پارکینگ پارک جنگلی وکیل آباد مشهد برای روز طبیعت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ویدئو| تجربه دل‌انگیز زیارت امام رضا(ع) در جشنواره گل ره باغ رضوان ۲۱۵ بازرس بهداشت محیط در مشهد، آماده نظارت ویژه در روز طبیعت آمادگی مدیریت شهری مشهد برای خدمت‌رسانی به شهروندان در روز طبیعت پروژه‌های تاثیرگذار مدیریت شهری مشهد در زمینه توسعه فضای سبز | مشهد در زمینه فضای سبز پیشرو است پیش بینی حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای سرویس‌دهی به مراکز تفرجگاهی مشهد پایش لحظه‌ای ترافیک مشهد در ایام خاص با تجهیزات هوشمند پیش‌بینی جمع‌آوری ۱۹۰۰ تن زباله در مشهد همزمان با روز طبیعت آماده‌باش نیروهای فضای سبز مشهد همزمان با روز طبیعت مشهد الگوی ملی زیباسازی شهری است محمد معتمدی: رویداد «نورنما» گامی مثبت و امیدآفرین در مشهد است برنامه‌های متنوع شهرداری مشهد برای ایجاد «شادی مومنانه» در ماه رمضان مشارکت بیش از ۱۱ هزار نفر در پویش مردمی «مشهد مهربان» برپایی ۱۷ ایستگاه استقبال از زائران در جاده‌های خراسان رضوی آماده‌سازی ۳۹ بوستان شهری مشهد برای روز طبیعت
سرخط خبرها

نیاز ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد (۹ فروردین ۱۴۰۴)

  • کد خبر: ۳۲۴۰۹۶
  • ۰۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۰
نیاز ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد (۹ فروردین ۱۴۰۴)
مدیرعامل شرکت قطارشهری با اشاره به تداوم کمبود واگن در خط یک قطارشهری مشهد بیان کرد: برای تامین ۶۰ واگن خط یک مترو، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.
مهدی عسکری
خبرنگار مهدی عسکری

کیانوش کیامرز در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، با اشاره به آغاز مطالعات خطوط قطارشهری مشهد در سال ۱۳۷۴، اظهار کرد: خط یک با ۲۴ ایستگاه در ۲۴ کیلومتر، در سال ۱۳۸۹ با حضور رئیس‌جمهور وقت به بهره‌برداری رسید و تاکنون به خوبی در حال فعالیت است. 

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در خط یک محقق نشد، تامین قطعی واگن‌ها بود. در طراحی ابتدایی، ۱۲۰ واگن برای خط یک در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل محدودیت منابع مالی، فقط ۶۰ واگن خریداری شد. متأسفانه، تأمین ۶۰ واگن بعدی ۱۴ سال طول کشیده است. 

هر واگن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به خارج‌شدن پروژه خرید ۶۰ دستگاه واگن از دستورکار این شرکت در حدود دو سال پیش، تصریح کرد: با توجه به اولویت‌قراردادن ساخت و راه‌اندازی خط ۳ و حفاری خط ۴، شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۰ با هماهنگی شهرداری و مصوبه شورا، مسئولیت پیگیری خرید ۶۰ دستگاه واگن را برعهده گرفت. 

به گفته کیامرز، در‌حال‌حاضر دو کار به صورت موازی در حال پیگیری است؛ یکی تهیه پکیج مناقصه ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان توسط دولت و دیگری از طریق مناقصه با شرکت‌های دیگر. 
وی با بیان اینکه مناقصه خرید واگن به مرحله بازگشایی پاکت «جیم» رسیده است، گفت: شرکت بهره‌برداری در حال انجام بازدید از کارخانه سازنده در چین و تایید فنی قطار‌هاست. پس از آن، پاکت جیم باز شده و بحث قیمتی با شهرداری نهایی خواهد شد. 

وی افزود: میانگین قیمتی هر واگن بین ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار متغیر است. 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به استهلاک ریل‌ها در خط یک، گفت: شرکت بهره‌برداری در حال برنامه‌ریزی برای خرید ریل از ذوب‌آهن اصفهان است. 

خط یک؛ از ۱۱۰۰ تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان! 

کیامرز افزود: کل خط یک با قطار‌ها در زمان ساخت، ۸۰۰ میلیارد تومان و توسعه خط نیز ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. در مجموع، ۲۴ کیلومتر خط یک با ۱۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. 

وی با بیان اینکه حفاری خط یک ۱۰ سال به طول انجامیده است، گفت: برآورد فعلی هزینه ساخت این خط حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است. هر کیلومتر خط با برآورد ۵۰ میلیون دلاری، حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در مجموع، ۳۰ کیلومتر خط، ۱۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->