تشدید برخورد قانونی با دستکاری کنتور‌های آب در مشهد | پلمب ۴ واحد صنفی معروف (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) ثبت نام بدون قرعه کشی ۳ محصول سایپا از امروز (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) + لینک ثبت نام رشد ۳۰ درصدی تولید شکر ریزش شدید قیمت طلا و سکه در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | نوسان منفی دلار در کانال ۸۲ هزار تومان تعرفه‌های جدید برق ابلاغ شد | اجرا از اول خرداد ۱۴۰۴ + سند وزیر صمت: تجارت جهانی ایران با رشد ۱۱ درصدی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید ارسال پیامک حذف به متقاضیان نهضت ملی مسکن خسارت خودرو‌های سوخته بندر شهید رجایی چگونه جبران می‌شود؟ اقدام غیرمنتظره صاحب‌خانه‌ها در بازار مسکن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو امروز (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز می‌شود جزئیات طرح جدید برای دهک‌بندی خانوارها اعلام شد قیمت جهانی طلا امروز (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد |طلای جهانی دوباره ریخت کاهش میزان توزیع روغن در بازار مشهد | بازار تشنه روغن نایاب کالاهای گمرک شهید رجایی تا ۲۴ ساعت آینده ترخیص می‌شود پیش‌بینی قیمت ارز و دلار (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴)| اصلاح هیجانی ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت سکه و طلا (دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی رشد کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | گرانی در خانواده کوییک و شاهین دوسوم حقوق کارگران صرف مسکن و اجاره‌بها می‌شود پرمصرف‌ها منتظر قبوض میلیونی باشند آسان‌شدن جداسازی یارانه برای خانوارهای جدید انهدام ۸۳ تن کالای غیرقابل مصرف در انبارهای اموال تملیکی خراسان رضوی چه کالا‌هایی در بندر شهید رجایی سوختند؟ نصب پنل خورشیدی در ۹۰۰ هزار واحد مسکونی استان | خراسان رضوی می‌تواند نیمی از برق تجدیدپذیر کشور را تأمین کند فشار فروش در بورس | خروج سنگین پول حقیقی از بازار (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) استقرار نیروهای پالایش و پخش در بندر شهید رجایی
سرخط خبرها

اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی

  • کد خبر: ۳۲۵۰۷۳
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۳
اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی
مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: در گذشته گارانتی خودرو‌های وارداتی توسط خود تولیدکنندگان اصلی ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، پدرام فخیمی، مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی گفت: مدل واردات خودرو در حال حاضر با مدل واردات در دهه ۹۰ تفاوت‌های زیادی دارد. به دلیل شرایط تحریم، بسیاری از شرکت‌های خودروساز بین‌المللی قادر به بستن قرارداد‌های مستقیم با ایران نیستند و شرکت‌های ایرانی مجبور شده‌اند که از طریق واسطه‌ها اقدام به واردات خودرو کنند تا بتوانند خودرو را خریداری و وارد کشور نمایند. از این رو، هنگامی که ارتباط با شرکت‌های واسطه برقرار می‌شود، قطعاً انتقال اطلاعات، زیرساخت‌های فنی و پشتیبانی‌های فنی ممکن است به کندی و یا با مشکلاتی روبه‌رو شود.

فخیمی توضیح داد: در گذشته، هنگامی که ما با شرکت‌هایی مانند هیوندای کره در ارتباط مستقیم بودیم، می‌توانستیم به‌راحتی قطعات، تجهیزات، ابزارآلات و آموزش‌های لازم را به صورت مستقیم از آنها دریافت کنیم. اما اکنون که شرکت‌های واسطه مسئولیت خرید و واردات را بر عهده دارند، فرآیند تأمین خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی با تأخیر مواجه خواهد شد؛ اما این به این معنا نیست که خدمات پس از فروش به‌طور کلی وجود ندارد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدا ضوابط خاصی برای واردکنندگان خودرو تعیین کرده و این ضوابط را در چند مرحله به‌روزرسانی کرده است. طبق این ضوابط، هر شرکتی که اقدام به واردات خودرو می‌کند، باید حتماً تأییدیه خدمات پس از فروش را در ابتدا دریافت کند. این تأییدیه شامل زیرساخت‌های تعمیرگاهی، شبکه نمایندگی، آموزش‌های فنی، تأمین قطعات یدکی و ابزار‌های مورد نیاز برای تعمیرات است.

وی ادامه داد: در خصوص ضمانت‌ها، تفاوت عمده در این است که در گذشته گارانتی خودرو‌ها توسط خود تولیدکنندگان اصلی مانند هیوندای ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گفته فخیمی، با توجه به این که خودرو‌های وارداتی هنوز در مراحل اولیه هستند و به‌طور کامل در حال پیمایش و استفاده قرار نگرفته‌اند، نیاز به خدمات پس از فروش اساسی هنوز محسوس نیست. البته با افزایش مدت زمان استفاده از خودروها، نیاز به تعمیرات اساسی و تأمین قطعات بیشتر خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه برنامه‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌ها و خدمات پس از فروش در نظر گرفته است. هر ساله، الزامات جدیدی برای واردکنندگان خودرو تعریف می‌شود، از جمله افزایش امتیاز خدمات پس از فروش، تأمین بیشتر قطعات یدکی و بهبود کیفیت خدمات.

فخیمی حجم خودرو‌های وارداتی به نسبت نیاز سالانه کشور کم است. در حال حاضر، بازار ایران سالانه نیاز به حدود یک میلیون خودرو دارد، در حالی که تعداد خودرو‌های وارداتی تا کنون کمتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است. این حجم محدود، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر این روند با رشد ناگهانی و تعداد زیاد واردات ادامه پیدا کند، قطعاً مشکلاتی برای تأمین خدمات پس از فروش ایجاد خواهد شد.

فخیمی در خصوص نگرانی‌ها در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی نیز گفت: برخی از خودرو‌های وارداتی که پیشینه‌ای در بازار ایران ندارند، ممکن است در ابتدا مشکلاتی در تأمین قطعات یدکی داشته باشند. اما به‌طور کلی، با توجه به شبکه‌های تأمین قطعات موجود در بازار آزاد و افزایش رقابت، این مشکل به تدریج کاهش خواهد یافت. خودرو‌هایی که سابقه دارند، مانند هیوندای، کیا و تویوتا، معمولاً شبکه‌های تأمین قطعات قوی‌تری دارند و بنابراین خدمات پس از فروش آنها بهتر تأمین می‌شود. اما برای خودرو‌های جدیدتر و برند‌های وارداتی تازه‌وارد، ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که به تدریج با افزایش حجم واردات و رشد شبکه‌های خدماتی برطرف خواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->