طرح بیمه سهام تا ۸ مرداد تمدید شد مسیر سخت صنعت ساختمان، از چاله به چاه | گزارش شهرآرانیوز از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد + فیلم معاون وزیر صمت: برنامه قطعی برق صنایع در اختیار استان‌ها است با پیشنهاد روسیه، ایران مرکز اقتصاد بریکس می‌شود معرفی بروکر ارانته (Errante) [واریز ریالی + رگوله معتبر و پشتیبانی فارسی] زائران چگونه ارز اربعین ۱۴۰۴ را دریافت کنند؟ واردات ۱۶۵۰ تن برنج پاکستانی به خراسان رضوی | آیا مشکل کمبود برنج حل می‌شود؟ آغاز طرح فروش ۱۱ محصول ایران‌خودرو از ۴ مرداد بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد آغازبه‌کار کرد + فیلم مصرف برق کشور از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرد جزییات طرح فروش فوری ۱۱ محصول ایران‌خودرو از شنبه (۴ مرداد ۱۴۰۴) بهره‌برداری از پروژه هوشمندسازی شبکه گاز مشهد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: زمستان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ و تابستان ۱۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم دستور وزیر کشاورزی بر اصلاح قیمت لبنیات استاندار خراسان رضوی: امروز من شرمنده مردم هستم که قطعی آب و برق داریم مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران: باید ۴.۱ میلیون بخاری راندمان بالا را طی دو سال جایگزین کنیم آغاز طرح جایگزینی ۷۲۵ هزار بخاری راندمان بالا با ۲۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) ریزش سنگین قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک ۶۰۲ میلیون تومان بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت رسمی دینار عراق در بانک مرکزی چقدر است؟ (یکم مرداد ۱۴۰۴) تأمین اعتبار ۴۱ پروژه عمرانی در خراسان رضوی با مالیات‌های نشان‌دار به‌روزرسانی اطلاعات خانوار‌ها | درآمد حاصل از حذف یارانه ثروتمندان، بین دهک‌های پایین توزیع می‌شود توزیع ۲۰ هزار تن نهاده‌های دامی در خراسان رضوی آغاز فروش بلیت پرواز‌های اربعین از هشتم مردادماه ۱۴۰۴ شروع سرد بورس در گرم‌ترین ماه سال | گزارش وضعیت بازار سهام (یکم مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ماندگاری دلار در کانال ۸۸ هزار تومان نماینده ویژه رئیس جمهور از ظرفیت‌های شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد بازدید کرد بازدید نماینده ویژه رئیس‌جمهور و استاندار خراسان رضوی از ایستگاه راه‌آهن و گمرک شهید مطهری مشهد
سرخط خبرها

اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی

  • کد خبر: ۳۲۵۰۷۳
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۳
اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی
مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: در گذشته گارانتی خودرو‌های وارداتی توسط خود تولیدکنندگان اصلی ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، پدرام فخیمی، مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی گفت: مدل واردات خودرو در حال حاضر با مدل واردات در دهه ۹۰ تفاوت‌های زیادی دارد. به دلیل شرایط تحریم، بسیاری از شرکت‌های خودروساز بین‌المللی قادر به بستن قرارداد‌های مستقیم با ایران نیستند و شرکت‌های ایرانی مجبور شده‌اند که از طریق واسطه‌ها اقدام به واردات خودرو کنند تا بتوانند خودرو را خریداری و وارد کشور نمایند. از این رو، هنگامی که ارتباط با شرکت‌های واسطه برقرار می‌شود، قطعاً انتقال اطلاعات، زیرساخت‌های فنی و پشتیبانی‌های فنی ممکن است به کندی و یا با مشکلاتی روبه‌رو شود.

فخیمی توضیح داد: در گذشته، هنگامی که ما با شرکت‌هایی مانند هیوندای کره در ارتباط مستقیم بودیم، می‌توانستیم به‌راحتی قطعات، تجهیزات، ابزارآلات و آموزش‌های لازم را به صورت مستقیم از آنها دریافت کنیم. اما اکنون که شرکت‌های واسطه مسئولیت خرید و واردات را بر عهده دارند، فرآیند تأمین خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی با تأخیر مواجه خواهد شد؛ اما این به این معنا نیست که خدمات پس از فروش به‌طور کلی وجود ندارد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدا ضوابط خاصی برای واردکنندگان خودرو تعیین کرده و این ضوابط را در چند مرحله به‌روزرسانی کرده است. طبق این ضوابط، هر شرکتی که اقدام به واردات خودرو می‌کند، باید حتماً تأییدیه خدمات پس از فروش را در ابتدا دریافت کند. این تأییدیه شامل زیرساخت‌های تعمیرگاهی، شبکه نمایندگی، آموزش‌های فنی، تأمین قطعات یدکی و ابزار‌های مورد نیاز برای تعمیرات است.

وی ادامه داد: در خصوص ضمانت‌ها، تفاوت عمده در این است که در گذشته گارانتی خودرو‌ها توسط خود تولیدکنندگان اصلی مانند هیوندای ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گفته فخیمی، با توجه به این که خودرو‌های وارداتی هنوز در مراحل اولیه هستند و به‌طور کامل در حال پیمایش و استفاده قرار نگرفته‌اند، نیاز به خدمات پس از فروش اساسی هنوز محسوس نیست. البته با افزایش مدت زمان استفاده از خودروها، نیاز به تعمیرات اساسی و تأمین قطعات بیشتر خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه برنامه‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌ها و خدمات پس از فروش در نظر گرفته است. هر ساله، الزامات جدیدی برای واردکنندگان خودرو تعریف می‌شود، از جمله افزایش امتیاز خدمات پس از فروش، تأمین بیشتر قطعات یدکی و بهبود کیفیت خدمات.

فخیمی حجم خودرو‌های وارداتی به نسبت نیاز سالانه کشور کم است. در حال حاضر، بازار ایران سالانه نیاز به حدود یک میلیون خودرو دارد، در حالی که تعداد خودرو‌های وارداتی تا کنون کمتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است. این حجم محدود، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر این روند با رشد ناگهانی و تعداد زیاد واردات ادامه پیدا کند، قطعاً مشکلاتی برای تأمین خدمات پس از فروش ایجاد خواهد شد.

فخیمی در خصوص نگرانی‌ها در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی نیز گفت: برخی از خودرو‌های وارداتی که پیشینه‌ای در بازار ایران ندارند، ممکن است در ابتدا مشکلاتی در تأمین قطعات یدکی داشته باشند. اما به‌طور کلی، با توجه به شبکه‌های تأمین قطعات موجود در بازار آزاد و افزایش رقابت، این مشکل به تدریج کاهش خواهد یافت. خودرو‌هایی که سابقه دارند، مانند هیوندای، کیا و تویوتا، معمولاً شبکه‌های تأمین قطعات قوی‌تری دارند و بنابراین خدمات پس از فروش آنها بهتر تأمین می‌شود. اما برای خودرو‌های جدیدتر و برند‌های وارداتی تازه‌وارد، ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که به تدریج با افزایش حجم واردات و رشد شبکه‌های خدماتی برطرف خواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->