سینماهای سراسر کشور در دهه اول محرم تعطیل هستند مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان: اجرای تعزیه فقط اجرای یک شکل نمایشی نیست، بلکه اجرای یک آیین اعتقادی است انتشار فراخوان پروژه‌ «کرونا و من؛ یک روایت تصویری» توقیف روزنامه «جهان صنعت» به‌علت آمار کرونا شوخی احسان علیخانی با رتبه کنکور آریا عظیمی‌نژاد در «عصر جدید» + فیلم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تکلیف برگزاری جشنواره‌های سینمایی و هنری تا پایان مردادماه مشخص می شود هدیه ویژه همراه اول به خبرنگاران آیا فیلم «رستاخیز» آنلاین اکران می‌شود؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ زبان فارسی در حوزه تجارت وضعیتی بحرانی دارد | بُریدن زبان فارسی با بِرند‌ها ابراز تمایل ایرانسل و همراه اول برای ارائه بسته اینترنت خبرنگاران پخش قسمت جدید «ام شو» مجید صالحی بعد از یک هفته وقفه باز هم با حاشیه همراه بود امکان فعال شدن اینترنت خبرنگاران بر روی سیم‌کارت افراد دیگر حسن معجونی: فیلم «گورکن» یا هوادار دوآتشه دارد یا مخاطبی که شاید با آن هیچ ارتباطی برقرار نکند برخورد با ۲ سینما به دلیل بلیت‌فروشی در روز عید غدیر
خبر ویژه
گفتگو با کارگردان اثری که با همکاری ظرفیت‌های فیلم‌سازی مشهد و تهران ساخته شده است

«تاروپود»، اثری متفاوت درباره امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۳۲۶۶۴
  • ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
«تاروپود»، اثری متفاوت درباره امام رضا (ع)
«تاروپود» عنوان نماهنگی با حضور بازیگر پیش‌کسوت سینمای ایران، ثریا قاسمی، است که محمد صادق رمضانی مقدم، کارگردان مشهدی، آن را ساخته است. این اثر به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع) تولید شده و  نتیجه همراهی ظرفیت‌های فیلم‌سازی تهران و مشهد است که سبب تولید اثری دل‌نشین شده است.
قاسمی-به گزارش شهرآرانیوز، نماهنگ «تاروپود» بر اساس شعری از مهدی رحیمی ساخته شده است. بازی درخشان ثریا قاسمی، موسیقی دل‌نشین، صدای آواز و صحنه‌ها و مناظر دیدنی از جمله ویژگی‌هایی است که این اثر را متفاوت کرده است.

کارگردان جوان این اثر درباره ماجرای شکل‌گیری تولید این نماهنگ می‌گوید: ابتدای ماه مبارک رمضان بود که شخصی از تهران با من تماس گرفت و گفت برای ساخت نماهنگی درباره امام رضا (ع) مرا  به او معرفی کرده‌اند. صحبت‌های ابتدایی شکل گرفت، سپس یک شعر از آقای مهدی رحیمی برای من فرستادند و گفتند قرار است کار بر اساس این شعر ساخته شود.
 



شعر، خط قصه‌گویی داشت
 
رمضانی مقدم می‌گوید، خودش همیشه به نگاه «بارگاه‌نگاری» کار‌ها به‌ویژه نماهنگ‌هایی که درباره اهل بیت ساخته می‌شود، نقد داشته و معتقد است به این موضوعات به‌صورت سطحی پرداخته می‌شود. از سوی دیگر می‌بیند این شعر یک خط قصه‌گو دارد که می‌شود قصه‌ای با آن روایت کرد. «شعر لحظه‌های خوبی دارد، یک نرسیدن و عالم مرگ و رسیدن و رؤیا. این شعر برای من تصویری و جذاب بود.»

رمضانی مقدم ادامه می‌دهد: بر همین اساس ایده‌هایی دادم. به‌نظرم مادربزرگ در این اثر که در انتها به آرزویش، زیارت امام رضا (ع)، نمی‌رسد نیاز به یک انقطاع داشت و همین‌طوری نرسیدن کم‌لطفی بود. این ایده را با اضافه‌کردن صحنه‌های مسجد و کمک به جبهه به طرح کار اضافه کردم.

بر همین اساس طرح و فیلم‌نامه نوشته شد و از طرف دوستان تهیه‌کننده در تهران و سید صادق حسینی پذیرفته شد و به این ترتیب پروژه با ظرفیت دوستانمان در مشهد از جمله آقای هاشم مسعودی و مجتبی احسانی آغاز شد.

کارگردان جوان مشهدی در ادامه از انتخاب روستای کنگ به‌عنوان فضای کار می‌گوید: دنبال فضای روستایی خاصی بودیم، بافتی که مربوط به مناطق دورافتاده ایران باشد. روستای کنگ باتوجه‌به بافت خاص خود به فضای ما نزدیک بود. این روستا که در ۴۵ کیلومتری مشهد است، لوکیشن‌های بسیار خوبی دارد که نزدیک فضای دهه ۶۰ است.

به گفته رمضانی مقدم اضافه‌شدن بهزاد جعفری تادی، طراح صحنه کار سینمایی «ماجرای نیمروز»، و ابوالفضل نباتی، تصویربردار سریال «شهرزاد ۲»،   از دیگر اتفاقات خوبی بود که برای تولید این اثر رقم خورد و به این ترتیب کار آغاز شد.
 
 
 
«تاروپود»، اثری متفاوت درباره امام رضا (ع)


همراهی ثریا قاسمی در شرایط بسیار سخت

 
کارگردان نماهنگ «تاروپود» در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به سختی‌های خاص این کار اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه لوکیشن نزدیک مشهد بود، به‌دلیل بافت پلکانی آن، کار بسیار سخت بود. جا‌به‌جایی تجهیزات در این بافت کار بسیار طاقت‌فرسایی بود، زیرا باید وسایل را با دست جابه‌جا می‌کردیم.

به گفته او از مهم‌ترین اتفاقات تولید این نماهنگ حضور خانم ثریا قاسمی بود که بزرگوارانه در کار حاضر شد و با وجود شرایط بسیار سخت و پله‌های زیادی که باید برای رسیدن به لوکیشن‌ها می‌پیمود، سختی کار را تحمل کرد. او می‌گوید: فضا و از سوی دیگر شرایط جسمی خانم قاسمی به‌گونه‌ای بود که به ایشان حق می‌دادیم از ادامه پروژه منصرف شوند، اما همه سختی‌ها را تحمل کردن و کنار ما ماندند.

رمضانی مقدم ادامه می‌دهد: با وجود اینکه روال کار در تولید نماهنگ به‌گونه‌ای است که ابتدا موسیقی کار آماده می‌شود، سپس تصویر، ما می‌خواستیم از ظرفیت خالی‌بودن حرم مطهر به‌دلیل وجود کرونا استفاده کنیم. عجله داشتیم، چون هر روز ممکن بود حرم بازگشایی شود. این باعث شد کمی روی گروه فشار وارد شود. اما به هرحال از این مرحله نیز گذر کردیم و هم‌زمان کار موسیقی با فرید سعادتمند، آهنگ‌ساز مطرح کشور، نیز انجام شد که حس‌وحال خاصی به کار بخشید.

به گفته کارگردان نماهنگ «تاروپود»، استفاده از آواز با صدای عبدی، خواننده خراسانی، نیز ایده تهیه کننده کار بود که به کار حس‌وحال دیگری بخشیده است و به‌دلیل سبک خواندن این تعزیه‌خوان، کار متفاوت شده است.

نماهنگ «تار و پود» محصول دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیماست که عوامل آن عبارت‌اند از:

موسیقی: فرید سعادتمند

شاعر: مهدی رحیمی

با نوای: حسن عبدی

دکلمه: سلمان فرخنده

کارگردان: محمدصادق رمضانی‌مقدم

تهیه‌کننده: سیدصادق حسینی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}