حمله هواداران تراکتور به بازیکنان+ ویدیو استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

پاندمی ترس در مدارس فوتبال!

  • کد خبر: ۳۳۳۹۱
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
پاندمی ترس در مدارس فوتبال!
حمله موج دوم کرونا بر پیکره بی‌جان آکادمی‌های فوتبالی که ممکن است بازنشده تعطیل شوند.
مرتضی اخوان/ شهرآرانیوز - «بنا بر اعلام اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، مدارس فوتبال تا اطلاع ثانوی مجاز به فعالیت نیستند»! این متن کوتاه خبری بود که روز گذشته در فضای مجازی منتشر و بلافاصله توسط سرپرست معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان تکذیب شد.
جبار قوچان‌نژاد که چندصباحی است با حفظ سمت ریاست هیئت والیبال استان، دست راست مدیرکل ورزش و جوانان شده تا در روز‌های کرونایی، مشکلات ورزش استان را حل‌و‌فصل کند، حالا در مواجهه با این خبر می‌گوید اصلا چنین‌چیزی صحت ندارد و اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی هیچ‌گونه اطلاعیه و بیانیه‌ای دراین‌زمینه صادر نکرده است.
باوجوداین از قدیم گفته‌‎اند «تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها» و این مصداق بارز حال‌وروز این‌روز‌های ورزش کشور است که با شروع موج دوم شیوع ویروس مرگ‌بار، هر لحظه ممکن است بخشی از ورزش به تأسی از جامعه، فعالیت‌هایش تعطیل شود یا به تعویق بیفتد.
زمزمه‌های آتشین تعطیلی دوباره مدارس فوتبال، همچون پتکی سنگین بر پیکره بی‌جان این آکادمی‌ها افتاده تا صاحبان آن ناامیدتر و ترسان‌تر به آینده مبهم و نامشخصشان خیره شوند؛ آینده‌ای که ممکن است با نابودی کامل فوتبال پایه همراه باشد، آینده‌ای پُر از گردوغبار تردید.

دوباره بحران، دوباره تعطیلی

پاندمی یا همان همه‌گیری جهانی که این‌روز‌ها به جان جامعه بین‌الملل افتاده، فقط کووید ۱۹ نیست و «ترس» هم به پاندمی دومی بدل شده که این‌روز‌ها در گوشه‌وکنار کره خاکی در جان مردم جهان رخنه کرده است. مدیران مدارس فوتبال استان که در چند روز اخیر با هزار امید و آرزو و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بازکردن مجدد مدارسشان کردند، حالا با عبور خراسان از وضعیت قرمز و بحرانی‌ترشدن شیوع ویروس کرونا، ترس تعطیلی دوباره آن را دارند. بااین‌همه برخی از آن‌ها معتقدند با این وضعیت بهتر بود مدارس فوتبال باز نمی‌شد تا بلکه جلوی ضرر را از هر جا بگیریم، منفعت باشد!

کمتر از انگشتان ۲ دست!
اصغر رحیمی، مدیر مدرسه فوتبال ابومسلم ثامن است؛ مدرسه‌ای که به اذعان مالکش هرساله تابه‌اینجای تابستان دست‌کم ۲۰۰ هنرجو را در مستطیل سبز برای آموزش فوتبال به خود می‌دید، اما حالا اوضاع آن‌قدر وخیم است که ممکن است کارش به تعطیلی کشیده شود.
اصغر رحیمی می‌گوید: امسال ثبت‌نام آن‌چنانی نداشتیم. شاید به‌جرئت بتوانم بگویم فقط چهارپنج نفر ثبت‌نام مدرسه فوتبال تابستانی داشتیم!
توضیحات تکمیلی این پیش‌کسوت فوتبال خراسان نگران‌کننده است: «تازه همین چند نفر هم از بچه‌های مدرسه سالانه‌مان هستند و از قدیم با ما بوده‌اند.» این اُفت باورنکردنی ثبت‌نام مدرسه فوتبال تابستانی فقط مربوط به ابومسلم ثامن نیست و حکایت مدارس مشهور دیگری، چون یاران میثاقیان، بادامکی، استقلال، سایپا و... هم همین‌طور است.
 
بهزاد میثاقیان، مدیر مدرسه فوتبال یاران میثاقیان، دراین‌باره می‌گوید: ما هم امسال وضعیت مشابهی و فقط ۱۰ نفر ثبت‌نامی داشتیم. احمد زینلی که مدرسه فوتبال سایپا مشهد را دارد، از وضعیت مشابه می‌گوید: امسال شاید به اندازه تعداد انگشتان یک دست فقط ثبت‌نامی مدارس فوتبالمان داشتیم.
علی دانایی، مدیر مدرسه فوتبال استقلال، با ۳۰ سال سابقه فعالیت مدرسه فوتبالش که از برند «استقلال» هم بهره می‌برد، خاطرنشان می‌کند: پارسال این‌موقع ۳۰۰ نفر برای ثبت‌نام آمده بودند و ما دیگر جا نداشتیم؛ اما امسال شاید باورتان نشود فقط ۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند!
 

«ترس» بلای جان مدارس فوتبال

مدیر مدرسه فوتبال یاران میثاقیان، ترس را عامل اصلی استقبال‌نکردن خانواده‌ها از مدارس فوتبال می‌داند. بهزاد میثاقیان می‌گوید: ما تمامی پروتکل‌های بهداشتی از ضدعفونی محل تمرین و ابزار تمرین تا دراختیارقراردادن ماسک و... را رعایت کردیم، اما باز هم خانواده‌ها می‌ترسند و اجازه نمی‌دهند بچه‌هایشان به مدرسه فوتبال بیایند.
 
وی می‌افزاید: ما با این شرایط دیگر نمی‌توانیم کمر راست کنیم و شرایط وحشتناک است. علی دانایی هم دراین‌باره یادآور می‌شود: همین چندنفری هم که برای مدرسه فوتبال ثبت‌نام کرده‌اند، دیگر خیلی عاشق هستند و الا واقعا خانواده‌ها از ترسشان اجازه نمی‌دهند بچه‌‎ها بیایند و ما هم نمی‌توانیم کاری بکنیم.
 

تیم‌های پایه در خطر نابودی

«با این وضعیت امسال شاید نتوانیم در مسابقات رده‌های پایه هم شرکت کنیم، چراکه باشگاه ما همیشه از مدارس فوتبالش استعدادیابی می‌کرد و بازیکنان خوب را به تیم‌های پایه تزریق می‌کرد؛ اما امسال ما نتوانستیم چنین‌کاری بکنیم.» این‌ها صحبت‌هایی است که مالک ابومسلم ثامن مطرح می‌کند؛ مدرسه فوتبالی که تیم‌های باشگاهی در رده‌های سنی هم دارد و هنوز تمرینات آن‌ها را هم با شرایط عجیب‌و‌غریب کرونایی آغاز نکرده است.
 
احمد زینلی، مالک باشگاه سایپا، که در لیگ‌های مقاطع پایه کشوری هم تیم‌داری می‌کند، درباره شروع دوباره تمرینات تیم‌های پایه‌اش می‌گوید: نفرات منتخب را برای تمرینات تیم‌های پایه فراخواندیم؛ اما متأسفانه همان‌ها هم ۳۰ درصد نیامدند و ما الان با ظرفیت ۶۰، ۷۰ درصدی تمرین می‌کنیم.
مسئله‌ای که یاران میثاقیان هم به آن مبتلا هستند و بهزاد میثاقیان دراین‌رابطه می‌گوید: تیم‌های پایه ما هم یک عده نیامدند و خانواده‌ها حاضر نشدند در این شرایط ریسک کنند.
 

هیچ برای هیچ!

مدارس فوتبال حالا در نقطه نابودی مطلق قرار دارند؛ تاجایی‌که مدارس قدیمی‌تری، چون بابک عالی حرفه‌ای هم ترجیح داده‌اند در این وضعیت اصلا وارد گود فعالیت نشوند. محسن سخن‌سنج، از مربیان کهنه‌کار مدرسه فوتبال عالی حرفه‌ای، می‌گوید: ۲۵ سال است در مدارس فوتبال هستم و وقتی شرایط عجیب‌وغریب امسال را دیدم، ترجیح دادم کار را شروع نکنیم؛ چون می‌دانم در این شرایط ممکن است برای بچه‌ها اتفاقات بدی بیفتد. شرایط بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها بسیار بد است و حضور خانواده‌ها در کنار فرزندانشان در مدارس فوتبال، یکی از معضلات اصلی است. وقتی پدرومادرها، فرزندشان را به مدرسه می‌آورند و خواهر یا برادر کوچک‌ترش را هم می‌آورند، این شلوغی کنار زمین خطرناک است.
 
احمد زینلی هم یادآور می‌شود: امسال تبلیغ نکردیم و آن‌هایی هم که تمایل داشتند بچه‌شان را به مدرسه فوتبال بفرستند، سعی کردیم بگوییم کمتر بیایند. من از اول هم با راه‌اندازی دوباره مدارس فوتبال مخالف بودم؛ چون شرایط خیلی ترسناک است. البته بهزاد میثاقیان هم از بازگشایی مدارس فوتبال پشیمان است و می‌گوید: کاش اصلا مدارس فوتبال باز نمی‌شدند. کلی برای رعایت پروتکل‌ها هزینه کردیم و هیچ خروجی هم نداشتیم و باید بگویم همه‌اش هیچ بود برای هیچ!

 

کرونا در‌های عشق را می‌بندد؟

فوتبال برای نونهالان و نوجوانانی که با انگیزه‌ها و رؤیا‌های آسمانی پا به مستطیل سبز می‌گذارند، عشق است؛ عشقی که حالا به دست کرونا به ناکامی بدل گشته و هیچ بعید نیست با تداوم این روند جان «فوتبال»، این عزیز دوست‌داشتنی، برای همیشه گرفته شود. شاید به قول علی دانایی باید کرکره فوتبال را با این شرایط پایین کشید. موج دوم شیوع ویروس مرگ‌بار حالا پیکره نیمه‌جان مدارس فوتبال استان را نشانه گرفته است. شاید همین امروز و فردا فوتبال و فعالیت مدارس فوتبال‌اش تا پایان عمر کرونا به حالت تعلیق درآید؛ شاید....
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->