به گزارش شهرآرانیوز، جلیل کوهپایه زاده امروز در پنجمین نشست روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه با بیان اینکه آمادگی داریم تجربیات حاصل از تولید واکسن کرونا و داروها را با دانشگاههای روسیه به اشتراک بگذاریم، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۱ دانشکده مستقل و بیش از ۹ هزار دانشجو و بیش از هزار اعضای هیئت علمی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: ما کلینیکهای آموزشی داریم که میتوان آموزشها را با دانشگاههای روسی که رشتههایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، علوم رفتاری، مامایی و پرستاری دارند به اشتراک بگذاریم.
وی ادامه داد: ما میتوانیم در این شرایط تجربیات حاصل از تولید واکسن و داروها را با دانشگاههای روسیه به اشتراک بگذاریم. امیدوارم بتوانیم ارتباط بین المللی به ویژه ارتباط مجازی را در سطح دانشگاههای ایران و روسیه تقویت کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعاملات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاههای علوم پزشکی کشور روسیه میتواند به شیوههای مختلف اعم از برگزاری دورههای کوتاه مدت آموزشی، انجام پروژههای مشترک، تبادل استاد، اعزام دانشجو و ... اتفاق بیفتد.
کوهپایه زاده یکی دیگر از زمینههای لازم برای همکاریهای مشترک دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاههای علوم پزشکی روسیه را در حوزه تحقیق، توسعه و تجهیزات علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا میتوانیم در حوزه تولید و توسعه وسایل حفاظت بهداشتی و علوم پزشکی و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی با دانشگاههای کشور روسیه همکاری داشته باشیم که این امر در حوزه وسایل تنفسی و کمک تنفسی نیز میتواند صورت بگیرد. همچنین تبادل تجربیات مدیریتی در بحران ناشی از کرونا نیز میتواند به عنوان تعاملات دانشگاههای کشور روسیه و ایران در نظر گرفته شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تدوین پروتکلهای علمی در حوزههای تشخیصی، درمان و پیشگیری از کرونا و همچنین بیماریهای تنفسی میتواند از دیگر موضوعات قابل بحث و مشترک بین دانشگاههای علوم پزشکی روسیه و دانشگاه ایران باشد، تصریح کرد: این موضوع نیز قابلیت پیگیری در سطح دانشگاههای بین المللی و خارجی را دارد.
وی در ادامه از راه اندازی کمیته علوم پزشکی مشترک با دانشگاههای روسیه در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: این کمیته میتواند در موضوعات مورد بررسی و پیگیری مشترک بین دانشگاههای دو کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد و حتی میتواند اصالت فعالیتهای دانشگاهی را چندین برابر افزایش بدهد.
منبع: مهر