پیام عراقچی درباره نامه چین، ایران و روسیه به دبیرکل و رئیس شورای امنیت (۲۶ مهر ۱۴۰۴) ۹۳درصد از خانوار‌های غزه با بحران آب دست به گریبان‌اند ترامپ: یک زیردریایی حامل موادمخدر را نابود کردیم نتانیاهو: جنگ غزه هنوز تمام نشده است تماس نخست وزیر مالزی با سران پاکستان و افغانستان؛ آمادگی برای کمک به تنش زدایی حماس: خواستار فشار میانجی‌ها بر اسرائیل برای باز کردن گذرگاه رفح هستیم ۳ کشته و ۹ زخمی بر اثر انفجار در یک کارخانه نظامی در روسیه انفجار یک نفتکش در خلیج عدن | وزارت دفاع یمن واکنش نشان داد (۲۶ مهر ۱۴۰۴) اولیانوف: شورای امنیت بررسی موضوع هسته‌ای ایران را پایان داد وزارت امور خارجه، نقض آتش‌بس غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد ​​​​​​​نامه روسیه، ایران و چین درباره خاتمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل معاون رئیس‌جمهور: تعطیلی پنجشنبه‌ها فعلاً ممکن نیست سه نظامی صهیونیست در کرانه باختری زخمی شدند (۲۶ مهر ۱۴۰۴) تظاهرات ضدترامپ در آمریکا + فیلم (۲۶ مهر ۱۴۰۴) پزشکیان: اجازه ندهید هیچ‌کس بدون توانمندی‌های لازم به مسئولیت گمارده شود کارشکنی مجدد نتانیاهو در مسیر آتش‌بس | وزیر اسرائیلی، نخست وزیر را تهدید کرد آیت الله علم الهدی: ارتقای دانش دینی و پرورش نیروی فکری نیازمند هماهنگی و شفافیت است اعتراضات گسترده مردمی علیه ترامپ قطر با اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، قدس و جولان اشغالی مخالفت کرد مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله بازگشایی گذرگاه رفح برای بازگشت ساکنان غزه (۲۶ مهر ۱۴۰۴) نیشکر هفت‌تپه پرونده جدید دارد | ماجرا چیست؟ بازماندگان کشتی ونزوئلایی، اسیر ارتش آمریکا شدند حماس، یک یهودی را از زندان اسرائیل نجات داد| «نادر صدقه» کیست؟ + فیلم وزیر خارجه مصر با عراقچی، گروسی و ویتکاف تلفنی گفت‌و‌گو کرد ۴۷ مورد نقض آتش‌بس جنگ غزه توسط اسرائیل (۲۶ مهر ۱۴۰۴) گمانه زنی‌ها درباره دیدار ترامپ با رئیس کره شمالی
سرخط خبرها

وقتی دیپلماسی پوستین فریب می‌پوشد

  • کد خبر: ۳۳۹۰۰۶
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۶
وقتی دیپلماسی پوستین فریب می‌پوشد
روند مذاکرات ایران و آمریکا نمونه بارز گفت‌وگویی است که زیر نقاب دیپلماسی، عملا تله‌ای سیاسی برای یک‌طرف برپا می‌شود.

روند مذاکرات ایران و آمریکا نمونه بارز گفت‌وگویی است که زیر نقاب دیپلماسی، عملا تله‌ای سیاسی برای یک‌طرف برپا می‌شود. مذاکره باید ابزاری برای تأمین منافع و گشودن قفل مشکلات مردم باشد، نه پوششی برای القای انفعال و پذیرش تحمیل‌های طرف مقابل. اما به‌راستی در کدام بخش از این مذاکرات قرار بود تحریم‌ها لغو شود یا ایران به خواسته‌های مشروع خود برسد؟

دستورکار مذاکرات از ابتدا فاقد هرگونه تضمین، زمان‌بندی یا چشم‌انداز روشن برای رفع فشار‌های اقتصادی بود. حتی تمرکز عمده غرب بر مسئله غنی‌سازی ۶۰درصدی ایران بود و مدام حد و مرز‌های جدیدی تعیین می‌شد. از سوی دیگر، این مذاکرات نه‌فقط از مسیر طبیعی خود منحرف شد، بلکه به‌صراحت اعلام می‌شد که ایران باید امتیازات بیشتری بدهد؛ صراحتی که گاه تا تحقیر پیش می‌رفت و آشکارا تحقق خواسته‌های آمریکا را طلب می‌کرد. 

در روز‌های پایانی دولت ترامپ حتی ماهیت گفت‌و‌گو از حالت مذاکره خارج شد. اظهارات علنی ترامپ درباره «تسلیم‌شدن ایران» دیگر در لفافه نبود و هر روز بیشتر از پیش، طرف آمریکایی کوشید فضای جامعه ایرانی را به سمت پذیرش تسلیم و عقب‌نشینی هدایت کند. این سناریو زمانی تشدید شد که اقدامات اطلاعاتی و نظامی علیه ایران به اوج رسید. شهادت فرماندهان نظامی کشورمان ضربه‌ای نمادین، اما دردناک بود. هدف این اقدامات متوقف‌کردن اراده ایران و متزلزل‌کردن فضای تصمیم‌سازی داخلی بود. 

آمریکا و متحدانش گمان می‌کردند در چنین موقعیتی جامعه ایرانی به تردید و شک خواهد افتاد و سرانجام مدتی بعد گزینه تسلیم بر همه گزینه‌های روی میز غلبه می‌کند. پنج دوره مذاکره پی‌در‌پی، درعمل به بستری برای القای همین ذهنیت تبدیل شد. تلاش کردند جامعه را در وضعیت تعلیق نگه دارند؛ انتظاری فرسایشی و ناامیدکننده. با اجرای عملیات‌های پیچیده امنیتی و روانی، سعی کردند تصمیم‌سازی ملی را به نفع خود مصادره و افکار عمومی را به راهبرد مقاومت بی‌اعتماد کنند. اما آنچه رخ داد، چیزی جز اشتباهی راهبردی از جانب آنان نبود. 

غافل از این بودند که نظام تصمیم‌گیری ایران، با رهبری هوشمندانه و انسجام داخلی، ظرفیت عبور از چنین پیچ‌های تاریخی را دارد. با تدبیر رهبر معظم انقلاب، پاسخ قاطع و عملی ایران به ضربات دشمن، شکل گرفت و این حربه‌ها به ضد خود تبدیل شد. «انتقام سخت» فقط یک شعار نبود، بلکه بازدارندگی عملی، معادلات را تغییر داد، تا جایی که طرف مقابل خود را ناچار به عقب‌نشینی دید. بر همین مبنا، به کشور‌های منطقه هم گوشزد شد که هر ردپایی از حمایت اسرائیل، اهداف عملیاتی ایران را در بعد منطقه‌ای گسترش خواهد داد. 

از سوی دیگر، ورود سیاسی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به بازی مقابل ایران و ایفای نقش فراتر از مسئولیت حرفه‌ای، بار دیگر اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرد. از انتقال اطلاعات محرمانه تا ارائه مشاوره عملیاتی به دشمن، مصداق خروج از وظایف فنی و حقوقی اوست. بنابراین، اخراج بازرسان و ممنوعیت ورود گروسی تا زمانی که رویکرد‌ها اصلاح نشود، تصمیمی لازم خواهد بود. درنهایت، ادامه روند مذاکرات بدون بازنگری جدی، تهدیدی برای امنیت ملی است و نمی‌توان آن را فقط نادانی سیاسی دانست؛ چنین اقدامی، خیانت به مردم و آینده کشور خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->