پایان مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه (۷ تیر ۱۴۰۳) مشهد کانون انتخابات در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری + فیلم پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ براساس نظرسنجی ایسپا (۶تیر ۱۴۰۳) تقدیر شورای‌عالی اجماع نیروهای انقلاب از قاضی‌زاده هاشمی نامه قاضی‌زاده هاشمی به خانواده شهید رئیسی: باید از شهید مظلوم‌مان دفاع کنیم پورمحمدی: مشارکت بالا به رفع تحریم کمک می‌کند | برای روش مصرف انرژی رفراندوم بگذاریم قاضی‌زاده‌هاشمی انصراف داد (۶ تیر ۱۴۰۳) سپاه امام‌رضا(ع) مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرد هشدار سازمان ملل: گسترش جنگ به لبنان به طور بالقوه آخرالزمانی است مخبر در گفت‌وگو با پوتین: روابط راهبردی تهران-مسکو غیر قابل تغییر است نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا چه زمانی می‌توانند انصراف دهند؟ جزئیاتی از موشک هایپرسونیک جدید نیروهای مسلح یمن (۶ تیر ۱۴۰۳) زاکانی در برنامه «بدون تعارف»: آمدم که به دهه ۹۰ برنگردیم + فیلم عملیات مشترک نیروهای مسلح یمن و مقاومت عراق | کشتی رژیم صهیونیستی در بندر حیفا هدف قرار گرفت حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیست‌نشین «العین الثالثه» کاخ سفید: کمک‌های نظامی به تل آویو ادامه دارد اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور درباره حضور نماینده کاندیدا‌ها در شعب اخذ رأی‌ قالیباف در اجتماع هواداران خود در مشهد: کشور تاب اختلاف و دعوا و بهانه جویی ندارد| ما سیاست بلدیم، اما کار‌های خلاف انجام نمی‌دهیم+ فیلم و عکس (۶ تیرماه ۱۴۰۳) وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود رفاه اجتماعی چیست؟
سرخط خبرها

واگویی واقعیت‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۳۳۹۲۶
  • ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
واگویی واقعیت‌ها برای مردم
سیدمصطفی ‌هاشمی‌طبا - عضو کابینه دولت‌های سازندگی و اصلاحات
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که رئیس‏‌جمهور و وزرا باید مردادماه به مجلس گزارش عملکرد خود را ارائه کنند. آن‌ها درواقع به قانون «الحاق موادی از قانون آیین‏‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» اشاره می‏‌کردند که در ۲۵تیر۱۳۹۷ به تصویب مجلس رسیده بود و بر اساس آن رئیس‏‌جمهور و وزرا موظفند هر سال در مرداد، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده خود را به مجلس ارائه دهند. این گزارش در کمیسیون‏‌های مجلس بررسی می‏‌شود و پس از قرائت گزارش مجلس درخصوص عملکرد وزیر یا رئیس‌‏جمهور، نهایتاً برای عملکرد وزرا رای‏‌گیری می‏‌شود و چنانچه عملکرد هر یک از وزرا به تأیید مجلس نرسید، طرح استیضاح در دستورکار مجلس قرار می‏‌گیرد. به این ترتیب هر سال برای وزرا رای اعتماد مجدد گرفته می‏‌شود. در تحلیل این موضوع باید گفت که به هرحال اصل دادن گزارش و سخن گفتن با ملت و نمایندگان آن‌ها کار خوبی است. از نظر من وزرا باید به طور مداوم به مجلس و مردم گزارش دهند و از این سخن گفتن خشنود باشند. البته دولت هم از این نوع مواجهه مجلس و درخواست ارائه عملکرد، گلایه‌‏هایی دارد. با وجود شرایط پیش‌آمده، نباید فراموش کرد یکی از مشکلات اساسی که دولت با آن مواجه است، سخن نگفتن با مردم و ارتباط نداشتن مؤثر و دائمی با افکار عمومی است.
رئیس‏‌جمهور، هیئت وزیران و اعضای دولت باید مرتب در مجلس حاضر شوند و در تلویزیون با مردم گفت‌‏وگو کنند. در شرایطی که اکنون کشور در آن قرار گرفته است، ضرورت این موضوع بیش از هر زمان دیگر احساس می‏‌شود. اگر مواجهه نمایندگان مجلس و دولت در این موضوع مسالمت‌آمیز باشد، می‌‏توان حتی انتظار داشت وزرا شش ماه یک‌بار به مجلس بروند و گزارش عملکرد وزارت‌خانه و مجموعه تحت نظارت خود را ارائه دهند؛ بنابراین اگر تعامل مناسبی شکل بگیرد، مجلس هم می‏‌تواند در جهت اصلاح قوانین برای پیشبرد بهتر امور گام بردارد؛ هرچند این موضوع منوط به آن است که وزرا به‌طور مستمر از مصائب و مشکلات موجود به آن‌ها گزارش دهند. من شخصا منتقد اصلی دولت نیستم و اعتقاد دارم باید از دولت حمایت و پشتیبانی کرد، اما نمی‌‏توان انکار کرد که دولت پاسخ‌گوی مردم نیست.
رئیس‌‏جمهور می‏‌تواند در خلال گفت‏‌وگو با مردم، بسیاری از ابهامات را برطرف کند. بگوید در چه زمینه‌هایی دست دولت بسته است و نبود امکانات در چه شرایطی موجب شده است مشکلات به حساب دولت نوشته شود. به‌هرحال نفس ارائه گزارش دولت به مجلس، مفید است و می‏‌توان با تعامل و تسامح این کار را اجرایی کرد. به نظر می‌‏رسد دولت نباید در این‌باره از خود ناتوانی و واکنش نشان دهد و اگر هم این‌طور برداشت می‏‌شود که قصد و نیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این اقدام سیاسی‌کاری است، باز هم نفس نشستن و با مردم سخن گفتن هیچ ضرری ندارد؛ به‌خصوص در این بارش و هجوم اطلاعاتی که به جامعه وارد می‏‌شود، سکوت دولت فقط کار را برای خودش سخت می‌‏کند.
در همین شرایط، فضا برای منتقدان و مخالفان دولت باز می‌‏شود که در هر حوزه‌‏ای به قوه مجریه حمله کنند، اما اگر آقای رئیس‌‏جمهور و هرکدام از وزرا، فضای موجود کشور را شفاف کنند، قطعا مانع بسیاری از هجمه‏‌های واردشده خواهند شد. پاسخ‌گو نبودن به‌موقع و مناسب مسئولان همواره مشکل بزرگی در کشور بوده است، اما هر زمان که این تغییر رویه صورت بگیرد، شایسته تشویق و قدردانی است. البته همه باید به این مهم توجه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->