تزنج وزیری - در روزهایی که کُمیت نوسازی تاکسیهای فرسوده در کشور به دلیل همکاری نکردن بانکها و خودروسازان لنگ میزند، بوی بهبود از اوضاع نوسازی این ناوگان در مشهد به مشام میرسد. در این راستا روز گذشته نخستین تفاهمنامه در این زمینه میان شهرداری مشهد و بانک ملی ایران به امضا رسید تا از این طریق مسیر نوسازی تاکسیهای زردرنگ شهر امام رضا(ع) هموارتر شود و مشهد نخستین کلانشهری باشد که برای تأمین کمکهزینه خرید تاکسی تاکسیرانان خود، تفاهمنامه بانکی امضا کرده است. حالا با این اقدام بانک ملی ایران تسهیلاتی تا سقف 50میلیون تومان با سود 18درصد را پرداخت میکند که 14درصد از این مقدار را شهرداری مشهد و فقط 4درصد آن را رانندگان پرداخت میکنند. پیرو این تفاهمنامه که روز گذشته به امضای محمدرضا کلائی، شهردار مشهد و حسن مونسان، رئیس اداره امور شعب بانک ملی خراسانرضوی رسید، 2000دستگاه، یعنی نزدیک به نیمی از 4500 دستگاه تاکسی فرسوده مشهد با همکاری بانک ملی ایران نوسازی میشود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری، شهردار مشهد در این جلسه با تأکید بر لزوم تقویت و استحکام ارتباط و همکاری شهرداری مشهد و بانک ملی ایران، گفت: همه تلاش شهرداری بر این است که این ارتباط باارزش را در اوج نگه دارد تا علاوه بر خدمترسانی به شهروندان، خدمات مثبتی هم برای رضایت زائران حرم مطهر رضوی داشته باشیم. محمدرضا کلائی در ادامه با بیان اینکه همکاری شهرداری مشهد و بانک ملی ایران یک ارتباط قدیمی و طولانیمدت است، افزود: سالها امور کارشناسی و هماهنگی مستمر میان شهرداری مشهد و بانک ملی ایران باارزش است و باید بیشتر تقویت شود.
پرداخت 14درصد سود وام از سوی شهرداری
معاون حملونقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنیوعمران شهرداری مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه 4سال در نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدامی صورت نگرفته بود، گفت: در راستای خدمترسانی به شهروندان ضرورت داشت تا اقدامی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشهد انجام شود. خلیلا... کاظمی در ادامه اظهار کرد: بر اساس این تفاهمنامه، تسهیلاتی تا سقف 50میلیون تومان به رانندگان تاکسی فرسوده اعطا میشود.
فعالیت 4500دستگاه تاکسی فرسوده در مشهد
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهرداری مشهد هم در این جلسه صحبتهای خود را درباره فعالیت 4500دستگاه تاکسی فرسوده در مشهد آغاز و اظهار کرد: اگر این تفاهمنامه امضا نمیشد، عمر تقریبی خودروهای تاکسی به 7-8سال میرسید که خوشبختانه با تدبیر مدیریتشهری، حمایت اعضای شورای اسلامی شهر و همکاری بانک ملی این همکاری به مرحله اجرا درآمد. احمد محبی افزود: عمر تقریبی ناوگان تاکسیرانی شهرداری مشهد نزدیک به 7 سال است که بهنوعی جزو ناوگانهای فرسوده حملونقل عمومی به حساب میآید. طبق اعلام مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهرداری مشهد، این شهر نخستین کلانشهری است که برای کمکهزینه خرید تاکسی تفاهمنامه بانکی امضا کرده است.محبی در ادامه گفت: 13هزار و 500دستگاه تاکسی غیر از خودروهای خدماترسانی مثل سرویس مدارس، در شهر رفتوآمد میکنند که 4500 دستگاه آن خودرو فرسوده به حساب میآید. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهرداری مشهد همچنین در گفتوگو با شهرآرا با بیان اینکه همه تاکسیهای بالای 10سال، فرسوده هستند، اظهار کرد: در این راستا لازم است تا رانندگان برای نوسازی خودروهایشان اقدام کنند تا پس از طی مراحل ثبتنام و بررسیهای لازم به اتحادیه تاکسیرانی کشور و بانک ملی ایران معرفی شوند. طبق اعلام او بازپرداخت وام 50میلیونی طی 5سال انجام میشود و رانندگان فقط 4درصد از سود این مبلغ را پرداخت میکنند. به گفته محبی، برای نوسازی 2هزار دستگاه تاکسی فرسوده مشهد 2نوع خودرو سمند و پژو405 با قیمت بیش از 70میلیون تومان در نظر گرفته شده است. رئیس اداره امور شعب بانک ملی خراسانرضوی هم با حضور در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی میان شهرداری مشهد و بانک ملی، ضمن ابراز خرسندی از همکاری این 2مجموعه اظهار کرد: بانک ملی در راستای وظیفه اجتماعیاش، لازم میداند تا در این طرح اثربخش و مفید که ضمن خدمترسانی به شهروندان و زائران امام رضا(ع)، به محیطزیست هم کمک میکند، شریک باشد.