نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد (۹ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۹ مهر ۱۴۰۴) | کدو حلوایی کیلویی ۱۳ هزار تومان  معرفی متخلف احتکار مرغ در مشهد به تعزیرات (۹ مهر ۱۴۰۴) امروز (۹مهر) حراج سکه برگزار می‌شود | بهترین عدد برای خرید سکه دولتی آغاز واریز سود سهام عدالت از امروز (۹ مهرماه ۱۴۰۴) | مبلغ سود از ۷۴۷ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان میدری خبر داد: مرگ ۶۹۳ کارگر بر اثر حادثه کار در سال ۱۴۰۳ سهام عدالت از فردا (چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴) شارژ می‌شود+ جزئیات سقوط ۲۷۰۰ تومانی قیمت نقره (۸ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار فردا (چهارشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ از نمایش محصولات تا بیان مطالبات | روایتی از هفتمین نمایشگاه صنعت مبلمان در مشهد آغاز به‌کار نمایشگاه صنایع شیمیایی و صنعت مبلمان در مشهد + فیلم (۸ مهر ۱۴۰۴) وزیر صمت: توسعه همکاری منطقه‌ای، سیاست اصولی و محور اساسی دیپلماسی اقتصادی ایران است اتصال ۱۶ هزار و ۴۰۰ خانوار خراسان رضوی به شبکه فیبرنوری گزارش مرکز آمار از افزایش ۱۱ درصدی قیمت گوشت قرمز و مرغ ظرف یک ماه (مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۸ مهر ۱۴۰۴) | تویوتا لوین چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ مهر ۱۴۰۴) | پراید ۵۰۰ میلیونی شد فصل رشد دلار رسمی | کدام شرکت‌های بورسی از رشد نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند؟ مشتریان بانک‌ها سطح‌بندی می‌شوند | محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد سکه‌های پارسیان گران شدند (۸ مهر ۱۴۰۴) + جدول روند صعودی بورس ادامه می‌یابد؟ | جهش ۲برابری ارزش معاملات خُرد (۸ مهر ۱۴۰۴) ابهام بزرگ در بازار برنج؛ شکاف عجیب قیمت برنج وارداتی چرا تورم حبوبات از ۶۰درصد عبور کرد؟ تأمین ۶.۵ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی و دارو در نیمه نخست ۱۴۰۴ رشد قیمت دینار عراق، لیر ترکیه و درهم امارات در بازار مشهد (۸ مهر ۱۴۰۴) تجارت خارجی ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۴ | تبادلات تجاری کشور با ۱۰۰ کشور جهان دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۸ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

انحصار خودروسازان عامل اصلی رکود بازار خودرو است

  • کد خبر: ۳۴۲۹۳۰
  • ۱۲ تير ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۵
انحصار خودروسازان عامل اصلی رکود بازار خودرو است
سایپا و ایران‌خودرو بار دیگر قیمت محصولات شان را توانستند افزایش دهند. افزایش قیمتی که با مجوز وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت و در بازاری اعمال می‌شود که راکد است.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودرو در رکود و حتی به تعبیر برخی کارشناسان در حالت انجماد به سر می‌برد. خریدوفروش چندانی نداریم و در دوران پسا جنگ، مصرف‌کنندگان هراس دارند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در این شرایط قیمت محصولات داخلی نیز افزایش یافت. اما سؤال اصلی اینجاست برای خروج این بازار از رکود چه باید کرد. آیا پایان قیمت‌گذاری دستوری راه خروج این بازار از رکود است؟ کارشناسان به این سؤال پاسخ می‌دهند.

انحصار، مهم‌ترین علت رکود بازار

سعید مؤتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو، وجود انحصار در این صنعت را علت اصلی رکود بازار خودرو دانست و گفت: «رونق هر بازاری نیازمند تأمین کالا‌های مورد نیاز آن است. در حال حاضر، ما در بازار خودروی کشور دچار انحصار هستیم و برای شکست این انحصار، لازم است زمینه واردات خودرو را به صورت منظم و یکپارچه فراهم کنیم.»

او به افزایش قیمت خودرو‌ها در روز‌های اخیر که کشور درگیر تنش‌های منطقه‌ای و تجاوز بود، اشاره کرد و افزود: «در این شرایط، قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها به طور ناگهانی افزایش یافت، درحالی‌که هیچ خریداری در بازار وجود نداشت. حتی با اعلام آتش‌بس نیز بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها هر روز در حال اصلاح هستند.»

مؤتمنی با تکرار یک شکایت همیشگی، همچنین از گرانی خودرو در کشور گلایه کرد و گفت: «به عنوان مثال، چرا خودروی دنا باید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، معادل ۱۲ هزار دلار قیمت داشته باشد؟ این قیمت معادل بهای تویوتا کرولا است که در چهار سال اول نیازی به پرداخت هزینه‌های تعمیرات ندارد. درحالی‌که مصرف‌کننده داخلی مجبور است بعد از ۳ هزار کیلومتر دوباره برای تعمیرات خودروی خود هزینه بپردازد.»

او با تأکید بر حذف قیمت‌گذاری دستوری گفت: «بازار خودرو را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد. قیمت‌ها باید آزاد شوند و در کنار آن، زمینه واردات فراهم شود. متأسفانه هزینه تولید خودرو در کشور بسیار بالاست و کیفیت خودرو‌ها به نسبت قیمت آنها مناسب نیست. مصرف‌کننده مجبور است برای خرید یک خودروی ساده داخلی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کند، درحالی‌که محصولی که دریافت می‌کند، ارزش آن قیمت را ندارد.»

ضرورت کاهش تعرفه واردات خودرو

مؤتمنی بر لزوم کاهش تعرفه واردات تأکید کرد و گفت: «برای اینکه بازار خودرو از انحصار خارج شود، ضروری است تعرفه واردات کاهش پیدا کند. مردم مجبورند برای خرید یک خودروی ۱۰ هزاردلاری، ۳۰ هزار دلار بپردازند. قیمت خودرو به‌صورت جهانی تعیین می‌شود، اما مصرف‌کننده داخلی به علت انحصار و کمبود خودرو باید چندبرابر این قیمت را بپردازد.»

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به برخی ادعا‌ها مبنی بر کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های خودروسازی به دلیل تأمین‌نشدن قطعات خودرو‌ها به علت تنش‌های اخیر گفت: «مشکل تأمین قطعه و رکود بازار خودرو را نمی‌توان فقط به ناآرامی‌های اخیر ارتباط داد. این بازار سال‌هاست به دلیل نبود رقابت سالم و انحصار در رکود است.»

مؤتمنی ادامه داد: «ما باید در کنار آزاد گذاشتن خودروساز‌ها برای تعیین قیمت، واردات خودرو را نیز آزاد کنیم تا بازار رقابتی و از انحصار خارج شود. با وجود افزایش قیمت برخی از خودرو‌های داخلی، این خودرو‌ها همچنان پاسخگوی نیاز بازار نیستند. به‌طوری‌که مردم باید مدت‌ها در صف بمانند تا بتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.»

منبع: ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->