سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد
سرخط خبرها

شورای نگهبان با هر طیف و جناحی که از قانون تخطی کند برخورد می‌کند

  • کد خبر: ۳۴۵۳۳
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
شورای نگهبان با هر طیف و جناحی که از قانون تخطی کند برخورد می‌کند
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی در مورد نظارت‌های شورای نگهبان در خصوص مدارک تحصیلی اعضای شورای شهر در انتخابات پیش‌رو، گفت: شورای نگهبان فقط بر سلامت انتخابات نظارت دارد و در تأیید و یا رد صلاحیت‌ها هیچ نقشی ندارد، زیرا این وظیفه بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

 به گزارش شهرآرانیوز، محمدکمال سروی‌ها پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت تأسیس شورای نگهبان که در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تشکر از اصحاب رسانه به‌دلیل نقش تأثیرگذاری که در برهه اخیر داشته‌اند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی که امام راحل پایه‌گذاری کرده‌اند، تفاوت چشم‌گیری با سایر انقلاب‌ها داشته، زیرا برداشت‌ها و باور‌های ایشان برخواسته از اسلام نابی بوده که در احادیث و روایات شیعه تبلور داشته است.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه قرن‌ها شاهد دینداری خیلی از کشور‌های دنیا بوده‌ایم، بیان کرد: امام راحل مطالب اسلامی عمیق را با بیانی قابل فهم برای مردم عنوان می‌کردند و اعتقاد داشتند که انقلاب اسلامی تنها برای ایران نیست.

 

وی با بیان اینکه ۱۴۸ نفر از شاگرد‌های امام مطالب ایشان را به اطلاع مردم می‌رساندند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی ریشه عمیقی را در دیانت مردم به‌وجود آورده که با اعتقادات مردم آمیخته شده است.

 

وظیفه شورای نگهبان حفاظت و صیانت از قانون اساسی است

 

سروی‌ها خاطرنشان کرد: شاکله وجودی شورای نگهبان به‌منظور دفاع از شرع مقدس اسلام، حراست و صیانت از قوانین منطبق با اسلام به‌وجود آمده است.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی تصریح کرد: شورای نگهبان در طول این ۴۰ سال لوایح و طرح‌های متعددی را بررسی کرده که برخی از آن‌ها ماده واحده بود است.

 

وی با تأکید بر اینکه مجلس باید برای همه کشور و تمام مسائل برنامه داشته باشد، متذکر شد: به همین منظور شبکه اجتهادی در قم تشکیل شده که تمامی لوایح را با اسلام منطبق می‌کنند، همچنین حقوق‌دانان جوانی در تهران لوایح را با قانون اساسی بررسی می‌کنند تا نهایت در صحن علنی شورای نگهبان مطرح می‌شود.

 

سروی‌ها افزود: گاهی بی‌مهری‌های آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی افراد مختلفی نسبت به عملکرد شورای نگهبان مطرح می‌شود که اگر شفافیت‌های موجود به‌درستی تبیین شود، اثرات تخریب‌ها کم می‌شود.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه شورای نگهبان با هر طیف و جناحی که از قانون تخطی کند برخورد می‌کند، تشریح کرد: این نهاد هیچگاه از طیف و جریان سیاسی خاصی حمایت نمی‌کند.

 

وی ادامه داد: تنها نهادی که همواره مورد حمایت و تأیید رهبری بوده، شورای نگهبان است.

 

سروی‌ها با بیان اینکه در انتخابات گذشته داوطلبان گفتند، گروهی پیدا شده‌اند که در ازای پول افراد را تأیید صلاحیت می‌کنند، ابراز کرد: در نهایت بعد از بررسی تهران بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ پرونده تشکیل شد که متخلفین محکوم به زندان و جریمه نقدی شدند.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی اذعان کرد: خوشبختانه افراد مختلف کوچک‌ترین ارتباطی با شبکه‌های نظارتی شورای نگهبان نداشتند، زیرا افراد با دقت گزینش می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه بی‌طرفی شورای نگهبان همواره در دستور کار ماست، یادآور شد: برای تأیید صلاحیت‌ها ملاک ما استعلام از مراجع چهارگانه، گزارش‌های مردمی و تحقیق‌های محلی است.

 

سروی‌ها اضافه کرد: پژوهشکده‌ای در تهران داریم که حاضر هستند با کسانی که نقدی به عملکرد شورای نگهبان دارند، در حضور مردم و اصحاب رسانه مناظره کنند.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه فرمانداری‌ها سازوکار اجرایی در خصوص انتخابات ندارند، توضیح داد: هیأت اجرایی در انتخابات گذشته ۹۳ درصد از داوطلبان را تأیید صلاحیت کرد، ۵۰ درصد از داوطلبانی که توسط ما رد صلاحیت شدند، اعتراضی نداشته‌اند، عده‌ای معدود نیز پرونده‌شان به تهران منتقل شد و تأیید صلاحیت شدند.

 

وی افزود: استعلام گرفتن از افرادی که هیچ تجربه‌ای نداشته‌اند امری مشکل است، افراد صرفاً با داشتن یک مدرک تحصیلی نباید در جایگاه مدیریتی قرار بگیرند، زیرا نمی‌توانند از حقوق مردم در مجلس شورای اسلامی دفاع کنند.

 

سروی‌ها در خصوص لایحه اصلاح قوانین انتخاباتی، گفت: طبق این قانون افراد قبل از ثبت‌نام باید از فیلتر‌های مشخص شده عبور کنند، در زمان انتخابات هم باید بودجه‌ای که کاندیدا‌ها برای تبلیغات هزینه می‌کنند، مشخص شود تا جلوی سفره‌اندازی‌ها گرفته شود.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح قوانین انتخابات دو سال پیش تدوین شده است، اما در مجلس گذشته از دستور کار خارج شده، امیدواریم در مجلس جدید این قانون تصویب شود.

 

وی اضافه کرد: در زمان انتخابات نیز باید بر عملکرد نمایندگان نظارت شود تا از حدود مشخص شده، خارج نشوند.

 

سروی‌ها با تأکید بر اینکه شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت افراد سخت‌گیری نمی‌کند، بیان کرد:، اما برخی گزارش‌ها در استعلامات وجود دارد که قابل چشم‌پوشی نیست.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که شورای نگهبان چه نظارت‌هایی را در خصوص مدارک تحصیلی اعضای شورای شهر در انتخابات پیش‌رو اعمال می‌کند، گفت: شورای نگهبان فقط بر سلامت انتخابات نظارت دارد و در تأیید و یا رد صلاحیت‌ها هیچ نقشی ندارد، زیرا این وظیفه برعهده مجلس شورای اسلامی است.

 

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که مردم و نخبگان از شورای نگهبان انتظار دارند، تأیید و انتخاب افراد سالم و اصلح است، اما با وجود قانون فعلی چنین امری امکان‌پذیر نیست.

 

سروی‌ها یکی‌دیگر از مشکلات را زمان کم در خصوص صلاحیت افراد در زمان انتخابات برشمرد و اظهار کرد: اگر آزمونی برای کاندید‌ها برگزار شود سطح علمی آن‌ها مشخص می‌شود، وقتی این اتفاق رخ بدهد به‌عنوان مثال دیگر شاهد نخواهیم بود که تنها یک سوم بودجه کشور بررسی می‌شود.

 

مشارکت ۴۷.۵۸ درصدی خراسان رضوی در انتخابات مجلس شورای اسلامی

مسؤول نظارت و آموزش شورای نگهبان خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست، گفت: تجربه چهل ساله شورای نگهبان در محور‌های مختلف باعث شده تا این نهاد تصمیمات و عملکرد بهترین نسبت به ادوار گذشته داشته باشد.

محمود رزاقی با اشاره به میزان مشارکت ۷۰ درصدی برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: مشارکت استان در انتخابات ۴۷.۵۸ درصد و مشارکت حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۳۶ درصد بوده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->