کاهش آمار طلاق در ایران به زیر ۲۰۰ هزار فقره وام ۵۰ میلیونی بازنشستگان کشوری واریز شد (یکم مهر ۱۴۰۴) دادستانی تهران علیه بلاگر وکیل‌نما اعلام جرم کرد آموزش در ازدحام کم وبیش به سوی عدالت آموزشی | مشکلات توسعه فضای آموزشی همچنان باقی است ماجرای عجیب دستگیری یک سارق مکار با شکایت خاص ۲ زن ضرورت ارتقای مهارت معلمان در عصر آموزش ترکیبی معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نماز یک بحث قلبی، دلی و ارتباطی با خدا است و ما با اجبار آن مخالف هستیم فرماندار مشهد: نماز باید به عملی مقدس در بین دانش‌آموزان تبدیل شود صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی وقوع بارش‌های رگباری (یکم مهر ۱۴۰۴) «بوتاکس معده» روشی غیراستاندارد و پرعارضه برای کاهش وزن چگونه خواب نوزادان را تنظیم کنیم؟ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی: جامعه نمازگزار، جامعه رشدیافته و بالنده‌ای است پیشبرد طرح عرضه نان کامل در مشهد | ۳۵ درصد هدف‌گذاری ملی محقق شد وزیر آموزش و پرورش: مدارس استاندارد جایگزین مدارس کانکسی شدند رسوایی جراح قلابی | شکایت ۵۰ زن، پس از یک مرگ مشکوک بزاق دهان می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند مطالبه فرمانداران خراسان رضوی درخصوص اتصال راه‌آهن مشهد - بافق به مشهد - تهران مشاور وزیر آموزش و پرورش: دشمن با جنگ ۱۲ روزه می‌خواست کلاس‌های درس را خالی کند، اما به هدفش نرسید پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ اسنپ و تپسی‌فود حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده ندارند بررسی راهکارهای جلوگیری از افزایش آلودگی هوای خراسان رضوی در کمیسیون هوای پاک شیوع کوتاهی قد و آسیب‌دیدگی چشم بین دانش‌آموزان تزریق واکسن آنفلوانزا به همه افراد توصیه نمی‌شود
سرخط خبرها

فرایند ارتقای سطح استاندارد امتحانات مقطع متوسطه آغاز شد

  • کد خبر: ۳۴۶۷۶۴
  • ۳۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۶
فرایند ارتقای سطح استاندارد امتحانات مقطع متوسطه آغاز شد
جلسه تخصصی «استانداردسازی آزمون‌های نهایی» با هدف بررسی ابعاد اجرایی، نظارتی و کیفی فرایند برگزاری امتحانات نهایی انجام شد و روند برگزاری مطلوب امتحانات نهایی مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جلسه تخصصی «استانداردسازی آزمون‌های نهایی» با هدف بررسی ابعاد اجرایی، نظارتی و کیفی فرآیند برگزاری امتحانات نهایی، با حضور سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و همچنین نمایندگانی از معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش در معاونت آموزش متوسطه برگزار شد.

این نشست با هدف هم‌اندیشی پیرامون تقویت فرآیند‌های برگزاری، تصحیح، اعلام نتایج و همچنین هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مطلوب‌تر آزمون‌های نهایی در سال‌های آینده برگزار شد و به عنوان یکی از گام‌های کلیدی در راستای ارتقای استاندارد‌های ملی ارزشیابی تحصیلی مورد توجه قرار گرفت.

گزارشی از عملکرد موفق در آزمون‌های نهایی سال جاری

در ابتدای این نشست، آذرکیش ضمن تشکر از تلاش‌های گسترده و چندلایه عوامل اجرایی در سطح ستاد، استان‌ها و مناطق آموزش‌وپرورش، برگزاری امتحانات نهایی خردادماه سال جاری را موفق و قابل تقدیر دانست و گفت: با وجود شرایط ویژه کشور و حساسیت‌های موجود در سطح آموزش عمومی، آزمون‌های نهایی با نظم، انسجام و کیفیت بسیار خوبی برگزار شد و خوشبختانه فرآیند‌های تصحیح اوراق امتحانی و اعلام نتایج نیز با سرعت و دقت بالایی همراه بود؛ به طوری که برای نخستین‌بار نتایج نهایی تا بیش از یک ماه زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده در اختیار دانش‌آموزان و مدارس قرار گرفت.

وی با اشاره به سیاست‌های این معاونت در حوزه نظارت و ارزیابی افزود: براساس اطلاعات استخراج‌شده، تخلفات امتحانی در سال جاری نسبت به دوره‌های گذشته کاهش قابل توجهی - حدود یک‌سوم- داشته است، این آمار نه‌تنها نتیجه ارتقای تدابیر امنیتی و مراقبتی در حوزه‌های امتحانی است، بلکه حاکی از افزایش مسئولیت‌پذیری و مشارکت دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان در رعایت اصول اخلاقی آزمون‌ها است.

تصحیح اوراق با کیفیت

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به کیفیت فرآیند تصحیح اوراق اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌های کیفی در ارزیابی فرآیند تصحیح اوراق، میزان ارجاع به مصحح سوم است، خوشبختانه در آزمون‌های امسال شاهد کاهش چشمگیر این ارجاع‌ها بوده‌ایم که این مسئله نشان‌دهنده همسویی ارزیابان، دقت در بررسی پاسخ‌نامه‌ها و استقرار یک سازوکار حرفه‌ای در امر تصحیح اوراق است.

وی افزود: این امر نه‌تنها بار روانی فرآیند ارزشیابی را کاهش می‌دهد، بلکه نشان‌دهنده بلوغ نظام آموزشی در حوزه تصحیح اوراق و ارتقای عدالت آموزشی است.

نظارت میدانی بر آزمون‌های سمپاد و نمونه‌دولتی

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش همچنین به ارزیابی میدانی خود از روند برگزاری آزمون‌های مدارس استعداد‌های درخشان (سمپاد) و نمونه‌دولتی پرداخت و بیان کرد: در بازدید‌های میدانی که از حوزه‌های امتحانی این آزمون‌ها صورت گرفت، به وضوح شاهد نظم، آرامش و دقت در اجرای آزمون‌ها بودیم این نشان می‌دهد که تلاش‌های انجام‌شده در حوزه برنامه‌ریزی، طراحی سوالات، گزینش عوامل اجرایی و هماهنگی با سایر نهاد‌ها به نتایج مطلوب منتهی شده است.

برنامه‌ریزی پیش‌نگرانه برای آزمون‌های آتی

وی با تأکید بر ضرورت آینده‌نگری در نظام آموزشی کشور، خاطرنشان کرد: برگزاری مطلوب امتحانات نهایی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و از پیش تعیین‌شده است، بنابراین لازم است از همین امروز فرآیند‌های ثبت‌نام، سازماندهی حوزه‌ها، طراحی سوالات و تأمین منابع انسانی برای امتحانات خردادماه سال آینده در دستور کار قرار گیرد تا از بروز هرگونه خلل احتمالی جلوگیری شود.

در ادامه این نشست، نمایندگان معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، از جمله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت، مرکز حراست به بیان دیدگاه‌ها، تحلیل عملکرد سال جاری و ارائه پیشنهاد‌هایی در راستای ارتقای سطح کیفی آزمون‌ها پرداختند.

از جمله مهم‌ترین محور‌های مطرح‌شده در این بخش می‌توان به مواردی همچون تقویت ارتباط با سازمان سنجش آموزش کشور، بازنگری در نحوه طراحی سوالات مبتنی بر سطوح مختلف یادگیری، ارتقای مهارت‌های سنجش معلمان، به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌ها و تقویت زیرساخت‌های الکترونیکی اشاره کرد.

شرکت‌کنندگان در این جلسه همچنین بر استمرار برگزاری جلسات تخصصی، بهره‌گیری از تجارب استان‌های موفق، تحلیل علمی داده‌های آزمونی و یکپارچه‌سازی سامانه‌های مربوط به ارزشیابی تاکید کردند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->