آیا پیاده‌روی برای جبران عوارض سبک زندگی کم‌تحرک کافی است؟ تأکید وزیر بهداشت بر اهمیت آمادگی دارو و لجستیک متناسب با تروما و بحران معوقات حقوق فروردین ماه ۱۴۰۴ برخی از بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز پرداخت نشده است علت صدا دادن مفاصل هنگام حرکت چیست؟ | چه زمانی نگران شویم؟ بهره‌برداری از فاز جدید پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه در مشهد | ۱۵ هزار سبد لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار مشهد توزیع شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۵ مهر ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا روز سه‌شنبه درباره بیماری هاری و راه‌های پیشگیری از مرگ انسانی ناشی از آن | یک گاز تا مرگ تمرکز وزارت آموزش و پرورش بر احیای المپیادهای ورزشی مدارس در سال تحصیلی جدید درباره روان‌درمانی با هوش مصنوعی و آسیب‌هایش | نسخه‌پیچی معیوب با هوش مصنوعی چرا در پاییز باید آبرسانی کنیم؟ | راهکار‌های هیدراته‌ماندن در فصل سوم سال سبزوار، کم‌بارش‌ترین شهرستان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دسترس عموم قرار گرفت (۵ مهر ۱۴۰۴) اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ مهر ۱۴۰۴) معاون وزیر علوم: همه دانشجویان تعلیق شده به دانشگاه برگشتند | مشکلات احتمالی از طریق سازمان امور دانشجویی پیگیر شود متهم متواری پس از یک سال بازداشت شد | مخفی شدن دزد چاق در کولر آبی! دادستان تهران هشدار داد: برخورد سخت با انتشار اخبار کذب و برهم‌زننده امنیت روانی جامعه درمورد مکانیسم ماشه اجرای ۱۱۲ برنامه به مناسبت هفته گردشگری در خراسان رضوی عوارض خطرناک بیماری باکتریایی که شبیه سرماخوردگی است از حرم تا کوهسنگی، مشهد نقطه تلاقی زیارت و گردشگری | گزارشی از وضعیت صنعت توریسم در مشهدالرضا(ع) دستگیری یک متخلف محیط زیست در تایباد | خسارت ۱۰۰ میلیون ریالی به محیط زیست خراسان رضوی ناشی از نگهداری اجزای حیوانات خانم‌های باردار نیازی به «غذای دو نفره» ندارند صدور حکم حبس و اعدام برای اعضای شبکه چهار نفره موساد کارایی واکسن آنفلوانزا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است حفر چاه چه زمانی جرم محسوب می‌شود و مجازات آن چیست؟ با منافذ باز پوست چه کنیم؟ | این منافذ به طور قطعی درمان می‌شوند؟ معاون وزیر راه و شهرسازی: پروژه قطار حومه‌ای مشهد - گلبهار مسیر سفر را بیش از یک ساعت کوتاه می‌کند هوای امروز مشهد باز هم «ناسالم برای گروه‌های حساس» (شنبه، ۵ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

معاون وزیر کار: بیش از ۴۰ درصد دانش آموختگان نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند

  • کد خبر: ۳۴۷۲۱۵
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۲
معاون وزیر کار: بیش از ۴۰ درصد دانش آموختگان نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از ۳۰ درصد آموزش‌ها در کل زیست بوم آموزشی بر اساس اولویت‌های بازار نیست و ۴۰ درصد دانش آموختگان نمی‌توانند شغل مناسب خود را پیدا کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای در یک گفت و گوی تلویزیونی (صف اول) به تشریح اقدامات و دستاورد‌ها و برنامه‌های صورت گرفته این سازمان پرداخت و با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در ایران قدمت ۶۵ ساله دارد و از دهه ۴۰ این آموزش‌ها به شکل مدرن در ایران آغاز شده است، گفت: با وجود اینکه در این زمینه دیرپا هستیم و سنت استاد شاگردی در کشور ما قدیمی است و نسل به نسل مشاغل و مهارت‌ها منتقل شده است، اما متاسفانه در حال حاضر ارتباط معناداری بین همه بخش‌های این زیست بوم وجود ندارد.

بیش از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا مهارتی هستند

غلامحسین محمدی افزود:در دنیا بیش از ۷۰ درصد افرادی که به عنوان دانش آموز وارد مقاطع تحصیلی می‌شوند به فراگیری آموزش‌های مهارتی می‌پردازند و در محیط‌هایی که به عنوان محیط‌های دوگانه مشهور است، آموزش‌ها را دریافت می‌کنند. محیط‌هایی که از یکطرف صنعت و خدمات آن را توسعه و تجهیز می‌کنند و از یکطرف نهاد‌های آموزشی به عنوان تنظیم گر در آنجا حضور دارند؛ لذا با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا اساسا مهارتی هستند افراد به سمت اشتغال مولد هدایت می‌شوند.

معاون وزیر کار ادامه داد: هم اکنون دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها مراکز ارائه آموزش‌های رسمی هستند وآموزش‌های غیر رسمی نیز آموزش‌هایی هستند که منجر به صدور گواهینامه می‌شوند و دوره‌های کوتاه مدتی است که متولی اش در ایران ما هستیم. اینها در یک زیست بوم هم بند یک زنجیره ارزش را می‌سازند و فرد می‌تواند در مقاطع مختلفی کارگر ماهر، تکنسین یا کارشناس ارشد شود.

محمدی تصریح کرد: در ایران با وجود آنکه دیرپا هستیم و آموزش‌های فنی حرفه‌ای را توسعه دادیم و زیست بوم آموزش فنی حرفه‌ای ما در منطقه مِنا بی‌نظیر است و در سازمان فنی و حرفه‌ای ۷۰۰ مرکز دولتی و بیش از ۱۰ هزار آموزشگاه خصوصی و ۷۰۰۰ هنرستان در آموزش و پرورش و تعداد زیادی دانشگاه علمی کاربردی و مهارتی داریم، اما به دلیل عدم تنظیم‌گری مناسب این ارتباط برقرار نشده است.

از هر ۲ نفر جویای کار یک نفر یا کسر مهارت یا فقر مهارت دارد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه طبق پژوهش‌های انجام شده از هر ۲ نفر جویای کار یک نفر یا کسر مهارت یا فقر مهارت دارد، اظهار کرد: ۴۰ درصد دانش آموختگان ما نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند و بیش از ۳۰ درصد آموزش‌ها در کل زیست بوم آموزشی بر اساس اولویت‌های بازار نیست که این داده‌ها نشان می‌دهد این سامانه خوب کار نمی‌کند، یعنی صنعت وخدمات که سمت تقاضای نیروی کار است با سمت عرضه و آموزش‌هایی که به شکل رسمی و غیر رسمی است، همگرایی ندارد لذا ما باید در گام نخست این‌نقیصه را هم در سیاستگذاری و هم در اجرا رفع کنیم.

وی متذکر شد: برای حل این نقیصه قانون و برنامه زیاد داریم، اما آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد این است که بتوانیم با هم اجماع کنیم به قول رئیس جمهور وفاق کنیم تا از ظرفیت‌های خالی استفاده کنیم و افراد بتوانند از حداکثر ظرفیت‌های آموزشی کشور بهره ببرند. خوشبختانه در این زمینه برنامه‌هایی داریم که مهمترین برنامه این است که چکار کنیم صنایع و صاحبان کسب و کارها، مجامع و اتحادیه‌ها بتوانند نیاز‌های آموزشی خود را با توسعه زیرساختی که دولت انجام داده با هزینه کمتری ارائه کنند.

۱۳۰ مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای برای مشارکت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اختصاص یافته است

سال گذشته ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری را در سازمان فنی حرفه اعلام کردیم و در اتاق بازرگانی رونمایی کردیم که ۱۳۰ مرکز فنی و حرفه‌ای را برای مشارکت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قرار دادیم. مثلاً با انجمن پلیمر تفاهمی در کنار آموزش و پرورش منعقد کردیم که بتوانند در رشته‌های پلیمر و پلاستیک در ۳ مرکز بزرگ نیاز‌های خود را برطرف کنند. اگر این آموزش‌ها هم بند و همراه شود، با کمک صنایع و بنگاه‌های بزرگ و اتحادیه‌ها اتفاقات بزرگی می‌افتد و ما دیگر شاهد نیستیم که فردی آموزش می‌بینند ولی آموزش‌هایش مازاد است و بازار کاری ندارد و باید مهارتی یاد بگیرد تا بتواند شغل پیدا کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد:در هفته مهارت که پیش رو است اگر بخواهیم نمونه‌ای از مشارکت‌ها را بازگو کنیم، همزمان حدود ۱۰ مرکز ما به شکل مراکز هیات امنایی شکل می‌گیرند. مراکز هیات امنایی از اعضای اتاق‌های بازرگانی و اصناف، مرییان فنی و حرفه‌ای و خبرگان مهارتی تشکیل شده‌اند که این مراکز را اداره می‌کنند؛ یعنی در یک برنامه چهار ساله می‌خواهیم به سمتی برویم که نیمی از مراکز دولتی را هیات امنایی و مشارکتی کنیم. فعلا با ۱۰ مرکز شروع کردیم و اعضای اتاق‌های بازرگانی حضور دارند و این مسایل به صورت بالینی آنجا حل می‌شود.

در برنامه هفتم برای کل آموزش‌های مهارتی سهم ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است

محمدی درباره هدف‌گذاری ۵۰ درصدی سهم سازمان فنی و حرفه‌ای در برنامه هفتم گفت:در برنامه هفتم برای کل آموزش‌های مهارتی سهم ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است. در دنیا نرخ‌های بالایی داریم و ۷۰ درصد افراد آموزش‌های مهارتی می‌بینند. در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها حدود ۴۰ درصد دانش آموزان هنرستانی هستند که قرار است در برنامه هفتم به ۵۰ درصد برسد ولی معتقدم اگر این عدد به ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد تا همکاری لازم شکل نگیرد معنایی ندارد لذا باید این زیست بوم را با هم رشد بدهیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تصریح کرد:در برخی کشور‌های دنیا سازمان آموزش فنی حرفه‌ای بسیار کوچک است، چون صرفا نقش تنظیم گری دارد وتصدیگری نمی‌کند لذا ما باید به سمت رشد زیست بوم آموزش در کشور برویم، در غیر این صورت اسیر مدرک‌گرایی خواهیم شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->