به گزارش شهرآرانیوز، مسئله ظهور حضرت ولیعصر(عج) ازجملهموضوعاتی است که همواره در ذهن و دل مؤمنان پرسشی بزرگ را ایجاد کرده است؛ آیا این واقعه بزرگ فقط به اراده خداوند وابسته است یا انسانها نیز در تحقق آن نقشی سرنوشتساز دارند؟
در طول تاریخ، اندیشمندان و مفسران قرآن کریم پاسخهای گوناگونی به این پرسش دادهاند؛ پاسخی که امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، زیرا جامعه بشری بیش از گذشته درگیر بحرانهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است و نگاهها به وعده الهی عدالت جهانی دوخته شده است. درهمینزمینه، حجتالاسلاموالمسلمین علی علمدار، کارشناس حوزه مهدویت، در گفتوگویی به تبیین جایگاه مسئولیت فردی و اجتماعی مردم در مسیر ظهور پرداخت.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به پرسش پرچالش این حوزه که آیا ظهور فقط به اراده خداوند وابسته است یا به اعمال انسانها نیز بستگی دارد؟ اظهار کرد: در قرآن کریم، پاسخ این مسئله روشن آمده است. خداوند در سوره رعد آیه ۱۱ میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنْفُسِهِمْ». همچنین در سوره انفال آیه ۵۳ تأکید شده است که اگر مردمی نعمتی را ارج ننهند، خداوند آن را از ایشان بازمیستاند. معنای این آیات روشن است؛ تغییر و دگرگونی از سوی انسانها آغاز میشود، نه آنکه صرفاً به انتظار اقدامی از جانب خداوند بنشینیم.
علمدار افزود: در مقابل، آیاتی نیز وجود دارند که میگویند خداوند هر کس را بخواهد هدایت میکند یا گمراه میسازد؛ اما این آیات نیز در بستر تلاش درونی انسانها معنا مییابند. خداوند همانند رئیس دانشگاهی است که از میان داوطلبان، شایستگان را میپذیرد. بنابراین، هدایت یا محرومیت از آن، نتیجه عملکرد ماست، نه انتخابی بیدلیل از سوی پروردگار.
این کارشناس حوزه مهدویت، تحقق حکومت جهانی عدل و ظهور منجی را نیازمند مشارکت و آمادگی جامعه دانست و توضیح داد: اگر تشکیل حکومت عدل جهانی را به تهیه یک غذا تشبیه کنیم، همه میدانیم که غذا تنها با داشتن مواد اولیه شکل نمیگیرد؛ بلکه نیازمند وقت، دقت، ابزار و مهارت نیز هست. چگونه میتوان تصور کرد حکومتی جهانی و عادلانه بدون تلاش و آمادگی مردم تحقق یابد؟ ظهور، یک تحول عظیم است و بدون هزینه و آمادگی، ممکن نخواهد شد.
وی افزود: نگاه ما به خداوند باید حکیمانه باشد. همانطور که پدر و مادری دلسوز نمیخواهند فرزندی ناتوان و مصرفگرا داشته باشند، خداوند نیز میخواهد بندگانش اهل تلاش، رشد و ایستادگی باشند. اگر ما خواهان ظهور هستیم، باید خود را با عمل و رفتار شایسته، لایق آن بسازیم.
علمدار در ادامه با اشاره به نقش مردم در شکلگیری یا رفع فساد اجتماعی، به دعای عهد استناد کرد و گفت: در این دعا، آیهای از قرآن کریم ذکر شده که میفرماید: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» این آیه به روشنی بیان میکند که فساد، محصول عملکرد انسانهاست، نه صرفا ناشی از حاکمان. اگر مردم نخواهند، هیچ فرعونی نمیتواند حکومت کند.
این کارشناس حوزه مهدویت ادامه داد: اگر مردم بخواهند، امامی همچون علی(ع) به قدرت میرسد و اگر نخواهند، او در محراب تنها خواهد ماند. در کوفه نیز اگر مردم اراده میکردند، حسینبنعلی(ع) تنها نمیماند و حادثه کربلا رقم نمیخورد.
وی با تأکید بر اینکه ظهور منتظر اراده جمعی ماست، اظهار کرد: برای هموارکردن مسیر ظهور، باید حرکت از سوی مردم آغاز شود. دعا، آمادگی، بصیرت، اقدام اجتماعی، تربیت نسل صالح، صیانت از ایمان و عدالت و مقابله با فساد، همه از عواملی هستند که راه را برای ظهور هموار میکنند. اینکه فقط منتظر بمانیم و هیچ تلاشی نکنیم، انتظار حقیقی نیست؛ بلکه نوعی رکود، سستی و غفلت است.
این کارشناس حوزه مهدویت در پایان سخنان خود تأکید کرد: انتظار فعال، یعنی تلاش مداوم برای ساختن جامعهای شایسته ظهور. مسئولیت ما در این عصر، نه صرفاً خواندن دعاهای مأثور، بلکه آمادهسازی واقعی زمینۀ پذیرش آن حکومت عدل جهانی است.