۵۰ مسجد سراسر کشور واجد شرایط ثبت جهانی هستند بهشت کوچک در این دنیا | بررسی دستوراتی که کانون خانواده را گرم‌تر می‌کند چه صحن‌هایی از حرم مطهر امام رضا(ع) پس از انقلاب ساخته شد؟ فرایند ورود به حوزه کارگزاری حج و زیارت بازدید ۴۰۰ هزار نفر از موزه‌های حرم امام‌رضا(ع)، در نیمه نخست ۱۴۰۴ ماجرای انتقال اشتباهی پیکر شهید «عبدالصمد فخار» به مشهد تربیت ۱۰۰ هزار حافظ قرآن تا پایان سال ۱۴۰۴ پیام تسلیت آیت‌الله اعرافی درپی شهادت امام‌جماعت مسجد بقیه‌الله(عج) تهران حرم امام رضا (ع) در ۵۰ سال پیش چه شکلی بود؟ پیام رئیس بنیاد شهید به مناسبت روز نیروی انتظامی تولیت آستان قدس رضوی: تجاوز رژیم صهیونیستی با پاسخ کوبنده ایران روبه‌رو می‌شود تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کار امکان‌پذیری است نماز خوب، زندگی خوب می‌سازد نخ تسبیح همبستگی اجتماعی | شهرآرا برخی از کارکردهای فراوان نماز در زندگی افراد را بررسی می‌کند نمایش بزرگ میدانی «۱۸۰۰۱» تا ۱۵ مهر ۱۴۰۴ تمدید شد | استقبال بی‌نظیر مشهدی‌ها از یادواره شهدا از دیدگاه قرآن، شهدای مقاومت چه ویژگی‌هایی دارند؟ حاجت شهید باقری که امام رضا(ع) زود برآورده کرد پیکرهای شهدای تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس فردا (۱۳ مهر ۱۴۰۴) وارد کشور می‌شوند «بارگاه خورشید»؛ روایتی مستند از تاریخ و معماری حرم امام‌رضا(ع) آغاز پیش‌ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۵ در نیمه دوم مهرماه امسال
سرخط خبرها

چرا خداوند ظهور را مشروط به آمادگی مردم کرده است؟

  • کد خبر: ۳۴۸۹۲۱
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۰
چرا خداوند ظهور را مشروط به آمادگی مردم کرده است؟
آیا می‌توان بدون آمادگی و تلاش مردمان، انتظار تحقق حکومت جهانی عدل را داشت؟ کارشناس حوزه مهدویت در گفت‌وگویی به این پرسش پاسخ داد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسئله ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) ازجمله‌موضوعاتی است که همواره در ذهن و دل مؤمنان پرسشی بزرگ را ایجاد کرده است؛ آیا این واقعه بزرگ فقط به اراده خداوند وابسته است یا انسان‌ها نیز در تحقق آن نقشی سرنوشت‌ساز دارند؟

در طول تاریخ، اندیشمندان و مفسران قرآن کریم پاسخ‌های گوناگونی به این پرسش داده‌اند؛ پاسخی که امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، زیرا جامعه بشری بیش از گذشته درگیر بحران‌های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است و نگاه‌ها به وعده الهی عدالت جهانی دوخته شده است. در‌همین‌زمینه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی علمدار، کارشناس حوزه مهدویت، در گفت‌وگویی به تبیین جایگاه مسئولیت فردی و اجتماعی مردم در مسیر ظهور پرداخت.

مسئولیت انسان در برابر تقدیر الهی

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به پرسش پرچالش این حوزه که آیا ظهور فقط به اراده خداوند وابسته است یا به اعمال انسان‌ها نیز بستگی دارد؟ اظهار کرد: در قرآن کریم، پاسخ این مسئله روشن آمده است. خداوند در سوره رعد آیه ۱۱ می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنْفُسِهِمْ». همچنین در سوره انفال آیه ۵۳ تأکید شده است که اگر مردمی نعمتی را ارج ننهند، خداوند آن را از ایشان بازمی‌ستاند. معنای این آیات روشن است؛ تغییر و دگرگونی از سوی انسان‌ها آغاز می‌شود، نه آنکه صرفاً به انتظار اقدامی از جانب خداوند بنشینیم.

علمدار افزود: در مقابل، آیاتی نیز وجود دارند که می‌گویند خداوند هر کس را بخواهد هدایت می‌کند یا گمراه می‌سازد؛ اما این آیات نیز در بستر تلاش درونی انسان‌ها معنا می‌یابند. خداوند همانند رئیس دانشگاهی است که از میان داوطلبان، شایستگان را می‌پذیرد. بنابراین، هدایت یا محرومیت از آن، نتیجه عملکرد ماست، نه انتخابی بی‌دلیل از سوی پروردگار.

تشکیل حکومت جهانی عدل، نیازمند آمادگی مردم

این کارشناس حوزه مهدویت، تحقق حکومت جهانی عدل و ظهور منجی را نیازمند مشارکت و آمادگی جامعه دانست و توضیح داد: اگر تشکیل حکومت عدل جهانی را به تهیه یک غذا تشبیه کنیم، همه می‌دانیم که غذا تنها با داشتن مواد اولیه شکل نمی‌گیرد؛ بلکه نیازمند وقت، دقت، ابزار و مهارت نیز هست. چگونه می‌توان تصور کرد حکومتی جهانی و عادلانه بدون تلاش و آمادگی مردم تحقق یابد؟ ظهور، یک تحول عظیم است و بدون هزینه و آمادگی، ممکن نخواهد شد.

وی افزود: نگاه ما به خداوند باید حکیمانه باشد. همان‌طور که پدر و مادری دلسوز نمی‌خواهند فرزندی ناتوان و مصرف‌گرا داشته باشند، خداوند نیز می‌خواهد بندگانش اهل تلاش، رشد و ایستادگی باشند. اگر ما خواهان ظهور هستیم، باید خود را با عمل و رفتار شایسته، لایق آن بسازیم.

فساد اجتماعی، نتیجه عملکرد مردم

علمدار در ادامه با اشاره به نقش مردم در شکل‌گیری یا رفع فساد اجتماعی، به دعای عهد استناد کرد و گفت: در این دعا، آیه‌ای از قرآن کریم ذکر شده که می‌فرماید: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» این آیه به روشنی بیان می‌کند که فساد، محصول عملکرد انسان‌هاست، نه صرفا ناشی از حاکمان. اگر مردم نخواهند، هیچ فرعونی نمی‌تواند حکومت کند.

این کارشناس حوزه مهدویت ادامه داد: اگر مردم بخواهند، امامی همچون علی(ع) به قدرت می‌رسد و اگر نخواهند، او در محراب تنها خواهد ماند. در کوفه نیز اگر مردم اراده می‌کردند، حسین‌بن‌علی(ع) تنها نمی‌ماند و حادثه کربلا رقم نمی‌خورد.

راه‌حل؛ آغاز حرکت از مردم

وی با تأکید بر اینکه ظهور منتظر اراده جمعی ماست، اظهار کرد: برای هموارکردن مسیر ظهور، باید حرکت از سوی مردم آغاز شود. دعا، آمادگی، بصیرت، اقدام اجتماعی، تربیت نسل صالح، صیانت از ایمان و عدالت و مقابله با فساد، همه از عواملی هستند که راه را برای ظهور هموار می‌کنند. اینکه فقط منتظر بمانیم و هیچ تلاشی نکنیم، انتظار حقیقی نیست؛ بلکه نوعی رکود، سستی و غفلت است.

این کارشناس حوزه مهدویت در پایان سخنان خود تأکید کرد: انتظار فعال، یعنی تلاش مداوم برای ساختن جامعه‌ای شایسته ظهور. مسئولیت ما در این عصر، نه صرفاً خواندن دعا‌های مأثور، بلکه آماده‌سازی واقعی زمینۀ پذیرش آن حکومت عدل جهانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->