سرخط خبرها

هر شهروند یک شهردار

  • کد خبر: ۳۴۹۶
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
هر شهروند یک شهردار
سید مصطفی بهشتی دبیر شهر آرا محله

تاکنون به شهر بدون آراستگی‌ها و زیبایی‌های فعلی فکر کرده‌اید؟ اصلا تاکنون در فضای به هم ریخته‌ خانه یا محله زندگی خود قرار گرفته‌اید؟ به عنوان مثال بعد از یک میهمانی بزرگ به وضعیت خانه خود فکر کنید، تا چه اندازه زندگی در چنین شرایطی تحمل‌ناپذیر و سخت است؟ شهر یک مدل بزرگ شده خانه و زندگی ماست، در خانواده‌ای بزرگ و خانه‌ای بزرگ‌تر با یکدیگر زندگی می‌کنیم، حال در این شهر، شهروندان جزئی از خانواده همشهری ما هستند و هر گوشه و کنار شهر از فضای سبز گرفته تا خیابان و مرکز تفریحی و .... یه گوشه از خانه ماست، به یک شهر که از سوی شهروندانش به شرایط و وضع نامطلوبی رسیده است، فکر کنید؟ همانند برخی کشورهای همسایه ما در شرق و غرب، بعضا شهرهایی به هم ریخته و با کمترین نظم اجتماعی را می‌بینید که شرایط برای امثال من و شمایی که در شهری مثل مشهد زندگی کرده‌ایم، سخت می‌شود.
و اما از اینجا با یک بحث اصلی روبه‌رو هستیم، همه صحبتی که در ابتدای کلام داشتم مروری بر این مطلب بود که تا چه اندازه باید پیوند شهروند و مدیریت شهری قوی باشد تا یک شهر ایده‌آل داشته باشیم، بخشی از صحبت هم مروری بود بر موضوع وظایف شهروندی که می‌توانیم در یک خانواده بزرگ‌تر نسبت به یکدیگر داشته باشیم، اما نکته مهم در بحث مدیریت شهری چیست؟ البته بهتر است بگویم مهم‌ترین نکات مدیریت شهری در ارتباط با شهروندان چیست؟ خدمات شهری، فضای سبز، ساخت معابر، ایجاد مرکز تفریحی را می‌توان در صدر امور مدیریت شهری در ارتباط با شهروندان معرفی کرد.
در کلان‌شهری همانند مشهد که جمعیت آن از مرز 3میلیون نفر هم گذشته است لازمه موفقیت مدیریت شهری در این است که شهروندانی همدل را به همراه داشته باشد و یقینا که پیوند شهروندی و مدیریت‌ شهری در پیشبرد اهداف شهر اتفاق خجسته‌ای است.
اولین بحث درباره خدمات شهری است، همه ما در همه این سال‌ها به صورت مرتب این نکته را مرور کرده‌ایم که گذاشتن آشغال جلو در منزل تا چه اندازه راحت است و به سادگی هم آشنایی داریم که غفلت کردن از همین امر ساده تا چه اندازه می‌تواند چهره شهر را به چالش بکشد، رعایت نکردن نظافت عمومی هم دیگر موضوع بحث در این حوزه است.
شهرداری هر ساله مبلغ زیادی را صرف ساخت فضای سبز می‌کند، اما این پایان‌کار نیست، هر ساله مدیریت شهری مبلغ زیادی را هم صرف نگهداری این فضاها می‌کند یکی از موضوع‌های مطرح شده در این‌باره این است که شهرداری بخشی از این هزینه نگهداری را صرف تعمیراتی می‌‎کند که بیشتر آن‌ها با تخلف شهروندان اتفاق افتاده است.
در همین‌جا 2 مورد از کارهای پرهزینه شهرداری در طول سال‌ برای داشتن شهری بهتر را مرور کردیم و متوجه شدیم که تا چه اندازه شهروندان و به‌ویژه هر شهروند می‌تواند در مدیریت بهتر شهر و کاهش هزینه‌های مدیریت شهری تأثیرگذار باشد.
در همین فرصت سعی خواهیم کرد اهمیت پرداخت هزینه‌های شهری را که بر دوش شهروندان است، مرور کنیم تا نقش برجسته شهروندان در امور شهری را بیشتر بررسی کنیم، این موضوع‌ها یک پیام بیشتر ندارد، «هر شهروند یک شهردار» یعنی رفتن به سوی توسعه شهری با سرعتی که شهر بهتری می‌سازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->