دستگیری ۲۲ نفر از اراذل در خمینی‌شهر اصفهان (۲۸ مهر ۱۴۰۴) جیره‌بندی آب در تهران، شایعه یا واقعیت پیش‌رو؟ کاهش عوارض پوکی استخوان با تقویت عضلات بدن | عضله‌های قهرمان حافظ ستون بدن کرونا در صدر ویروس‌های تنفسی کشور طی هفته گذشته (۲۸ مهر ۱۴۰۴) عظیمی‌راد: اسناد بالادستی و رهبر انقلاب محدودیتی برای سن تربیت معلم قائل نیستند آمار نگران‌کننده آنفلوانزا در بیمارستان‌ها، نشانه ضعف سیستماتیک در نظام سلامت است صدور کیفرخواست پرونده ناپدیدشدن «سما جهانباز» در شیراز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) راوی تاریخ نزدیک | یادی از محمود حکیمی که آثار مهمی درباره میرزا محمدتقی‌خان فراهانی به نگارش درآورده است صدور هشدار نارنجی هواشناسی در پی پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور (۲۸ مهر ۱۴۰۴) بحرانی جدی که همه کودکان ایرانی را تهدید می‌کند شهروندان مشهدی از برخی رفتارهای بدون ضابطه در مدارس پسرانه گلایه دارند | نمره مو چند؟! درد مداوم استخوانی کودکان باید جدی گرفته شود کاهش ۶۹.۱ درصدی بارش‌ها در کشور، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته پلیس فتا: پزشک‌نمای اینستاگرامی فراری را شناسایی کنید + عکس افزایش ۲برابری میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان، طی دو دهه آینده در کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۴) | احتمال وقوع رگبار پراکنده در برخی نقاط استان لبنیات فله، خطر جدی برای سلامت بدن وضعیت ایمنی برخی مدارس غیردولتی خراسان رضوی همچنان لنگ می‌زند | غیردولتی‌ها در  بن بست ایمنی منابع پاداش پایان خدمت بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی تأمین شد (۲۸ مهرماه ۱۴۰۴) باز هم انتقاد از واریز قطره‌چکانی معوقات حقوق فروردین بازنشستگان تأمین اجتماعی چرا «تکالیف طولانی» ذهن دانش‌آموزان را خسته می‌کند؟ افزایش خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی | مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: مراجعه به شعب و رفت‌وآمد‌ها باید به کمترین حد ممکن برسد توصیه‌های طب ایرانی برای کاهش اثرات آلودگی هوا در بدن توضیح سازمان غذا و دارو درباره تفاوت قیمت واکسن‌های آنفلوانزا راز طول عمر بیشتر کشف شد آیا مو‌های سفید دوباره سیاه می‌شوند؟ چگونه دوره سرماخوردگی را کوتاه کنیم؟ هشدار درباره قرص‌ها و دمنوش‌های لاغری واریز حقوق مهرماه بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران از امروز (۲۸ مهرماه ۱۴۰۴) | معوقات حقوق هم در حال واریز است
سرخط خبرها
رویکردهای هم زیستی جامعه گردشگری با کرونا چیست؟

زمان فروش نیست اما زمان حضور است

  • کد خبر: ۳۴۹۹۹
  • ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
زمان فروش نیست اما زمان حضور است
محمد شیرکوند - رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا

در بحث هم زیستی جامعه گردشگری با کرونا اولین خواهش من این است که واقع نگر باشیم به جای اینکه مثبت اندیشی های بی دلیل داشته باشیم. صبور باشیم به جای اینکه تعجیل داشته باشیم. تعجیل ما در ایام خرداد نشان داد که همه گیری کرونا با چه وضعی دوباره در کشور آغاز شد! شاید بعضی از گفتارهای تبلیغاتی بیان کند که سفر عامل شیوع دوباره کرونا نبود اما تحقیقات میدانی و گفته دوستان در وزارت بهداشت نشان می دهد که واقع نگر نبودن ما و برگزاری تورهای به اصطلاح «شادِ شاد» یا تورهایی که از فضاهای حرفه ای به دور است فاجعه ای را در یک ماه اخیر در کشورمان به وجود آورده است. همین موضوع در عرصه تورهای ورودی و خروجی هم وجود دارد. یادمان باشد که ۳ ماه پیش، این گفته در دنیا مطرح می شد که پروازهای ایرانی و مسافران ایران عامل انتشار ویروس کرونا به دنیا هستند. یادمان باشد که اگر با تعجیل مرزها را باز کنیم، اگر بدون تفکر و بدون خرد جمعی اجازه بازگشایی های سریع را بدهیم، آثار و عواقب منفی اش بسیار بیشتر خواهد بود. پس اولین مدل هم زیستی، واقع نگر بودن به جای مثبت اندیشی های بی پایه است و اینکه صبوری پیشه کنیم.
شرایط بسیار سخت است. همه ما به این شرایط سخت واقف هستیم، از بحث شرکت هایمان گرفته تا بحث مالیات، دارایی، حقوق همکاران و ضررهای فراوانی که داریم می دهیم، اما این را بپذیریم که اگر با صبوری پیش نرویم و واقع نگر نباشیم، تخریب و خودزنی ای که خودمان برای خودمان ایجاد می کنیم بسیار فراتر از آن چیزی است که پیش بینی می شود. در آن صورت، زمان بازگشت طولانی تری را نیاز داریم برای اینکه به عرصه معمول صنعت گردشگری برگردیم.
در گفت وگوهای دوستان و در مجلات و مقالاتی که در فضای مجازی منتشر می شود، بحث
«ریکاوری گردشگری» مطرح شده است. در حالی که موضوع ریکاوری اساسا برای دوران پساکروناست. برای دوران پساکرونا هم هنوز زمانی تعیین نشده است که بخواهیم راجع به ریکاوری صحبت کنیم. آنچه الان نیاز حیاتی ماست زنده ماندن است، و زنده ماندن اصول و روش خودش را دارد. شرکت های خدمات مسافرتی، خطوط هوایی و هتل‎ها باید روش های مقطعی بسیار کوتاه مدتی را مدنظر بگیرند برای اینکه بتوانند در قالب یک هم زیستی و همراهی از بحران هایی مثل بحران کرونا عبور کنند، نه اینکه با قصد بهبود وضعیت خود و ریکاوری، با شعاردادن، فقط فضای گوش را پر کنند. نباید توهماتی را ایجاد کنیم که هیچ واقعیتی پشت آن نیست. این کار نه تنها کمکی به توسعه صنعت گردشگری و حتی شروع دوباره آن نمی کند بلکه تخریب بیشتری هم ایجاد می کند.
من می خواهم این حوزه زنده بودن را در ارتباط با شرکت های خدمات مسافرتی به ۳ بخش تقسیم کنم: تورهای داخلی، تورهای ورودی و تورهای خارجی. شرکت هایی که در عرصه تورهای داخلی فعال هستند باید به شدت به سمت سفرهای تخصصی طبیعت گردی تغییر رویکرد بدهند. امروز دیگر سفرهای عام طبیعت گردی مثل همان مدل تورهای شاد شادی که برگزار می شود در بین مردم هم رنگ باخته است چون آن ها تبعات منفی سفرهای گروهی را در یک ماه پیش دیده اند. دیگر وقتش است که به سمت سفرهای تخصصی طبیعت گردی روبیاوریم، آن هم با رعایت تمام قرارداد های بهداشتی، و فضای طبیعی محدودی را برای خانواده ها ایجاد کنیم. منظورم از کلمه محدود، محدود بودن گروه ها به تعداد ۲ تا ۴ نفر است.
نکته بعدی درباره تورهای ورودی است که آن ها هم باید با تعداد ۲ نفر و نهایتا 5 نفر برگزار شود. همچنین در حوزه تورهای خروجی، سعی کنیم با ردیابی کشورهایی که الان در اصطلاح دنیا کشورهای پاک محسوب می شوند مسافرهایمان را برای سفر به این مقاصد ترغیب کنیم. بتوانیم برای آینده نزدیک مخاطبمان یک برنامه ریزی برای سفر ارائه دهیم که اگر مرزها به صورت گذری باز شد، آن ها جهتمند سفر کنند.
یک بحث بسیار بااهمیت درباره هم زیستی صنعت گردشگری با کرونا این است که همه -چه شرکت های خدمات مسافرتی، چه هتل ها، چه خطوط هوایی- باید این را بپذیریم که اکنون زمان فروش نیست اما به شدت زمان حضور است، مخصوصا با وضعیت سنی مخاطبان شبکه های اجتماعی که امروز دیگر محدود به نوجوان ها و جوان ها نیست بلکه افراد میان سال و حتی مسن هم به این فضا روی آورده اند. باید بتوانیم با اعلام حضور قوی خودمان، شرکتمان و مقاصدمان را درست تعریف کنیم، بتوانیم به مردم برای آینده اجازه رویاپردازی بدهیم. هرچه در وضعیت فعلی، حضورمان را در ذهن مخاطب بیشتر تقویت کنیم، در آینده و در زمان مناسب، فروش بهتری داریم. یکی دیگر از پیشنهادهای خیلی مهم، تجمیع شرکت های خدمات مسافرتی و هتلدارها و خطوط هوایی است. در صورت رخ دادن این تجمیع، علاوه بر اینکه مخاطب بیشتری را درگیر می کنیم، با کاهش قیمت تورهایمان نیز می توانیم همه فعالان صنعت گردشگری را بهره مند کنیم.
پی نوشت:
برگرفته از صحبت های دکتر شیرکوند در گروه مجازی «گردشگری پساکرونا در ایران»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->