به گزارش شهرآرانیوز، علی لطیفی با بیان اینکه اصل اعتبارات کاغذ سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار، امسال عدد اعتبارات به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید. شاید رشد بودجهای خوبی داشتهایم، اما این مبلغ با نیاز تامین کاغذ، فاصله دارد. اگر دلار ۷۰ هزارتومان باشد چیزی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار کاغذ نیاز است و این یعنی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است که این مبلغ از هزینه پرداختی دانشآموزان برای خرید کتاب بدست میآید.
وی با بیان اینکه مبلغی که برای یارانه کاغذ از بودجه دولت گذاشته میشود هر چقدر بیشتر باشد سهم خانوادهها کمتر خواهد شد افزود: اگر دولت اعتبارات کاغذ را بهطور کامل بپردازد، خانوادهها تنها هزینه چاپ، صحافی و توزیع، را میپردازند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته قیمت کتابهای درسی حدود ۶۰ درصد رشد داشته است ادامه داد: با این وجود بستههای کتابهای درسی، با قیمت بسیار ارزانتر در مقایسه با قیمت سایر محصولات فرهنگی و نشر در کشور، در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
لطیفی با بیان اینکه چند سالی است خرید کاغذ در داخل کشور انجام میشود، در خصوص خودکفایی در تامین کاغذ گفت: اتفاقی که سال گذشته افتاد، ادامه پیدا نکرد؛ سال گذشته تعهد شرکت این بود که صد در صد کاغذ مورد نیاز را از طریق داخل کشور تامین کند، اما آنچه مورد تعهد شرکت طرف قرارداد بود تا پایان سال محقق نشد و مابقی کاغذ مورد نیاز کتابهای درسی از خارج تامین شد.
وی درباره کیفیت تولید کاغذ داخلی نیز افزود: کیفیت کاغذ در چاپ و صحافی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای این امر نیز استانداردهایی وجود دارد و چالش اساسی این است که تولید داخل به آن درجه از مطلوبیت و کیفیت نرسیده است. نگاه ما این است که از این صنعت حمایت و پشتیبانی کنیم، اما از صنعت کاغذ نیز انتظار ارتقای کیفیت و کمیت داریم. نیاز است تجهیزات ناوگان کاغذسازی در کشور نوسازی شود، زیرا تکنولوژی و دستگاههای موجود پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه نشر کشور نیستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کاغذ ایرانی به دلیل ضعفهایش هزینه زیادی به همراه داشته است ادامه داد: مصرف کاغذ ایرانی به دلیل باطله بیشتر (پاره شدن و ضایعات کاغذ در حین انجام فرایند چاپ)، مصرف بیشتری نسبت به کاغذ خارجی برای چاپ کتاب به همراه دارد و وقتی در تیراژ، ۱۵۸ میلیون جلد کتاب محاسبه میشود خیلی چشمگیر است.
وی با بیان اینکه تامین کتاب در همه کشورها به دو صورت انجام میشود افزود: یا کتاب به مالکیت دانشآموز در میآید و یا به صورت امانی در اختیار مدرسه قرار میگیرد و بین دانش آموزان میچرخد. این رفتار دو زیستبوم را میطلبد و از بابت برنامه درسی، نوع مدرسه و ... باید تصمیم جدی گرفته شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال وزارت نیرو کمک بسیار بزرگی در تامین برق چاپخانهها به جهت چاپ کتابهای درسی داشته است گفت: چاپخانهها در سال گذشته با سه روز قطعی برق در هفته مواجه بودند که موجب اختلال در فرایند تولید شد.
لطیفی با بیان اینکه امسال در شرکت چاپ و نشر ژنراتور وجود دارد گفت: هزینه زیادی برای خرید گازوییل متحمل شدهایم تا فعالیت شرکت متوقف نشود و تاخیری صورت نگیرد. برای امسال نهایت تلاش این است که فرایند چاپ سپاری به تاخیر نیفتد، برنامهای طراحی شده که ساعات کاری را به صورت متوازن توزیع کنیم تا به شبکه فشار نیاید و کار نیز نخوابد. امیدواریم با مدیریت مناسب ساعات کاری و حجم دستگاهها این چالش پشت سر گذاشته میشود.
وی با بیان اینکه همه دانشآموزان ایرانی و غیر ایرانی که در سامانه سیدا ثبت نام شدهاند، در ثبت سفارش کتابهای درسی مشکلی ندارند و در حال انجام است در خصوص چاپ کتابهای بریل عنوان کرد: کتاب بریل توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی چاپ میشود. کتابهای درسی دانش آموزان دارای معلولیت، توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف و فرایند چاپ و توزیع آن از طریق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۵ ـ ۱۴۰۴ بیش از ۱۵۸ میلیون جلد کتاب درسی برای بیش از ۱۶ میلیون دانشآموز چاپ و به تمامی مدارس در سطح کشور به صورت شبکهای توزیع میشود.
منبع: ایسنا