به گزارش شهرآرانیوز، اکتای براهنی کارگردان فیلم پرمخاطب و تحسین شده «پیر پسر» در گفت وگویی به دفاع از شخصیت علام باستانی با بازی حسن پورشیرازی پرداخته و گفته: «تحلیل شخصیت غلام، به جز کسانی که از دید روانشناسی بررسی کردند، بسیار محدود مانده است. با برچسبزنیهایی مثل شیطان و شر مطلق. اصلاً دقت نمیکنند خیلی از حرفهایی که غلام میزند درست است. شاید جاهایی او حرف درست را میزند، اما شکل بیانش باعث میشود مورد توجه قرار نگیرد.»
براهنی با اشاراه به اینکه غلام نماد پدرسالاری است عنوان کرده: «در جامعهای مثل ایران وقتی سراغ پدر بروی خودبهخود اگر حتی پدری معمولی هم نشان بدهی، تعریفی خارج از متن ممکن است به آن الصاق شود؛ بنابراین فکر کردم به سمت استعارهای تاریخی بروم که به جای محدود شدن به نقطه خاصی بحث پدر نباشد بلکه بحث پدرسالاری شود. از این رو، شخصیت «غلام» به استعارهای تاریخی و به نمادی از پدرسالاری بدل شده است؛ مفهومی که فراتر از یک رابطه فردی پدر و پسر، به ساختاری اجتماعی اشاره دارد. در بطن قصه، روابط پدر و پسری به نمایش گذاشته شده که مشابه آن را میتوان در موارد متعددی در زندانها، کلانتریها و دیگر عرصههای اجتماعی مشاهده کرد.
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفته که غلام مثل هر انسانی ترکیبی از وجوه مختلف را دارد: «از نظر شخصیتپردازی «غلام» ترکیبی از وجوه گوناگون را دارد، چون انسان است. برای نمونه، لحظهای که به پسر بزرگ خود با چاقو ضربه میزند و بلافاصله از این عمل متأثر میشود. همین آدم چند دقیقه بعد قصد خفه کردن پسر دیگری را دارد، این تناقض روح آدمیزاد است که همیشه در هنر مد نظر بوده است.»
فیلم «پیر پسر» بعد از «پل خواب» دومین ساخته سینمایی اکتای براهنی است که تاکنون توانسته با فروش بالای ۱۳۰ میلیارد تومان رده دوم جدول فروش سالانه را از آن خودش کند.
منابع: خبرآنلاین و فیلمنیوز