پیش بینی قیمت دلار (دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) عدالت به سبک وزارت نیرو پیش بینی بورس (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴)| بورس در کُما می‌ماند؟ کاهش تعرفه گمرکی واردات کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک به یک درصد پیش‌بینی نرخ دلار تا دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا بیت‌کوین امسال از طلا سبقت می‌گیرد؟ سقف قیمت فروش مرغ اعلام شد طلای جهانی آماده آغاز روند صعودی است؟ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت گازوئیل سه‌نرخی می‌شود تحرکات کم‌حجم در بورس ادامه یافت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: «پدیده» تنها یک طرح عمرانی نیست؛ بلکه سرمایه جمع بزرگی از مردم و خانواده‌ها در آن نهفته است روزانه بیش از ۶۵۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود افت شدید قیمت طلا و سکه در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | گوشت خورشتی در مشهد چقدر قیمت دارد؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | سقوط دلار و طلا به کانال پایین‌تر قیمت جدید تخم‌مرغ برای سال ۱۴۰۴ اعلام شد واریز ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی بررسی فایل‌های اجاره ملک با رهن ۳۰۰ میلیون تومان در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) واکسیناسیون هاری امسال نیز بدون محدودیت در خراسان رضوی انجام می‌شود ۸۷ تن برنج و روغن خوراکی احتکارشده در مشهد کشف شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۵۰درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی به علت قطع برق تعطیل شده است بررسی وضعیت تسهیلات دهی بانک‌های خراسان رضوی | نسبت مصارف به منابع بانکی افزایش می‌یابد؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | هلو و زردآلو به بازار آمد مقایسه قیمت گوشت در ایران و سایر کشورهای دنیا | آیا گوشت در ایران واقعا از همه کشور‌های دنیا گران‌تر است؟ گران‌فروشی نان، در صدر شکایات مردم طرح تعویض کولر‌های گازی برای عبور از بحران کمبود برق از سوی دولت | عملی خواهد بود؟ پیش بینی قیمت دلار (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن | برای ۶۱۳ هزار واحد، پروانه صادر شد
سرخط خبرها

با افزایش تورم دهک‌های بیشتری به زیر خط فقر رفتند

  • کد خبر: ۳۵۴۴۹
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
با افزایش تورم دهک‌های بیشتری به زیر خط فقر رفتند
برای تأمین حداقل‌های زندگی به میزانی از درآمد نیاز داریم که آن خط فقر است. یعنی اگر درآمد کمتر از آن باشد، زیر خط فقر قرار داریم. براساس آمار‌های رسمی اعلام‌شده ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خط فقر در سال جاری نسبت‌ به ۲ سال گذشته ۸۰ درصد رشد یافته است.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ برای تأمین حداقل‌های زندگی به میزانی از درآمد نیاز داریم که آن خط فقر است. یعنی اگر درآمد کمتر از آن باشد، زیر خط فقر قرار داریم. براساس آمار‌های رسمی اعلام‌شده ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خط فقر در سال جاری نسبت‌به ۲ سال گذشته ۸۰ درصد رشد یافته است.
در تهران خط فقر از ۲.۵ میلیون تومان در سال ۹۷ اکنون به بیش از ۴.۵ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است؛ این درحالی است که سطح عمومی درآمد‌ها طی این ۲ سال به هیچ وجه همپای رشد هزینه‌های زندگی ارتقا نیافته است. پس به‌طورطبیعی با گران شدن هزینه‌های حداقلی زندگی و از سمتی رشد‌نیافتن کافی درآمد‌ها باید انتظار داشته باشیم که روز‌به‌روز طبقه فقیر جامعه فربه‌تر و بر تعداد فقرا افزوده شود.

در تازه‌ترین اظهار نظر رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده است که ۶ دهک جامعه زیر خط فقر قراردارند. ظاهر امر این است که انتظار داشته باشیم ۶ دهک جامعه شامل ۶۰ درصد جمعیت کشور باشند، اما واقعیت این است که دهک‌بندی جامعه براساس میزان درآمد صورت می‌گیرد و به تعبیر دقیق‌تر ۶ دهک درآمدی با کمترین درآمد زیر خط فقر هستند. نکته تاسف‌برانگیز این است که جمعیت ساکن در این ۶ دهک درآمدی بیش از ۶۰ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود. براساس آمار‌های اعلام‌شده ازسوی مرکز آمار ایران در سال ۸۸ جمعیت ۶ دهک پایینی جامعه حدود ۴۹ میلیون نفر بوده است. با احتساب رشد جمعیتی رخ‌داده طی این سال‌ها می‌توان برآورد کرد که جمعیت ۶ دهک کم‌درآمد جامعه حدود ۵۶ میلیون نفر است.
از سوی دیگر، دولت در طرح کمک معیشتی به‌طور رسمی اعلام کرد که براساس آمار‌ها ۱۸ میلیون خانوار ایرانی یعنی حدود ۶۰ میلیون نفر نیازمند دریافت این کمک‌ها هستند.


ضعف اطلاعات برای کمک به محرومان

اینکه چه تعداد خانواده فقیر در ایران زندگی می‌کند، مسئله‌ای غیر شفاف است که حتی نهاد‌های رسمی اطلاعات دقیقی از آن ندارند. اطلاعات رسمی نیز گواه بر همین ضعف آمار است. براساس برآورد‌های رسمی سازمان مدیریت برنامه و بودجه، دست‌کم ۶۰ درصد خانوار‌های دهک اول درآمدی و ۸۳ درصد خانوار‌های دهک دوم درآمدی زیر پوشش هیچ‌یک از نهاد‌های رسمی نیستند.
 
از سوی دیگر، برنامه‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد، بیشتر معطوف به منابع اطلاعاتی رسمی و داده‌های نهاد‌هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ این درحالی است که گزارش «یارانه‌های پیدا و پنهان» که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شد، حکایت از آن داشت که نزدیک به ۶۰ درصد خانوار‌های دهک اول درآمدی و ۸۳ درصد خانوار‌های دهک دوم درآمدی (کم‌درآمدترین خانوار‌های ایرانی) زیر پوشش هیچ‌یک از سازمان‌های حمایتی نیستند و مستمری دریافت نمی‌کنند.

علاوه‌براین، جای تعجب است که ۲۲ درصد مستمری‌بگیران این ۲ نهاد از دهک‌های درآمدی بالا هستند و درواقع هیچ نیازی به این کمک‌ها ندارند، اما از این رانت استفاده می‌کنند! این آمار‌ها نگرانی‌های زیادی را درباره وضعیت اقشار آسیب‌پذیر ایجاد کرده است؛ نگرانی‌هایی که اکنون با شیوع کرونا نسبت به گذشته بسیار جدی‌تر شده است.


برنامه‌های حمایتی منفعلانه است

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی با عنوان «ارزیابی اقدامات دستگاه‌ها از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر» موازی‌کاری، نبود برنامه منسجم و غیرهدفمند بودن فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه کمک به نیازمند را اصلی‌ترین ضعف اقدامات پیشین می‌داند. در این گزارش نوشته شده است: فعالیت‌های دستگاه‌های حمایتی در شرایط کنونی حاکی از آن است که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها سعی کرده‌اند که از اقشار نیازمند حمایت کنند، اما این اقدامات تابع سیاست اجتماعی مشخص و روشنی نبوده است و از سوی دیگر اقدامات ماهیتی تأخیری، پسینی و منفعلانه داشته‌اند.

در ادامه این گزارش با اشاره به تبعات اقتصادی ویروس کرونا آمده است: ضعف نهاد‌های هماهنگ‌کننده و نظارتی به موازی‌کاری، هدفمند نبودن و ناپایداری حمایت‌های اجتماعی منجر شده است. تداوم این وضعیت باعث می‌شود اقشار ضعیف و درمعرض آسیب در مواجهه با این ویروس تاب‌آوری کمتری داشته باشند و رخداد‌های دردناک دیگری را به همراه داشته باشد. از این رو لازم است مجموعه تصمیم‌گیران، ضمن بازاندیشی در رویه‌ها و اقدامات انجام‌شده، متناسب با شرایط کنونی سیاست جدیدی ابداع نمایند و از اقدامات تأخیری و تعجیلی غیرکارشناسی پرهیز کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->