«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند
سرخط خبرها

فلسفه اشکنه در سفره های ایرانی

  • کد خبر: ۳۵۶۷۵
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
فلسفه اشکنه در سفره های ایرانی
اشکنه را نباید تنها ترکیبی از روغن و پیازداغ و آب دانست. این غذای ساده تا همین چند ده ‌سال قبل تنها نجات‌بخش شکم‌های گرسنه و رنگ‌دهنده سفره‌ های خالی بوده است.
ایمان فروزان‌نیا | شهرآرانیوز؛ اشکنه را نباید تنها ترکیبی از روغن و پیازداغ و آب دانست. این غذای ساده تا همین چند ده‌سال قبل تنها نجات‌بخش شکم‌های گرسنه و رنگ‌دهنده سفره‌های خالی بوده است.

بیشتر ما غذا‌ها را مشتی مواد خام می‌بینیم که در یک فرایند ساده یا پیچیده با هم ترکیب و پخته می‌شود، اما این ظاهر یک غذاست. پشت هر غذایی فلسفه و دلیلی برای شکل گرفتن وجود دارد. مثلا وقتی درباره پیتزا در همین صفحه نوشتیم، گفتیم که «این غذای ارزان و خوش‌مزه را نانوا‌های بندر ناپل قرن‌ها برای مشتریان فقیر خود می‌پخته‌اند و می‌توان آن را نوعی پیروزی هوش و ذوق انسان بر تنگ‌دستی و کمبود موادغذایی نامید.» خب این‌طور نیست که فقط پیتزا، چون فرنگی است، فلسفه داشته باشد. اشکنه هم فلسفه دارد. اتفاقا فلسفه بسیار قشنگی دارد و دلمان نیامد از آن بگذریم.

اشکنه چیست؟ اشکنه آب مزه‌داری است که نان را قابل خوردن یا شاید هم باید بگوییم خوردنی‌تر می‌کند. بیایید چند صدسال به عقب برگردیم، زمانی که قوت غالب مردم نان بوده است. داریم درباره چطور نانی صحبت می‌کنیم؟ نانی خشک و زمخت که در مقیاس زیاد پخت و نگهداری می‌شده است. داغ کردن تنور و پخت نان کار پرزحمتی بوده و نمی‌شده هرروز برای دوتا نان داغ، تنور آتش کرد. اصلا تا همین چند ده‌سال قبل (دارم از زمان بچگی خودمان حرف می‌زنم) که زحمت پخت نان بر عهده نانوایی‌های محل افتاده بود و دیگر خانه‌ها تنور نداشت، باز هم عادت مردم این بود که نان را در حجم زیاد بخرند. نان زیاد بعد از بیات شدن خشک می‌شد تا کپک نزند. خب خوردن نان خشک خالی هم کار سختی است. اصلا نان تازه هم اگر قرار باشد چاشت هرروز آدم باشد، دل را زود می‌زند، نان خشک که دیگر جای خود دارد. اینجاست که اشکنه وارد سفره می‌شود. یک غذای سریع که هم به نان طعم می‌دهد، هم آن را نرم می‌کند. اشکنه یک غذای هوشمندانه است که سیر شدن را دل‌چسب کرده و عذاب نان خشک خوردن را از سر مردم دور کرده است.

حالا به مختصات این غذا نگاه کنید. اول اینکه ارزان است، با یک پارچ آب از غذای ۵ نفر به غذای ۱۰ نفر تبدیل می‌شود و به قول قدیمی‌ها برکت دارد. دوم اینکه زود آماده می‌شود و وقت مادر خانه که هم‌زمان کلی مسئولیت ازجمله آشپزی را بر عهده داشته است، کمتر می‌گیرد. سوم اینکه در هر منطقه‌ای با ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین مواد اولیه تهیه می‌شود و تنوع خوبی دارد. در مشهد که مردمش پیاز و گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی می‌کارند، همین اشکنه‌ها باب بوده است. کمی آن طرف‌تر در شهر‌هایی که کشت خربزه دارند، اشکنه تخم خربزه رایج بوده است. به بیرجند که می‌رفتی، چون در بیابان «بنه» (یک دانه چرب و روغنی) زیاد بوده، اشکنه بنه می‌خوردند و از آنجا که بیشترشان دام‌دار بودند، اشکنه قروت هم رایج بوده است.
حالا، اما با فراوانی غذا، با رایج شدن برنج و با تغییر ذائقه مردم، اشکنه به کناره رفته است. به قول نجف دریابندری، نویسنده کتاب مستطاب آشپزی، «اشکنه را زیاد جدی نمی‌گیرند و معمولا خاص روز‌هایی است که به‌دلیلی در تدارک ناهار هرروزه اختلالی پیش آمده باشد.»، اما این‌ها از ارج و قرب اشکنه چیزی کم نمی‌کند. اشکنه برای آن‌ها که روز‌های سخت کمبود غذا و نان خشک خوردن را به یاد دارند، هنوز عزیزترین غذاست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->