پرداخت حدود ۱۲۰ همت وام ازدواج و فرزند طی ۶ ماه توسط شبکه بانکی | وام جهیزیه با کارت‌های رفاهی تا پایان آبان اجرایی می‌شود تاسیس اولین صندوق ETF بیت کوین در بورس تهران دلار دیجیتالی سقف شکنی کرد (۳ مهر ۱۴۰۴) | عبور تتر از ۱۰۸ هزار تومان هدف‌گذاری تولید ۵۵۰ هزار تن گندم در خراسان رضوی در سال زراعی جدید «ردیاب سوخت» به تراکتور‌های کشاورزی مشهد رسید | گامی در جهت شفاف‌سازی و مقابله با قاچاق تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمد‌ها زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به بار می‌آورد ذی نفعان، قطعه سازان را به مرز فروپاشی برده اند | چوب ذی نفعان لای چرخ قطعه سازی دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۳ مهر ۱۴۰۴) خروج یک واگن از قطار مسافری تهران-مشهد در ایستگاه مشهد | خدمات‌رسانی به سایر خطوط طبق روال در حال انجام است + جزئیات (۳ مهر ۱۴۰۴) طلا آرام گرفت | طلا در مشهد امروز چند؟ (۳ مهر ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (پنجشنبه، ۳ مهر ۱۴۰۴) | قیمت طلای جهانی ایست کرد خودرو در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود چرا تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی زمان‌بر شده است؟ چرا سود سهام عدالت ۱۴۰۴ شهریورماه واریز نشد؟ امن‌ترین سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ۶ ماهه نخست امسال چه بود؟ اولین روز قرمز بورس در دومین روز پائیز استاندار خراسان رضوی: مطالبات ما از دولت فقط برای مردم خراسان نیست و نگاه ما ملی است ظهوریان: بودجه‌ریزی در ایران تبدیل به «کشمکش چندلایه» شده است فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی خواهان عدالت بودجه‌ای | ۳.۵ درصد از بودجه عمرانی، باوجود ۸ درصد از جمعیت کشور! نگهداری قوطی‌های مصرف شده روغن موتور ممنوع شد اعلام جزئیات طرح پیش‌فروش و حراج سکه بانک مرکزی پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه در روز ۳ مهر ۱۴۰۴ پلمب یک فروشگاه پوشاک در بلوار جانباز مشهد (۲ مهر ۱۴۰۴) ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان انحصار در بازار خودرو ایران افزایش شدید قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی در سایه رکود بازار (۲ مهر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲ مهر ۱۴۰۴) | رشد هیجانی قیمت‌ها
سرخط خبرها

خودرو در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود

  • کد خبر: ۳۶۱۰۴۷
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۹
خودرو در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود
قیمت کارخانه بر اساس فرمول‌های شورای رقابت یا تصمیم‌های مدیریتی تعیین می‌شود؛ اما این عدد همیشه بازتاب واقعیت بازار نیست. ممکن است روی کاغذ خودرو ۱.۵ میلیارد تومان قیمت بخورد، ولی در بازار آزاد خریدار حاضر باشد فقط ۱.۱ میلیارد تومان بدهد. وقتی این شکاف تکرار شود، اعتبار «لیست کارخانه» هم کم‌رنگ می‌شود و بازار عملاً ساز خودش را می‌زند.

به گزارش شهرآرانیوز، حالا پدیده ارزان‌تر بودن قیمت برخی محصولات در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه را شاهد هستیم. کارشناسان حوزه خودرو دلایل مختلفی را برای این موضوع مطرح کرده‌اند، اما مهم‌ترین دلیل این است که «اصلاح بازار» صورت گرفته است و به نوعی و تا حدودی به پایان عصر سفته‌بازی در مبحث خرید و فروش خودرو نزدیک می‌شویم.

تا همین یکی دو سال پیش، هر کس موفق می‌شد در طرح‌های فروش فوری کارخانه ثبت‌نام کند، عملاً یک برگ برنده داشت؛ چون همان خودرو در بازار آزاد چند ده میلیون تومان بالاتر دست‌به‌دست می‌شد. این اختلاف، آتش دلالی و سفته‌بازی را شعله‌ور نگه می‌داشت. امروز، اما همان حواله‌فروشی دیگر جذابیتی ندارد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار یا از بین رفته یا در مواردی حتی معکوس شده است؛ این یعنی دلالی، که موتور محرک بخش بزرگی از تقاضا بود، عملاً خاموش شده است.

کارخانه گران می‌کند، بازار نمی‌خرد

طبق بررسی قیمت‌های بازار خودرو در روز چهارشنبه ۲ مهر، قیمت بستیون T۷۷ در بازار حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، اما قیمت این خودرو در کارخانه ۲ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان است؛ در واقع قیمت بازار این خودرو از کارخانه ارزان‌تر است. بستیون NAT در بازار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما قیمت کارخانه آن یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان است.

قیمت هیوندای کونا در بازار ۴ میلیارد تومان است، قیمت همین خودرو در سامانه ۴ میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان است؛ یعنی قیمت سامانه این خودرو ۵۹۲ میلیون تومان از بازار گران‌تر است. قیمت جیلی آزکارا در بازار ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و در سامانه ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است. نیسان کیکس در بازار ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و سامانه ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است؛ گران بودن عجیب این خودرو در سامانه و ارزان بودن در بازار آزاد. این موضوع در میان خودرو‌های وارداتی بیشتر به چشم می‌خورد.

خودروسازان در ماه‌های اخیر بار‌ها قیمت رسمی محصولات خود را افزایش داده‌اند، دلیلش هم روشن است: هزینه تولید بالا رفته، قطعات وارداتی با دلار گران‌تر تمام می‌شود و شرکت‌ها به سودآوری نیاز دارند. اما مصرف‌کننده نهایی توان پرداخت این ارقام را ندارد. وقتی کارخانه قیمتی را اعلام می‌کند که بالاتر از کشش واقعی بازار است، نتیجه روشن است: خودرو در معاملات آزاد زیر قیمت رسمی معامله می‌شود. این دقیقاً همان اتفاقی است که این روز‌ها در مورد بعضی مدل‌ها رخ می‌دهد.

ترس از گران‌شدن خودرو از میان رفته است

یک عامل مهم دیگر، تغییر انتظارات مصرف‌کنندگان است. تا دیروز همه نگران بودند که اگر امروز نخرند فردا خودرو گران‌تر می‌شود. همین ترس باعث می‌شد خرید‌ها جلو بیفتد و تقاضا به طور مصنوعی و ظاهری بالا بماند. امروز، اما فضای ذهنی متفاوت است: خیلی‌ها خرید را عقب می‌اندازند، چون امید دارند قیمت‌ها دیگر جهش نکند یا حتی کمی کاهش پیدا کند. این تعویق خرید به‌ظاهر کوچک، ضربه سنگینی به معاملات بازار زده است. در واقع ترس از گران شدن محصول وجود ندارد و البته که همین موضوع خودرو را از حالت سرمایه‌ای خارج کرده است.

اختلاف روی کاغذ و کف بازار

قیمت کارخانه بر اساس فرمول‌های شورای رقابت یا تصمیم‌های مدیریتی تعیین می‌شود؛ اما این عدد همیشه بازتاب واقعیت بازار نیست. ممکن است روی کاغذ خودرو ۱.۵ میلیارد تومان قیمت بخورد، ولی در بازار آزاد خریدار حاضر باشد فقط ۱.۱ میلیارد تومان بدهد. وقتی این شکاف تکرار شود، اعتبار «لیست کارخانه» هم کم‌رنگ می‌شود و بازار عملاً ساز خودش را می‌زند.

این پدیده بیشتر از آنکه به معنای «ارزان شدن واقعی خودرو» باشد، نشانه رکود است. بازار آزاد دیگر توان کشیدن قیمت‌های کارخانه‌ای را ندارد و همین باعث شده ارزش معاملاتی بعضی مدل‌ها پایین‌تر از نرخ رسمی کارخانه باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند، خودروسازان ناچار خواهند شد یا تولید را کاهش دهند، یا سیاست‌های فروش (اقساطی، تخفیف، مشوق) را تغییر دهند تا دوباره مشتری جذب کنند.

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->