قیمت امروز میوه و تره بار در مشهد (۱۳ آبان ۱۴۰۴) | قیمت عجیب کدو در تره‌بار! شرط کاهش قیمت مسکن در سال آینده از نگاه یک کارشناس علت قیمت ۳ برابری برنج در ایران نسبت به کشورهای دیگر چیست؟ بلیت هواپیما ۲۴ درصد گران شد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی و خارجی (۱۲ آبان ۱۴۰۴) + جدول اعلام نتایج قرعه‌کشی نهمین دوره فروش محصولات ایران‌خودرو (۱۲ آبان ۱۴۰۴) + لینک نتایج قرعه‌کشی قیمت گل زعفران در تربت‌حیدریه باز هم رشد کرد | تقاضای خرید بالاست (۱۲ آبان ۱۴۰۴) ۳۴.۹ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد| ۲۴.۸ میلیارد دلار سهم صنایع از تأمین ارز کاهش ۵ هزار تومانی قیمت مرغ در مشهد | گوشت گوسفندی چند؟ (۱۲ آبان ۱۴۰۴) پیش‌بینی برداشت ۷۵ هزار تن انار از باغات خراسان رضوی در سال ۱۴۰۴ اطلاعیه بانک مرکزی درباره برگزاری ۲ نوبت حراج سکه در آبان ۱۴۰۴ رشد منفی ۵.۴ درصدی صنعت ساختمان در شش ماه نخست ۱۴۰۴ حقیقی‌ها شگفتی‌ساز شدند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ آبان ۱۴۰۴) نرخ دلار در مشهد چند؟ (۱۲ آبان ۱۴۰۴) مدت گارانتی خودرو و موتورسیکلت تغییر کرد (۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴) قیمت امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) | ریزش شدید قیمت سکه دریافت وام با سهام عدالت؛ شایعه یا واقعیت؟ آغاز پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران (۱۲ آبان ۱۴۰۴) حقوق آبان‌ماه ۱۴۰۴ نیرو‌های شرکتی مستقیما به حسابشان واریز خواهد شد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی کیلویی چند؟ نخستین بنزین زیست‌پایه ایران با اتانول تولید شد شاخص کل بورس رکورد سقف ۶ماهه خود را شکست (۱۲ آبان ۱۴۰۴) مشخص نبودن معیار‌های دقیق حذف یارانه پردرآمد‌ها | شفافیت، پیش‌نیاز حذف یارانه نقدی ثروتمندان کاهش نرخ دلار در بازار تجاری | آخرین قیمت ارز‌های توافقی اعلام شد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز دینار عراق، لیر ترکیه و افغانی افغانستان در مشهد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) ورود نخستین پرواز شرکت هواپیمایی «آسترین» به شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) قیمت جهانی طلا امروز (۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴) اعلام شد آغاز ثبت‌نام کارت رفاهی ازدواج از پایان آبان ماه ۱۴۰۴ | زوجین می‌توانند کالای ایرانی را با وام قرض‌الحسنه بدون صف خریداری کنند
سرخط خبرها

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان انحصار در بازار خودرو ایران

  • کد خبر: ۳۶۰۹۴۲
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۲
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان انحصار در بازار خودرو ایران
«شاخص هرفیندال هیرشمن» معیار رایجی برای اندازه‌گیری تمرکز بازار است و به منظور تعیین میزان رقابتی‌بودن بازار، به ویژه قبل و بعد از معاملات ادغام و خرید (M&A) به کار می‌رود.

به گزارش شهرآرانیوز، «شاخص هرفیندال هیرشمن»، نسبت اندازه شرکت‌ها به کل صنعت مربوطه و میزان رقابت‌پذیری آن‌ها را ارزیابی می‌کند. شاخص مذکور از طریق به توان‌۲ رساندن سهم بازار هر شرکت در بازار رقابتی و سپس جمع‌بندی این مقادیر محاسبه می‌شود. دامنه این شاخص بین نزدیک به صفر تا ۱۰,۰۰۰ متغیر بوده که مقادیر پایین‌تر آن نمایانگر وجود بازار آزاد و رقابتی‌تر است.

به طور کلی، زمانی که مقدار شاخص تمرکز بازار بالاتر از ۲۵۰۰ باشد، بازار به عنوان بازاری انحصاری تلقی می‌شود که این وضعیت می‌تواند ناشی از انحصار طبیعی یا غیرطبیعی باشد. یکی از استدلال‌های شورای رقابت جهت اعمال قیمت‌گذاری یا پیشنهاد واردات خودرو، همین میزان بالای شاخص تمرکز بازار کشور است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان انحصار در بازار خودرو ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نوشت: از سال ۱۳۹۷ به بعد، به‌واسطه ممنوعیت واردات خودرو و افزایش سهم دو خودروساز بزرگ کشور در بازار خودرو، «شاخص هرفیندال هیرشمن» در کشور افزایش پیدا کرده و به بیش از ۴۵۰۰ رسیده و از سال ۱۴۰۰، به‌واسطه افزایش تولید خودروسازان خصوصی، این شاخص برای بازار خودرو ایران به کمتر از ۳۵۰۰ رسیده است.

همچنین تسریع فرایند واردات از سال ۱۴۰۳ عملاً منجر به کاهش بیشتر مقدار این شاخص می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که در سال ۱۳۹۵ باوجود واردات خودرو، عملاً شاخص مذکور کمتر از ۳۵۰۰ نبوده و یکی از علت‌های آن رقابتی‌نبودن خودرو‌های وارداتی از نظر قیمت و تیراژ است.

براساس مطالبی که گفته شد و با درنظرگرفتن این واقعیت که واردات خودرو‌های با ارزش بالا و تعداد محدود، نه‌تنها به افزایش رقابت در بازار منجر نمی‌شود، بلکه سبب افزایش مصرف ارز نیز می‌گردد، می‌توان نتیجه گرفت که برای تحقق رقابت واقعی در صنعت خودروی کشور، تنها واردات خودرو‌های اقتصادی در بازه قیمتی پایین می‌تواند تأثیرگذار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->