وام اشتغال‌زایی افزایش یافت + جزئیات (۲۴ مهر ۱۴۰۴) توضیحات وزیر کار درخصوص عدم افزایش حق مسکن کارگران (۲۴ مهرماه ۱۴۰۴) دلار در مشهد چند قیمت خورد؟ (۲۴ مهر ۱۴۰۴) قیمت مسکن در حومه تهران ارزان شد | فروشندگان واقعی باید به کاهش قیمت تن بدهند کمبود نیروی ماهر در صنعت چرم مشهد پیگیری ایجاد مرکز جذب سرمایه مالی در  خراسان رضوی کشف ۱۴۰ تن برنج احتکارشده در مشهد رشد تقلب در بازار سکه و طلای آب‌شده | توصیه‌های مهم اتحادیه طلا برای خرید سکه و طلا قیمت طلای جهانی امروز (۲۴ مهرماه ۱۴۰۴) | طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد رشد ۵ درصدی قیمت دینار عراق در یک روز در بازار ارز مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۴) | افغانی افغانستان، درهم امارات و لیر ترکیه چند؟ پیش فروش محصولات MVM از روز شنبه (۲۶ مهرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + جدول خودرو‌ها قیمت طلای جهانی چگونه تعیین می‌شود؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۴) | رطب مضافتی چند؟ خودرو‌های قدیمی دارای پلاک ملی شماره‌گذاری می‌شوند نرخ طلا امروز در مشهد اعلام شد (۲۴ مهر ۱۴۰۴) خودروهایی که موعد تحویلشان برای امسال نیست، مشمول افزایش قیمت نمی شوند پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه در روز پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ پلمب مشاور املاک و رستوران متخلف در مشهد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) کشف ۴۰ هزار لیتر روغن موتور قاچاق در گناباد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۳ مهر ۱۴۰۴) | دیگنیتی چند؟ کاهش قیمت خودرو‌های داخلی، امروز (۲۳ مهر ۱۴۰۴) + جدول کمبود گل، قیمت گل تازه زعفران را افزایش داد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت نگین زعفران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی ملزم به کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز شدند افت شدید بورس در آخرین روز کاری هفته | ازدست‌رفتن کانال ۳ میلیونی (۲۳ مهر ۱۴۰۴) فرصت نهایی بهره‌مندی از حداکثر بخشودگی جرائم مالیاتی تا پایان مهرماه در خراسان رضوی مرغ در مشهد رسماً گران شد، اما ارزان‌تر از قیمت مصوب دولتی | یک مسئول در جهاد کشاورزی استان: کمبود مرغ در بازار نداریم دستورالعمل جدید بخشودگی جرائم مالیاتی ابلاغ شد (۲۳ مهرماه ۱۴۰۴) + جزئیات
سرخط خبرها

خودرو در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود

  • کد خبر: ۳۶۱۰۴۷
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۹
خودرو در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود
قیمت کارخانه بر اساس فرمول‌های شورای رقابت یا تصمیم‌های مدیریتی تعیین می‌شود؛ اما این عدد همیشه بازتاب واقعیت بازار نیست. ممکن است روی کاغذ خودرو ۱.۵ میلیارد تومان قیمت بخورد، ولی در بازار آزاد خریدار حاضر باشد فقط ۱.۱ میلیارد تومان بدهد. وقتی این شکاف تکرار شود، اعتبار «لیست کارخانه» هم کم‌رنگ می‌شود و بازار عملاً ساز خودش را می‌زند.

به گزارش شهرآرانیوز، حالا پدیده ارزان‌تر بودن قیمت برخی محصولات در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه را شاهد هستیم. کارشناسان حوزه خودرو دلایل مختلفی را برای این موضوع مطرح کرده‌اند، اما مهم‌ترین دلیل این است که «اصلاح بازار» صورت گرفته است و به نوعی و تا حدودی به پایان عصر سفته‌بازی در مبحث خرید و فروش خودرو نزدیک می‌شویم.

تا همین یکی دو سال پیش، هر کس موفق می‌شد در طرح‌های فروش فوری کارخانه ثبت‌نام کند، عملاً یک برگ برنده داشت؛ چون همان خودرو در بازار آزاد چند ده میلیون تومان بالاتر دست‌به‌دست می‌شد. این اختلاف، آتش دلالی و سفته‌بازی را شعله‌ور نگه می‌داشت. امروز، اما همان حواله‌فروشی دیگر جذابیتی ندارد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار یا از بین رفته یا در مواردی حتی معکوس شده است؛ این یعنی دلالی، که موتور محرک بخش بزرگی از تقاضا بود، عملاً خاموش شده است.

کارخانه گران می‌کند، بازار نمی‌خرد

طبق بررسی قیمت‌های بازار خودرو در روز چهارشنبه ۲ مهر، قیمت بستیون T۷۷ در بازار حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، اما قیمت این خودرو در کارخانه ۲ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان است؛ در واقع قیمت بازار این خودرو از کارخانه ارزان‌تر است. بستیون NAT در بازار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما قیمت کارخانه آن یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان است.

قیمت هیوندای کونا در بازار ۴ میلیارد تومان است، قیمت همین خودرو در سامانه ۴ میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان است؛ یعنی قیمت سامانه این خودرو ۵۹۲ میلیون تومان از بازار گران‌تر است. قیمت جیلی آزکارا در بازار ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و در سامانه ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است. نیسان کیکس در بازار ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و سامانه ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است؛ گران بودن عجیب این خودرو در سامانه و ارزان بودن در بازار آزاد. این موضوع در میان خودرو‌های وارداتی بیشتر به چشم می‌خورد.

خودروسازان در ماه‌های اخیر بار‌ها قیمت رسمی محصولات خود را افزایش داده‌اند، دلیلش هم روشن است: هزینه تولید بالا رفته، قطعات وارداتی با دلار گران‌تر تمام می‌شود و شرکت‌ها به سودآوری نیاز دارند. اما مصرف‌کننده نهایی توان پرداخت این ارقام را ندارد. وقتی کارخانه قیمتی را اعلام می‌کند که بالاتر از کشش واقعی بازار است، نتیجه روشن است: خودرو در معاملات آزاد زیر قیمت رسمی معامله می‌شود. این دقیقاً همان اتفاقی است که این روز‌ها در مورد بعضی مدل‌ها رخ می‌دهد.

ترس از گران‌شدن خودرو از میان رفته است

یک عامل مهم دیگر، تغییر انتظارات مصرف‌کنندگان است. تا دیروز همه نگران بودند که اگر امروز نخرند فردا خودرو گران‌تر می‌شود. همین ترس باعث می‌شد خرید‌ها جلو بیفتد و تقاضا به طور مصنوعی و ظاهری بالا بماند. امروز، اما فضای ذهنی متفاوت است: خیلی‌ها خرید را عقب می‌اندازند، چون امید دارند قیمت‌ها دیگر جهش نکند یا حتی کمی کاهش پیدا کند. این تعویق خرید به‌ظاهر کوچک، ضربه سنگینی به معاملات بازار زده است. در واقع ترس از گران شدن محصول وجود ندارد و البته که همین موضوع خودرو را از حالت سرمایه‌ای خارج کرده است.

اختلاف روی کاغذ و کف بازار

قیمت کارخانه بر اساس فرمول‌های شورای رقابت یا تصمیم‌های مدیریتی تعیین می‌شود؛ اما این عدد همیشه بازتاب واقعیت بازار نیست. ممکن است روی کاغذ خودرو ۱.۵ میلیارد تومان قیمت بخورد، ولی در بازار آزاد خریدار حاضر باشد فقط ۱.۱ میلیارد تومان بدهد. وقتی این شکاف تکرار شود، اعتبار «لیست کارخانه» هم کم‌رنگ می‌شود و بازار عملاً ساز خودش را می‌زند.

این پدیده بیشتر از آنکه به معنای «ارزان شدن واقعی خودرو» باشد، نشانه رکود است. بازار آزاد دیگر توان کشیدن قیمت‌های کارخانه‌ای را ندارد و همین باعث شده ارزش معاملاتی بعضی مدل‌ها پایین‌تر از نرخ رسمی کارخانه باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند، خودروسازان ناچار خواهند شد یا تولید را کاهش دهند، یا سیاست‌های فروش (اقساطی، تخفیف، مشوق) را تغییر دهند تا دوباره مشتری جذب کنند.

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->