به گزارش شهرآرانیوز؛ اعداد مختلفی درباره میزان بدهی دستگاههای دولتی به شهرداری مشهد شنیده میشود که از ۱۵تا۳۰هزارمیلیارد تومان دراین باره روایت میشود. فارغ از کموکیف این میزان، اینکه چه راهکارهایی باید به جریان بیفتد تا بالاخره این بدهی به مدیریت شهری مشهد پرداخت شود و هرازگاهی مدیران استانی، خواستار تخصیص بخشی از آن برای خرید اتوبوس، هزینه واگنهای قطارشهری، اجرای طرحها و پروژههای عمرانی نشوند، مسئلهای است که نماینده مردم مشهد در مجلسشورایاسلامی، معتقد است که باید برای حل آن اجماع کلان و پیگیری مداومی از سوی نمایندگان مشهد در مجلس و همچنین از طرف مسئولان کشوری صورت گیرد.
حجتالاسلاموالمسلمین حسنعلی اخلاقیامیری به خبرنگار ما میگوید: امسال در مجمع نمایندگان، بهطور جدی اعتبارات دولتی را پیگیری میکنیم.
وی ادامه میدهد: سهم استان در اعتبارات دولتی نسبت به جمعیت و مساحت آن واقعی نیست و در این سالها مجلس یازدهم تلاشهایی کرده است که این سهم ارتقا یابد، اما باز هم این سهم بهحد استاندارد نرسیده است و این در حالی است که برخی استانها مانند اصفهان و تهران در این زمینه از ما جلوتر هستند.
وی با انتقاد از برخی رویههای نادرست فعلی تصریح میکند: البته برخی مسائل متعدد نیز در این زمینه دخیل است که مانع از تحقق این مهم میشود؛ بهعنوانمثال آورده معدن سنگان خواف باید برای استان خودمان باشد، اما در پایتخت هزینه میشود؛ البته این نکته نیز وجود دارد که حضور برخی شرکتها در تهران، برای آن شرکت، امتیاز و قدرت محسوب میشود و در این شرایط آوردههای مالی نیز روانه تهران میشود. اخلاقیامیری بیان میکند: میکوشیم در مجلسشورایاسلامی با ایجاد الزام قانونی، این مسئله را پیگیری کنیم؛ اینکه در هرجا اساس و پایه صنعتی وجود دارد، آوردهها نیز متعلق به همانجا باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلسشورایاسلامی میافزاید: مسئله دیگر بدهی دولت به مدیریت شهری مشهد است. درآمدهای شهرداری بهدنبال برخی قوانین کاهش یافته است و باید برای مدیریت شهری منابع پایداری داشته باشیم و کاهش درآمد مدیریت شهری باید بهگونهای جبران شود.
این نماینده مشهد در مجلسشورایاسلامی اظهار میکند: یکی از کارهایی که دنبال میکنیم این است که برای مسافران خطوط پروازی غیرایرانی که وارد مشهد میشوند، عوارضی غیر از عوارض عمومی کشور در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه از بدهی دولت به مدیریت شهری روایتهای مختلفی وجود دارد و حتی از مسئولان در مدیریت شهری نیز روایتهای متفاوتی دراینباره میشنویم، تصریح میکند: درباره رقم این بدهی، از ۱۸تا۳۰همت شنیدهایم و واقعا مشخص نیست میزان واقعی این رقم چقدر است، اما مهمتر از این اختلاف اعلامی، این است که در جلسه با استاندار این مسئله را مطرح کردیم؛ مکاتبهای هم با معاوناول رئیسجمهور دراینباره انجام شده است و بهطورجدی پیگیر دریافت این طلب هستیم.
وی ادامه میدهد: در زمینه مترو نیز دولت وظایفی دارد که در تأمین واگن برای خطوط مترو مشهد باید سهم خود را بپردازد. بنا داریم امسال این موارد را بهصورت جدیتر دنبال کنیم.
اخلاقیامیری میگوید: باید باور کنیم که مشهد شهری فراملی است. در شعار مدیریت شهری، از مشهد بهعنوان جهانشهر یاد شده است، اما ظاهرا این شعار هنوز آنگونه که باید و شاید توسط برخی مسئولان پذیرفته نشده است.