مدیرکل صمت استان خراسان رضوی منصوب شد واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شد (۲۰ مهر ۱۴۰۴) | معمای قیمت برنج پیچیده تر می‌شود؟ قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۲۰ مهر ۱۴۰۴) | فرمان بازار خودرو به سمت کاهش قیمت چرخید؟ واردات خودرو در نیمه اول ۱۴۰۴ افزایش ۱۶ درصدی یافت قیمت جدید گل زعفران در خراسان رضوی اعلام شد (۲۰ مهر ۱۴۰۴) قیمت مرغ در تهران رسما گران شد | فروش مرغ در مشهد و خراسان رضوی همچنان با قیمت‌های قبل (۲۰ مهر ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت کمبود روغن در بازار جبران می‌شود (۲۰ مهر ۱۴۰۴) رشد بورس تا کجا ادامه دارد؟ | ورود سنگین پول حقیقی به بازار سهام (۲۰ مهر ۱۴۰۴) ظهوریان: واگذاری اختیار واردات برنج به استان‌ها، فساد را بیشتر می‌کند شروط بانک مرکزی برای فعالیت پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا وزارت تعاون: ادعای واریز مرحله سوم کمک معیشتی دولت صحت ندارد قطعات یدکی خودرو نایاب است | نارضایتی خریداران خودرو از خدمات پس از فروش شوک بزرگ به متقاضیان نهضت ملی مسکن ۱۱۵ دلار از دستمزد کارگر ایرانی کمتر شد + اینفوگرافیک نوسان دلار بازار آزاد مشهد در کانال ۱۱۱ هزار تومان (۲۰ مهر ۱۴۰۴) ویدئو | آغاز توزیع گوشت گوساله تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بورس وارد ابرکانال ۳ میلیون واحد شد (۲۰ مهر ۱۴۰۴) دینار عراق و درهم امارات امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۲۰ مهر ۱۴۰۴)  طلا در مشهد یک پله افت کرد (۲۰ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۰ مهر ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی و پیاز کیلویی چند؟ علت افزایش قیمت طلای جهانی چیست؟ ظرفیت های همکاری معدنی خراسان‌رضوی و افغانستان | معدن، فصل مشترک همکاری با همسایه شرقی آغازبه‌کار نمایشگاه تخصصی مادر، سیسمونی، کودک و اسباب‌بازی و تجهیزات ورزشی در مشهد از سه‌شنبه (۲۲ مهرماه ۱۴۰۴) ویدئو | وزیر نیرو: مردم مخزن آب نصب کنند پیش‌بینی بورس یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ قیمت جدید ۸ محصول ایران خودرو اعلام شد + جدول (۱۹ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

قطعات یدکی خودرو نایاب است | نارضایتی خریداران خودرو از خدمات پس از فروش

  • کد خبر: ۳۶۴۹۶۱
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۳
قطعات یدکی خودرو نایاب است | نارضایتی خریداران خودرو از خدمات پس از فروش
بازار خودرو در ایران این روز‌ها با دو چالش مهم دست‌وپنجه نرم می‌کند: کمبود قطعات یدکی و نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودروی ایران در سال‌های اخیر با کمبود جدی قطعات یدکی مواجه شده است. تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، واردات قطعات اصلی را با مشکل روبه‌رو کرده و تولید داخل هنوز نتوانسته است تمام نیاز بازار را پوشش دهد. برای مثال، قطعات یدکی خودرو‌های خارجی مانند پژو ۲۰۰۸ و هیوندای النترا به‌ندرت در نمایندگی‌ها موجود است و بسیاری از مشتریان ناچار به خرید نمونه‌های غیررسمی یا گران‌قیمت از بازار آزاد شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی قطعات مانند دیسک و صفحه کلاچ خودرو‌های وارداتی گاهی تا دو برابر قیمت رسمی کارخانه فروخته می‌شود.

ضعف تولید داخل و تأخیر در تحویل قطعات

شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز با مشکلات تأمین قطعات مواجه هستند. تأمین قطعات مهم مانند جلوبندی، دیسک و صفحه کلاچ خودرو‌های تولیدی گاهی چند هفته تا چند ماه به تأخیر می‌افتد. یکی از دارندگان محصولات داخلی در تهران می‌گوید: «خودروی من دچار مشکل تعلیق شد و پس از دو هفته پیگیری، نمایندگی گفت قطعه موجود نیست. مجبور شدم از بازار آزاد با سه برابر قیمت بخرم.»

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، بخش زیادی از این مشکل به تولید قطعات یدکی با کیفیت پایین و نبود قطعات استاندارد داخلی بازمی‌گردد. بسیاری از قطعات موجود در بازار داخلی، از لحاظ دوام و کیفیت با نمونه‌های اصلی وارداتی قابل مقایسه نیستند، که باعث نارضایتی مشتریان و افزایش هزینه تعمیرات می‌شود. البته نباید فراموش کرد که صنعت قطعه‌سازی ایران مدت‌ها جایگاه خوبی به لحاظ کیفیت داشت و حتی قطعه صادر می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌ها و قدیمی شدن دستگاه‌ها همچنین بدهی به قطعه‌سازان، این صنف با ضرر و زیان مواجه و حتی مجبور به تعدیل نیروی کار شده است.

خدمات پس از فروش، مشتریان را راضی نمی‌کند

ضعف خدمات پس از فروش، مشکل دیگر بازار خودرو است. بسیاری از مشتریان با پاسخ‌هایی مانند «قطعه موجود نیست» یا «حداقل دو هفته زمان می‌برد» مواجه می‌شوند. نبود شفافیت در قیمت‌گذاری و توزیع قطعات، اعتماد مشتریان را کاهش داده و باعث شده بسیاری به سمت تعمیرکاران آزاد و بازار غیررسمی روی بیاورند، جایی که اصالت و کیفیت قطعات تضمینی ندارد.

یک کارشناس حوزه خودرو می‌گوید: «تا زمانی که شبکه خدمات پس از فروش حرفه‌ای شکل نگیرد، مشتریان مجبورند هزینه‌های بالاتر و ریسک استفاده از قطعات نامطمئن را بپذیرند.»

تجربه جهانی و راهکار‌های موفق

در کشور‌های پیشرفته، شرکت‌های خودروسازی با ایجاد شبکه گسترده خدمات و انبار قطعات، توانسته‌اند زمان دسترسی مشتریان به قطعات یدکی را به حداقل برسانند. نمونه‌هایی مانند تویوتا و هیوندای نشان می‌دهد که وجود انبار مرکزی و سیستم لجستیک پیشرفته باعث افزایش اعتماد مشتری و کاهش هزینه‌های تعمیر خودرو می‌شود. کارشناسان معتقدند، پیاده‌سازی چنین سیستم‌هایی در ایران می‌تواند بسیاری از مشکلات کمبود قطعات و نارضایتی مشتریان را کاهش دهد. همچنین کارشناسان داخلی پیشنهاد می‌کنند که افزایش تولید داخلی قطعات باکیفیت استاندارد، تسهیل واردات، شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهبود خدمات پس از فروش، راه‌حل بحران فعلی است. همچنین ایجاد سیستم آنلاین پیگیری قطعات و اطلاع‌رسانی دقیق به مشتریان می‌تواند از بی‌اعتمادی و سردرگمی آنها بکاهد.

کمیابی قطعات و ضعف خدمات پس از فروش، تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه چالشی استراتژیک در صنعت خودروی ایران است. تا زمانی که سیاست‌ها و ساختار توزیع اصلاح نشود، مشتریان همچنان با نارضایتی، هزینه‌های اضافی و تجربه منفی مواجه خواهند شد و در تصمیم‌گیری برای خرید خودرو‌های داخلی یا خارجی دچار تردید می‌شوند.

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->