روایت ساواک و مأموران از واقعه «مسجد فیل» مشهد در شب ۲۲ مهر ۱۳۴۲ | «بازداشت و حراست» یک روحانی توسعه زیرساخت‌های همگانی، راهی برای رفع معضلات ترافیکی نفس‌های تنگ مشهد زیر سایه تصمیم‌های دیرهنگام آلودگی هوای مشهد بر اثر فعال‌شدن کانون «قره‌قوم» ترکمنستان (۲۲ مهر ۱۴۰۴) کاهش وابستگی به خرید گل و گیاه در شهرداری مشهد با توسعه تولیدات داخلی مشهد؛ پرچم‌دار بهسازی پیاده‌رو‌ها برای روشندلان آیین تکریم و معارفه مدیرکل حقوقی شهرداری مشهد برگزار شد | قلندرشریف: اداره کل حقوقی، مدافع حقوق شهر و شهروندان است + فیلم هشدار خودمراقبتی محیط زیست خراسان رضوی برای شهروندان مشهدی صادرشد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | برگزاری جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای مشهد احتمال خروج دستورکار هوش مصنوعی از لوایح مجلس شورای اسلامی تداوم آلودگی هوا در مشهد | گردوغبار تا آخرشب مهمان هوای شهر است (۲۲ مهر ۱۴۰۴) رئیس مجلس شورای اسلامی: کالابرگ الکترونیک از آبان‌ماه اجرا می‌شود آماده‌سازی گونه‌های مختلف گل برای استقبال از بهار ۱۴۰۵ در مشهد هوای خاکستری مشهد، ناسالم برای همه گروه‌ها (۲۲ مهر ۱۴۰۴) کلاس‌های درس در مشهد همچنان زیر سقف پُر دود آسمان! + فیلم خاطره‌بازی در طولانی‌ترین کوچه شهر مشهد | درباره کوچه «حسین‌باشی» مدارس مشهد تعطیل نمی‌شود مگر با شاخص آلودگی ۱۸۵ به بالا | ضرورت بازنگری در سیاست تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا افزایش چشمگیر فضای سبز مشهد با افتتاح ۲۰ هکتار پارک در دو ماه آینده ادامه روند عملیات اجرایی احداث پایگاه چند منظوره مدیریت بحران شرق مشهد تولید سوخت جایگزین از زباله در مشهد، گام نوین شهرداری برای صرفه‌جویی در منابع انرژی آغاز طرح آموزش تفکیک پسماند در مدارس مشهد | جشنواره «آوای بازیافت» با مشارکت دانش‌آموزان کلید خورد + فیلم
سرخط خبرها

توسعه زیرساخت‌های همگانی، راهی برای رفع معضلات ترافیکی

  • کد خبر: ۳۶۵۵۴۸
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۶
توسعه زیرساخت‌های همگانی، راهی برای رفع معضلات ترافیکی
به منظور برنامه ریزی‌های لازم برای رفع مشکلات و معضلات ترافیکی شهر مشهد، یکی از  مهم‌ترین اقدامات، انجام مطالعات برنامه‌ریزی حمل و نقل است.

به منظور برنامه ریزی‌های لازم برای رفع مشکلات و معضلات ترافیکی شهر مشهد، یکی از مهم‌ترین اقدامات، انجام مطالعات برنامه ریزی حمل و نقل است. طی فرایند علمی و در قالب مدل سازی‌ها میزان تقاضای جابه جایی یا میزان سفر‌های مورد نیاز شهر مشهد برای آینده پیش بینی می‌شود و متناسب با تقاضای سفر، تسهیلات و زیرساخت‌های مورد نیاز برنامه ریزی خواهد شد.

در فرایند برنامه ریزی بخشی از راه حل‌ها از جنس توسعه زیر ساخت هاست. این زیر ساخت‌ها می‌تواند برای حمل و نقل شخصی یا همگانی باشد.

بر اساس اسناد مطالعاتی و مصوب شورای عالی می‌باید تسهیلات حمل و نقل شخصی مثل پارکینگ ها، پارک سوارها، تقاطع‌های غیرهم سطح و معابر را توسعه دهیم تا حداقل نیاز سفر‌ها را پاسخ گویی کنیم.

راه حل‌هایی برای رفع معضلات ترافیکی

یک راه حل برای رفع معضلات ترافیکی، توسعه زیرساخت‌های همگانی است. به این ترتیب که طبق اسناد موجود، مشهد نیازمند چهارخط قطارشهری و شش خط اتوبوس سریع (BRT) مازاد خطوط موجود است که در قالب مطالعات و طرح‌ها در دستور قرار گرفته و برنامه اجرای آن از سوی حوز‌های متولی خواهد بود.

یکی از وظایف این سازمان انجام طرح‌های هندسی بر اساس مشکلات ترافیکی است تا بتوانیم به صورت مقطعی و موضعی مشکلات را کنترل کنیم. سالانه حدود ۲ هزار طرح اصلاح هندسی با دو رویکرد تأمین ایمنی تردد و تأمین روانی و تسهیل تردد برای شهر تهیه و برای اجرا به شهرداری مناطق ارسال می‌شود.

این طرح‌ها در قالب اقدامات مدیریتی و زودبازده مشکلات را شناسایی و راه حل متناسب با مشکل را در قالب پیشنهاد‌های اصلاحی ارائه می‌کند. به عنوان نمونه تبدیل میدان به چهارراه یا اصلاحات در قوس یک تقاطع و... که بعد از طی مراحل تأیید و تصویب در دستور حوزه‌های متولی قرار می‌گیرد.

در کنار طرح‌های اصلاحی شبکه معابر اقداماتی تحت عنوان «راهکار‌های مدیریت تقاضا» را در دسته کار‌های کوتاه مدت می‌توان جای داد. در این طرح‌ها تمرکزی بر روی عرضه نداریم و سعی می‌کنیم مدیریت تقاضا را در دستور کار قرار دهیم مثل اخذ عوارض تردد. همان طور که عرضه را ثابت نگه می‌داریم تقاضا را طوری مدیریت می‌کنیم که کمترین چالش به وجود بیاید و بیشترین ظرفیت تأمین شود.

*از همراهی نهاد‌ها تا استانداردسازی ترافیک

پلیس راهور مهم‌ترین نهاد و یکی از همراه‌ترین حوزه‌های مرتبط با مدیریت ترافیک و کنترل تردد در شبکه معابر شناخته می‌شود. اعمال قانون را در نظر بگیرید اگر به طور مناسبی اجرا نشود حتی با صرف هزینه‌های هنگفت برای انواع زیرساخت ها، عملکرد و بازدهی مناسبی از طرح را شاهدش نخواهیم بود.

حوزه استانداری هم درباره تأیید و تصویب طرح‌هایی که در شهرداری تهیه می‌شود راهگشاست.

مجموعه آستان قدس در محدوده مرکزی شهر همراهی و هماهنگی‌های لازم برای اجرای طرح‌های تأثیرگذار بر وضعیت تردد در شبکه معابر را بر عهده دارد.

شهروندان نیز یکی از مهم‌ترین ارکان تأثیرگذار بر وضعیت ترافیک شهر محسوب می‌شوند. اگر سفرهایشان را با وسایل حمل و نقل عمومی انجام دهند و با تغییر شیوه سفر زمان انجام آن را به ساعت‌های غیرشلوغی موکول کنند و از قوانین تبعیت کنند شاهد بیشترین بهره وری از تسهیلات و زیرساخت‌های شهر مشهد خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->