به گزارش شهرآرانیوز، ناصر اسماعیلیدیزقندی، درباره حمل بار شهری توسط پلتفرم، اظهار کرد: رانندگان و کارگرانی که از دفاتر باربری اخراج میشوند، بدون نظارت صنفی وارد پلتفرمهایی مانند اسنپ و دیوار شده که متأسفانه در منازل مردم فعالیت دارند. بسیاری از این افراد فاقد صلاحیت بوده و بهدلیل نبود نظارت، موجب خسارت به اموال شهروندان و حتی بروز سرقت میشوند.
وی ادامه داد: در ظاهر، قیمت سرویس اسنپ پایینتر از نرخ مصوب اتحادیه حملونقل درون شهری است، اما در عمل راننده هنگام حمل بار و وسایل، مبالغی چندبرابر دریافت میکند. گاهی هزینهای که باید سه میلیون تومان باشد حتی به ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا میکند.
رئیس اتحادیه حملونقل درون شهری مشهد اظهار کرد: این رانندگان هیچ پروانه کسبی از اتحادیه ندارند. به صورت قانونی امکان صدور مجوز سیار برای رانندگان وجود دارد، اما فعالان این پلتفرمها خود را زیرمجموعه کسبوکارهای مجازی دانسته و از دریافت مجوز صنفی سر باز میزنند؛ در نتیجه اتحادیه قادر به رسیدگی شکایات مردمی نیست.
وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات از طریق آگهیهای منتشرشده در پلتفرم دیوار انجام میشود، افزود: دیوار بدون هیچ راستیآزمایی، اجازه ثبت آگهی با نام برندهای معتبر را میدهد. این مسئله زمینهساز کلاهبرداری شده است.
اسماعیلی دیزقندی، خاطرنشان کرد: تنها راه ساماندهی این وضعیت، الزام دیوار و سایر پلتفرمها به دریافت شناسه پروانه کسب از طریق درگاه ملی مجوزهاست تا فقط واحدهای مجاز اتحادیه بتوانند آگهی کنند.
وی از طراحی سایت رسمی اتحادیه حملونقل درون شهری مشهد خبر داد و افزود: در این سایت تمام نرخنامهها، قوانین و فهرست شرکتهای مجاز درج شده تا مردم بتوانند بهصورت مستقیم از واحدهای تحت نظارت خدمات دریافت کنند. در گام بعدی، نرمافزاری یکپارچه برای ارائه خدمات مجاز حمل بار در نظر خواهیم گرفت که ضمانت اجرایی آن با اتحادیه خواهد بود.
منبع: ایسنا