کارگر فرودگاه مشهد کیف پول ۷۰۰ میلیونی را به صاحبش برگرداند خدمت‌رسانی ۳۸۰۰ دستگاه تاکسی در روزهای عرفه و عید سعید قربان در مشهد ایستگاه شریعتی مترو مشهد میزبان «مترو گالری» ۱۱ هزار سفر با دوچرخه‌های بایدو در یک هفته گذشته ترافیک سنگین در معابر بزرگراهی مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای هفت منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سیاحی که عکاسی را به جواهر تبدیل کرد ساکنان محله حرعاملی مشهد خواستار قلع ساختمان کج شدند+تصویر آمادگی مشهد برای همکاری با سازمان شانگهای در حوزه دیپلماسی شهری زمان اتمام پروژه سامان‌دهی کال و تعریض پل زرکش مشهد اعلام شد مشهدالرضا (ع)؛ مهیای جشن‌های ولایت | گل‌آرایی و نورپردازی شهر مشهد ویژه دهه «ولایت و امامت» مجموعه آبی شهید قربانی معیار خدمت در مناطق کم‌برخوردار مشهد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با شهردار مشهد مقدس دیدار کرد استقرار آتش‌نشانان در خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا (ع) همزمان با روز عرفه و عید قربان شهروند خبرنگار | درخواست افزایش تعداد صندلی بانوان در برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ فاز یک خط سه متروی مشهد امسال به بهره‌برداری می‌رسد شهردار مشهد مقدس خبر داد: انتشار ۶ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر اعمال‌قانون ۱۵۳۶ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد در روزهای عرفه و عید سعید قربان (۲۷ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۳) تخفیف ۴۶ درصدی تمامی کالا‌ها در فروشگاه‌های منتخب «شهرما» از عید قربان تا عید غدیر در مشهد تشدید نظارت بر مراکز کشتارگاه دام در روز عید قربان | فعالیت مراکز عرضه دام از ساعت ۴ صبح خواهد بود
سرخط خبرها

چقدر سرمایه برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد لازم است؟

  • کد خبر: ۳۷۵۹۲
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
چقدر سرمایه برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد لازم است؟
شیوع کرونا بدون تردید ترمز خیلی از کار‌ها را کشیده است، اما برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهری به‌ویژه ۱۰۰ فرصت مشهور سرمایه‌گذاری در مشهد همچنان تداوم دارد.
فروزانفر | شهرآرانیوز؛ قبل از کرونا داستان اقتصاد شهری در مشهد متفاوت با کل کشور بود. در زمان رکود اقتصادی سال ۹۸ رشد اقتصادی مشهد دورقمی شد. اکنون نیز بعد از شیوع ویروس کرونا جریان اقتصاد شهری به مسیر خود ادامه داده است و همچنان نبض اقتصاد در دومین کلان‌شهر کشور تندتر از سایر نقاط ایران می‌زند. شیوع کرونا بدون تردید ترمز خیلی از کار‌ها را کشیده است، اما برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهری به‌ویژه ۱۰۰ فرصت مشهور سرمایه‌گذاری در مشهد همچنان تداوم دارد. دراین‌باره با امیرحسین اکبری، سرپرست گروه مطالعات و ارزیابی طرح‌های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، گفتگو کرده‌ایم.

با چه مقدار سرمایه می‌توان در بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد سرمایه‌گذاری کرد؟

محدودیتی برای جذب سرمایه وجود ندارد. در سبد فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد، طیف گسترده‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ذائقه‌های مختلف وجود دارد؛ از فرصت خرید اوراق مشارکت پروژه‌هایی مانند قطار شهری، به‌عنوان سرمایه‌گذاری خرد، تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری کوچک‌مقیاس مانند پروژه پینت‌بال و پیست کارتینگ و بزرگ‌مقیاس مانند شهر بازی بین‌المللی مشهد. سازمان اقتصادی، مسئولیت رسیدگی مستقیم به آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی را دارد که رقم سرمایه‌گذاری آن‌ها بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان باشد. برای کمتر از آن، مسئولیت رسیدگی برعهده مناطق و سازمان‌های تخصصی شهرداری است.

برای جذب سرمایه‌گذار محدودیت دارید؟

تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی، اعم از دولتی یا غیردولتی، ایرانی یا خارجی که توانایی و امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری یا مشارکت در پروژه‌های شهری را دارند می‌توانند همکاری کنند؛ لذا هیچ‌گونه محدودیتی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت وجود ندارد. البته لازم به ذکر است توانایی همه این اشخاص در سامانه توان‌سنجی معاونت اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران با توجه به سوابقشان رتبه‌بندی می‌شوند. همچنین ازآنجاکه استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاران خارجی در معاونت اقتصادی بااهمیت است، اداره‌ای به نام اداره سرمایه‌گذاری خارجی در ساختار سازمانی وجود دارد. سرمایه‌گذاران خارجی به کسانی اطلاق می‌شود که براساس قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران، ورود منابع خارجی آنان مجاز شمرده شده است و می‌تواند به جریان سرمایه‌گذاری تزریق شود.

فرایند سرمایه‌گذاری در شهرداری مشهد چگونه است؟

به طور خلاصه می‌توان گفت برای آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که توسط سازمان اقتصادی احصا شده است و دارای بسته سرمایه‌گذاری هستند، فراخوان عمومی شناسایی سرمایه‌گذار منتشر شده و پس از بررسی پاکات ارسالی و توان‌سنجی سرمایه‌گذاران، نسبت‌به عقد قرارداد با ایشان اقدام می‌شود. در این فراخوان‌ها تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان شرکت دارند. اما آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که توسط سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده مطرح می‌شود، در ابتدا در سازمان اقتصادی مورد بررسی تخصصی قرار می‌گیرد و درصورت توجیه‌پذیر بودن پروژه، اقدام به اعتبارسنجی و شناسایی سرمایه‌گذاران مستعد می‌شود. برای آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران و عزیزان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مشهد، خواهشمندم این گروه به دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت که روی سایت معاونت اقتصادی قرار دارد (eco.mashhad.ir)، مراجعه کنند.

سهم شهرداری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری چقدر است؟

این موضوع بسته به نوع پروژه متفاوت است. در پروژه‌های ساختمانی که به‌صورت مشارکتی انجام می‌شوند، آورده شهرداری ممکن است زمین، پروانه، تغییر کاربری، ورود به محدوده و ... باشد و آورده سرمایه‌گذار، ساخت پروژه که در زمان عقد قرارداد ارزش‌گذاری شده و سهم‌الشرکه طرفین محاسبه و در قرارداد مشارکت درج می‌شود. نتیجتا پس از اتمام پروژه، اطرفین سهم خودشان را از پروژه افراز می‌نمایند و درصورت تمایل از پروژه خارج می‌شوند.

درباره پروژه‌های غیرساختمانی، بیشتر با قرارداد‌های BOT یا همان ساخت، بهره‌برداری و انتقال مواجه هستیم. شهرداری دارایی خودش را شامل زمین، پارک، خانه تاریخی و مجوز و... برای مدتی معین دراختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا سرمایه‌گذاران پس از انجام سرمایه‌گذاری، با بهره‌برداری از پروژه بتوانند اصل و سود سرمایه‌گذاری خود را در پروژه احصا کنند و پس از آن به شهرداری بازگردانند. برای پروژه‌هایی که درآمد‌های زیادی دارند، شهرداری درصدی از درآمد ناخالص پروژه را به‌عنوان سهم خود تعیین می‌کند که ازطریق آن بتواند مخارج سایر پروژه‌ها را تامین کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->