کیامرز خبر داد: تصویب اوراق مشارکت ۱۴۰۴ متروی مشهد در وزارت کشور | متروی مشهد، تنها پروژه مترو در کشور که در ۴ جبهه در حال کار است

  • کد خبر: ۳۷۶۵۱۰
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۳
کیامرز خبر داد: تصویب اوراق مشارکت ۱۴۰۴ متروی مشهد در وزارت کشور | متروی مشهد، تنها پروژه مترو در کشور که در ۴ جبهه در حال کار است
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه خوشبختانه اوراق مشارکت ۱۴۰۴ متروی مشهد در وزارت کشور تصویب شده است، گفت: براساس نظر سازمان برنامه و بودجه، متروی مشهد از معدود پروژه‌های مترو در کشور بوده که در چهار جبهه در حال کار است.

به گزارش شهرآرانیوز، کیانوش کیامرز، در نشست خبری امروز (۱۱ آذر ۱۴۰۴) با بیان اینکه مشهد جزو معدود شهر‌هایی است که متروی آن در جبهه‌های مختلف در حال کار است، اظهار کرد: بر اساس نظر سازمان برنامه و بودجه، متروی مشهد جزو معدود شهر‌هایی در کشور است که در چهار جبهه در حال کار است. ساخت‌وساز خط یک کامل انجام شده است و درحال حاضر ۱۵۰ هزار نفر روزانه مسافر دارد. موضوع باقی‌مانده در این خط، خرید ۶۰ دستگاه واگن برای تکمیل این خط بوده که شرکت بهره‌برداری قطارشهری پیگیر آن است و با «مپنا» قراردادی بسته تا این واگن‌ها تأمین شود.

وی با اشاره به آغاز ساخت دپوی تعمیرات سنگین خط دو قطارشهری ادامه داد: خط دو قطارشهری مشهد از جنوب شهر شروع می‌شود و تا شمال ادامه دارد و حدود چهارده کیلومتر طول آن است. همه ایستگاه‌ها در این خط راه‌اندازی شده و تنها کار باقی‌مانده در این خط، تجهیزات و ساختمان داخل دپو بوده که با تأمین اوراق، این دپو در حال ساخت است و در پایان سال ۱۴۰۵، می‌توانیم بگوییم که این خط ۱۰۰درصد به اتمام رسیده است؛ ضمن اینکه خط دو نیازی به واگن ندارد و همه آن تأمین شده است.

برای افتتاح رسمی خط ۳، منتظر حضور رئیس‌جمهور هستیم

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد در ادامه به آخرین وضعیت ساخت‌وساز در خط سه مترو اشاره کرد و درباره جزئیات فعالیت‌های عمرانی در این خط توضیح داد: خط سه طولانی‌ترین خط شهر است و با ۳۰ کیلومتر طول، از انتهای الهیه شروع می‌شود و تا شهرک ابوذر امتداد دارد. تا امروز، ۲۳ کیلومتر حفاری این خط تمام شده و با توجه به گران‌بودن ساخت مترو، این خط به چهار فاز تقسیم شده است. فاز اول آن با شش کیلومتر و سه ایستگاه در اردیبهشت ۱۴۰۴ افتتاح شد که برای آن، ۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و هنوز در مرحله بهره‌برداری آزمایشی است و برای افتتاح رسمی، منتظر حضور رئیس‌جمهور هستیم. این خط چهار ایستگاه میانی دارد که با مجوز شورای شهر مشهد، پیمانکار ساخت سه ایستگاه ۱۵خرداد، علامه مصباح و حرم مطهر بالاخیابان و ایستگاه بسیج انتخاب شده است و درحال دریافت مجوز از دولت هستیم.

وی ادامه داد: در کنار آن‌ها، درحال دریافت مجوز ساخت سه ایستگاه مجد، میدان فردوسی و میدان توحید از دولت هستیم که براساس پیش‌بینی‌ها، چهار ایستگاه میانی تا سال ۱۴۰۶ افتتاح و این سه ایستگاه هم امسال کلنگ‌زنی و وارد مدار ساخت‌وساز می‌شود.‌

می‌خواهیم در خط ۳، کار ۹ماهه را ۳ماهه انجام بدهیم

کیامرز همچنین با اشاره به کار ویژه‌ای که برای ساخت ایستگاه بسیج در حال انجام است، تصریح کرد: ایستگاه میدان بسیج در خط سه، در حالت عادی باید شهریور سال آینده افتتاح شود که ما با یک کار ویژه، عملیات عمرانی نُه‌ماهه را می‌خواهیم سه‌ماهه انجام بدهیم و ایستگاه را ۲۲ بهمن‌ماه امسال افتتاح کنیم. البته در این ایستگاه، معارض زیاد داریم؛ از کال شهرستانی و ایستگاه خط یک گرفته تا تردد دائم بی‌آرتی در خیابان امام‌رضا(ع). اما دورنمای ما، بهره‌برداری از این ایستگاه در دهه فجر است.

در خط ۴، فقط ۶۰۰ متر با میدان شهدا فاصله داریم

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد بیان کرد: دولت قانونی دارد که می‌گوید، اگر یک خط به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد، اجازه کار در خطوط دیگر را صادر می‌کند؛ ولی به‌سبب عملکرد خوبِ مترو مشهد، اجازه ساخت خطوط سه و چهار به ما داده شده است. خط چهار مترو ما از انتهای مهرمادر آغاز می‌شود و تا شهرک شهید باهنر به طول ۲۱ کیلومتر ادامه دارد؛ ما مجوز چهارده‌کیلومتری حفاری گرفتیم که تا الان پنج کیلومتر حفاری انجام شده است و فقط ۶۰۰ متر با میدان شهدا فاصله داریم؛ برنامه این است که تی‌بی‌ام تا پایان سال به میدان شهدا برسد؛ ضمن اینکه مجوز کل تونل را برای این خط گرفته‌ایم.

بدهی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی مترو به قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)

کیامرز در بخش دیگری از صحبت‌هایش، از هزینه‌کرد پنج هزار میلیارد تومانی شهرداری برای ساخت هر کیلومتر مترو صحبت کرد و گفت: ساخت هر یک کیلومتر مترو، ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که به نرخ امروز، ۵ هزار میلیارد تومان می‌شود که این عدد هزینه تونل، تجهیزات، خریداری و تملک زمین ایستگاه، ناوگان قطار و... را در بر می‌گیرد. بالاخره شرایط اقتصادی برای ساخت مترو سخت است و ما تلاش کردیم که منابع مالی شهرداری را درگیر پروژه نکنیم و بیشتر پول ساخت، از طریق اوراق مشارکت تأمین می‌شود و در موارد زمین و پروانه، فقط با شهرداری مراوده ریالی داریم. بدهی ما درحال حاضر به قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است؛ اما انصافاً برای صفرکردن این بدهی، فشاری به ما نمی‌آورند و در این سال‌ها شریک تجاری ما شده‌اند.

وی ادامه داد: انصافاً در دوره ششم مدیریت شهری، اتفاقات خوبی در مترو افتاد. در این چهار سال، هم شش کیلومتر خط سه احداث شد و هم خط دو تکمیل شد و بی‌اغراق، دوره درخشان مترو در این دوره ششم مدیریت شهری رخ داده است.

هزینه ۳۲ هزار میلیارد تومانی مترو تاکنون

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در پاسخ به این سؤال که «تا امروز، برای متروی مشهد چقدر هزینه شده است؟» بیان کرد: کل خط یک هزار میلیارد هزینه داشت و برای خط دو درمجموع ۷ هزار میلیارد تومان هزینه شد و شش کیلومتر فاز اول خط سه هم تا امروز ۲۴ هزار میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته است.

کیامرز در ادامه به ماجرای خرید واگن برای خط سه مترو اشاره کرد و با بیان اینکه در حال تلاش برای تأمین ۵۰ دستگاه واگن هستیم، تأکید کرد: الان پنج سال است که واگنی وارد کشور نشده و دولت هم اجازه واردات به شهرداری‌ها نمی‌دهد و قرار است خودش این کار را انجام بدهد. تهران قرار است تا ۶۳۰ واگن خریداری کند که ما با آن‌ها قول‌وقرار گذاشتیم تا ۵۰ دستگاه را به ما بدهند؛ اما هنوز چیزی قطعی نیست و البته این واگن‌ها در سه سال آینده به دست تهرانی‌ها خواهد رسید. با این همه، اما با تدابیری که انجام شده، سرفاصله زمانی خط سه مانند خط دو به ۱۰ دقیقه رسیده است و تا دو سال آینده، برای این خط دغدغه واگن نداریم.

امروز، ریل ایرانی در مترو استفاده می‌شود

داخلی‌سازی دانش فنی مترو و استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی برای تولید برخی قطعات مترو، موضوع دیگری بود که مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره آن صحبت کرد و گفت: ما الان در ساخت مترو، خودمان دانش فنی داریم و در این موضوع مدعی هستیم و در کنار آن، ۸۰ درصد از قطعات هم داخلی‌سازی شده است و باوجود اینکه شاید از نظر قیمت قابل‌رقابت با نمونه خارجی نباشد، اما برای تقویت تولید داخل از آن‌ها استفاده می‌کنیم. امروز، ریل ایرانی در مترو استفاده می‌شود، برخی از کابل‌ها و تجهیزات کاملاً داخلی است و فن تهویه مترو هم در داخل تولید می‌شود و ما دیگر وارد نمی‌کنیم.

کیامرز با اشاره به توجه کامل به مسائل ایمنی در خطوط مترو تصریح کرد: در خط یک از سال ۱۳۸۹ که راه‌اندازی شده است تا امروز، حادثه نداشتیم و در خط دو هم از سال ۱۳۹۵ حادثه‌ای نداشتیم. حادثه بزرگ ما در مترو، برخورد قطارها با هم است که آن هم در مشهد ایمنی کاملاً رعایت شده است و مشکلی از این بابت نداریم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه این نشست خبری، به حواشی افتتاح‌نشدن خط سه مترو توسط رئیس‌جمهور در اردیبهشت‌ماه واکنش نشان داد و درباره آن توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در جلسه ابتدایی برای حضور رئیس‌جمهور یک کلمه درباره ایمنی بحث نشد؛ به ما گفتند که رئیس‌جمهور چند پروتکل دارد و یکی از آن‌ها این است که خط باید دو تا سه ماه بهره‌برداری آزمایشی داشته باشد و درنهایت گفته شد که رئیس‌جمهور فقط بیست دقیقه فرصت دارد و فقط روبان افتتاح را می‌برد و می‌رود. ما گفتیم رئیس‌جمهور باید در این پروژه ۲۳ هزار میلیارد تومانی حضور داشته باشد، سوار قطار شود و سخنرانی کند و برای همین، برنامه لغو شد. با این همه، اما دنبال حضور رئیس‌جمهور برای بهره‌برداری رسمی از خط سه هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.