به گزارش شهرآرانیوز، سیزدهمین همایش ملی انجمن فلسفه و تعلیم و تربیت ایران با موضوع «فلسفه تربیت در دوره کودکی» که از صبح دیروز (۲۶ آذر ۱۴۰۴) در دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و درخصوص «مبانی فلسفی-اجتماعی تعلیم و تربیت کودکی»، «فلسفه تربیت معنوی و دینی در دوران کودکی» و «تعلیم و تربیت کودکان با توجه به ویژگیها و چالشهای فلسفی عصر حاضر» آغازبهکار کرد، امروز (۲۷ آذرماه) به کار خود پایان داد.
خسرو باقری، رئیس انجمن فلسفه و تعلیم و تربیت ایران، در حاشیه این همایش، به شهرآرانیوز گفت: دوران کودکی نهتنها آغاز زندگی فرد است، بلکه تأثیرات عمیق و ماندگاری بر آینده او دارد؛ از این رو، اهمیت موضوع در این است که چگونه میتوانیم این آغاز را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.
وی بیان کرد: امروز ما در عرصه اندیشهها درباره کودکی به مرحلهای رسیدهایم که برخی آن را با عناوینی، چون «کودکسالاری» و «فرزندسالاری» توصیف میکنند. این موضوع تأثیرات زیادی بر خانوادهها دارد و گاهی والدین، خود را قربانی خواستههای فرزندانشان میکنند. بنابراین، یکی از محورهای بحث ما در این همایش، بررسی رابطه بین مربی و متربی است. این رابطه باید دو جانبه باشد؛ یعنی نه تنها مربی باید نقش خود را ایفا کند، بلکه کودک نیز باید به عنوان یک موجود فعال در فرآیند یادگیری و تربیت مشارکت داشته باشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران، با اشاره به سیاستهای کلان این همایش بیان کرد: ما در این انجمن و سلسله همایشها به دنبال این هستیم که بدیهیانگاری در تعلیم و تربیت را از بین ببریم. ما به دنبال شکافتن مفاهیم عمیق تعلیم و تربیت هستیم تا مربیان بتوانند به درک بهتری از این مفاهیم دست یابند. کار تعلیم و تربیت، کار سهل و ممتنعی است؛ به ظاهر آسان، اما در عمل پیچیده. به همین دلیل، نیاز به کالبدشکافی و بررسی دقیق دارد.
باقری نسبت به انتخاب عنوان «فلسفه تربیت در دوره کودکی» در این همایش توضیح داد: در سیزده دوره برگزاری این همایش، موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفته است، اما دغدغه کلی ما همیشه این بوده که بتوانیم به شیوهای عمیقتر به تعلیم و تربیت بیندیشیم. این بار تمرکز ما بر روی دوره کودکی است که خود دورهای شگفتانگیز و مهم است. اگرچه کودکان در ابتدا منفعل به نظر میرسند، اما وقتی بزرگتر میشوند، خیلی زود سکان هدایت یادگیری را به دست میگیرند.
وی تأکید کرد: در این همایش، ما میخواهیم نشان دهیم که تعامل و دوجانبگی در فرایند تربیت بسیار مهم است. نباید از طرفی افراط کنیم و حق کودک را نادیده بگیریم و از طرف دیگر نیز نباید والدین و مربیان را قربانی کنیم.
حسین باغگلی، دبیر اجرایی سیزدهمین همایش انجمن ملی فلسفه تعلیم و تربیتی ایران نیز در حاشیه این همایش، در گفتوگو با شهرآرانیوز، اظهار کرد: این همایش با عنوان «فلسفه تربیت در دوره کودکی» از سال گذشته آغاز شده و در تاریخهای ۲۶ و ۲۷ آذرماه اجرا شده است.
وی عنوان کرد: حدود ۳۰۰ مقاله و چکیدهمقاله به دبیرخانه ارسال شده است که پس از مراحل داوری، از روز گذشته و امروز، حدود ۲۰۰ نفر از شرکتکنندگان در این همایش حاضر شدند. همچنین هفت پنل تخصصی برگزار شد و حدود ۴۰ نفر سخنران به ارائه مطالب خود پرداختند. بیش از ۹۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شده است.
باغگلی با بیان این مطلب که اساتید دانشگاههای مختلف کشور در این همایش حضور دارند و در این فضای دوروزه، در محورهای چهارگانه همایش، گفتوگوهای مفیدی را انجام دادهاند، افزود: این همایش فرصت بسیار خوبی است که دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی با همکاری ظرفیتهای آموزشی و تربیتی در سطح شهر مشهد، بتواند تعاملات بخش علمی را با فضای اجرایی تربیت پیوند بزند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: یافتههای علمی اساتید حاضر در این همایش میتواند کمککننده و هدایتگر میدان عمل تعلیم و تربیت باشد. امیدوار هستیم که سلسله همایشهای انجمن ملی فلسفه تحلیلی تربیت ایران، سهم منطقی و معناداری را در تحول حوزه عمل ایجاد کند.