به گزارش شهرآرانیوز؛ هر سال با آغاز سال تحصیلی، موضوع سرویس مدارس به یکی از ثابتترین گلایههای خانوادههای مشهدی تبدیل میشود. گلایهای که انتظار میرفت با نظاممند شدن و قرار گرفتن یک متولی واحد برای نظارت، مشکلات خرد و کلان حوزه جابه جایی دانش آموزی کاهش یابد.
با قرار گرفتن سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد به عنوان متولی نظارت و اجرا از بسیاری جهات از جمله ساختارمند شدن فرایند ثبت نام و تهیه بانک اطلاعاتی جامع از متقاضیان شکل گرفت، اما در بطن اجرا و با گذشت بیش از ۳ ماه از سال تحصیلی همچنان مشکلاتی از سوی والدین دانش آموزان مطرح میشود. مشکلاتی مانند کم و کیف محاسبه عدد و ریال هزینه جابه جایی دانش آموز یکی از این دغدغههای مطرح شده است.
به گفته والدین با وجود نظام یک پارچه و شفاف محاسبه نرخ، هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد. مشکلاتی از جمله عدم انطباق نرخ هزینه جابه جایی دانش آموز بر اساس مسافت طی شده، عدم تطبیق با نرخ مصوب و البته در کنار آن تهدید به لغو سرویس دانش آموز از سوی شرکتها در صورت عدم همراهی ریالی مهمترین دغدغههایی است که مطرح میشود.
به گفته بسیاری از اولیای دانش آموزان این موضوع چند سالی است که از ابتدای دی ابعاد تازه تری پیدا میکند. خانوادهها میگویند با وجود اعلام نرخ نامه رسمی از سوی سازمان تاکسی رانی، شرکتهای سرویس مدارس مسیر خودشان را میروند و عملا نرخهای مصوب را نادیده میگیرند.
درحالی که بر اساس نرخ نامه سازمان تاکسی رانی، هزینه سرویس مدارس باید متناسب با مسافت و نوع کلاس خودرو تعیین شود، اما آنچه در عمل اتفاق میافتد، دریافت مبالغی بسیار بالاتر از قیمت قانونی است، به طوری که در برخی موارد، خانوادهها مجبور به پرداخت تا دوبرابر نرخ مصوب شدهاند.
یکی از اولیای دانش آموزان در منطقه احمدآباد دراین باره میگوید: محاسبه نرخ سرویس مدرسه، مشکل تازهای نیست، هر سال همین روال است. اول سال یک قیمت از سوی شرکتها ارائه میشود که منطبق با نرخ مصوب سازمان تاکسی رانی است، اما در ادامه و تقریبا از ابتدای زمستان ارقام به گونهای دیگر محاسبه میشود.
این شهروند در ادامه بیان میکند: در این باره متأسفانه هیچ کس پاسخ گو نیست. شاید اولیا پای رفت وآمد بچه وسط است و هیچ اعتراضی نمیکنند، اما در باطن ناراضی هستند.
مادر یکی دیگر از دانش آموزان ابتدایی در منطقه سجاد نیز میگوید: هر سال شرکتها ادعا میکنند هزینهها بالا رفته است، اما هیچ وقت نمیگویند چرا نرخ مصوب را رعایت نمیکنند. در بهترین حالت اگر واقعا بخواهند صادقانه جواب اعتراض ما را بدهند میگویند: راننده نیست. جواب دیگری که میدهند نیز این است: اگر بالاتر ندهید همین راننده هم سرویس فرزندتان را لغو میکند.
یکی از مواردی که واکنش بسیاری از خانوادهها را برانگیخته، اختلاف شدید هزینه با مسافت طی شده است. یکی از اولیا دراین باره میگوید: خودرو سرویس فرزندم پژو۲۰۶ است و فاصله خانه تا مدرسه کمتر از ۵کیلومتر است. ما این مسافت را از روی نرم افزارهای مسیریاب چند بار محاسبه کردیم. آغاز سال تحصیلی مبلغ ۵ میلیون تومان به حساب شرکت واریز کردیم.
این شهروند در ادامه بیان میکند: در شرایط فعلی شرکت سرویس مدرسه گفته است که باید ۲۳میلیون تومان پرداخت کنیم. وقتی گفتیم این مبلغ خیلی بیشتر از نرخ مصوب است، چنین پاسخ دادند: برای راننده نمیصرفد اگر نمیخواهید سرویس را لغو میکنیم.
این شهروند در ادامه طرح گلایه خود بیان میکند: من و یکی دیگر از هم سرویسیهای فرزندم مجبور شدیم سرویس را لغو کنیم. چون واقعا پرداخت این مبلغ بالا در توانمان نبود. او ادامه میدهد: زمانی که به شرکت مراجعه کردیم تا برای سرویس فرزندمان اعلام آمادگی کنیم. به ما گفتند ۵ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت واریز کنید نه قراردادی بستند نه فیش و رسید پرداختی به عنوان شرکت به ما ارائه دادند.
گلایههای اولیای دانش آموزان به همین جا ختم نمیشود. یکی دیگر از اولیای دانش آموزان در منطقه طبرسی شمالی نیز میگوید: هزینه سرویس بچه من ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است، اما شرکت میگوید باید تا پایان آذر تسویه کامل انجام بشود. وقتی گفتم برای ما پرداخت یکجا سخت است، مسئول مربوط ادعا کرد اگر تسویه کامل انجام نشود سرویس لغو میشود.
به گفته والدین، در بسیاری از موارد، شرکتها قانون را دور میزنند. از سوی دیگر محاسبه شفافی در تعیین نرخ هزینه جابه جایی ندارند. علاوه بر آن هیچ انعطافی برای پرداخت اقساطی هزینه سرویس مدرسه نداشته و خانوادهها را تحت فشار قرار میدهند.
فشاری که بیش از همه، آرامش دانش آموزان را هدف قرار داده است. آنچه در اغلب تماسهای مردمی با شهرآرا تکرار میشود، استفاده شرکتهای سرویس مدارس از تهدید به لغو سرویس به عنوان ابزار فشار است. خانوادهها میگویند وقتی پای امنیت و رفت وآمد فرزندشان در میان باشد، عملا امکان اعتراض ندارند و ناچار به پذیرش هزینههای تحمیلی میشوند.
اولیا انتظار دارند متولیان، به این گلایههای تکراری پایان دهند و نظارت مؤثرتری بر شرکتهای سرویس مدارس اعمال شود. زیرا تکرار این وضعیت در ابتدای هر سال تحصیلی، نشان میدهد مشکل، مقطعی نیست و نیازمند برخورد جدی و شفاف است.
«برخورد قاطع با متخلفان» عبارتی است که در اولین جمله بعد از انعکاس گلایههای شهروندان از زبان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد شنیده میشود. آنچه مرتضی چایچی در این باره میگوید از این قرار است: برای پاسخ به این مطالبه شهروندان در وهله نخست درخواست داریم ابتدا شهروندان به سایت سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد به نشانی taxi.mashhad.ir مراجعه کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد ادامه میدهد: بعد از ورود به سایت در زیر بنر اصلی سایت میتوانند گزینه «محاسبه نرخ و جست و جوی شرکتهای مجری حمل و نقل دانش آموزی» را انتخاب کنند. پس از ورود به این بخش و وارد کردن نوع خودرو سرویس دانش آموز، مسافت منزل تا مدرسه به صورت میانگین و ناحیه آموزش وپرورش محل تحصیل مبلغ ماهانه هزینه سرویس و مبلغ نهایی سال تحصیلی را دریافت کنند.
چایچی ادامه میدهد: شهروندان بر اساس این اطلاعات به شرکت توضیح دهند چنانچه شرکتی یک ریال بالاتر از این نرخ دریافت کند مطمئنا ما به طور مستقیم برخورد خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که محاسبه کیلومتر در این برنامه چگونه انجام میشود نیز میگوید: شهروندان برای وارد کردن عدد مسافت میانگین رفت و برگشت دانش آموز به مدرسه از محل منزل را مد نظر قرار دهند. برای این کار هم میتوانند از نرم افزارهای مسیریاب داخل گوشی تلفن همراه استفاده کنند تا محاسبه مسافت دقیق باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که نحوه تسویه حساب با شرکتها چگونه است؟ بیان میکند: بعد از اعمال محاسبه قیمت در این برنامه در انتهای صفحه پیش روی شهروندان، محاسبه نحوه تسویه حساب هر فرد منحصر به همان فرد ارائه میشود. فرضا برای خودرو کلاس ۲ در ناحیه ۶ آموزش وپرورش با مسافت پنج کیلومتر این چنین محاسبه میشود که خانواده باید ۴۰ درصد از کل مبلغ قرارداد را به صورت نقدی و الباقی را در سه قسط تا بهمن امسال، طبق قرارداد واریز کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد میگوید: عمد تخلف شرکتها در جایی شکل میگیرد که قرار است مسافت محاسبه شود بدین معنا که گاهی دیده میشود در محاسبه مسافت، شرکتها مسیر رفت وبرگشت را با هم جمع میزنند.
چایچی اظهار میکند: از شهروندان درخواست داریم در صورت بروز هرگونه مشکل در این باره گلایه خود را به شماره تلفن ۳۳۴۴۸۱۴۷ تا ۴۹ اطلاع دهند.