سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ پلمب ۲۵۵ واحد صنفی گرانفروش و متخلف در سالی که گذشت ( ۲۹ اسفند۱۴۰۲) بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

عرضه سهام عدالت توسط بانک ملی و مشکلات واریز وجه

  • کد خبر: ۳۸۷۳۸
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
  • ۲۳
عرضه سهام عدالت توسط بانک ملی و مشکلات واریز وجه
برخی از فعالان بازار سرمایه یکی از دلایل اصلی اتفاقات روزگذشته بورس را عدم مدیریت در عرضه سهام عدالت توسط کارگزاری بانک ملی عنوان می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز، روش مستقیم سهام عدالت که به نوعی بی‌عدالتی را به نمایش می‌گذارد همچنان در پروتفوی دارندگان این سهام لحاظ نشده و دارندگان این سهام به روش سنتی و غیرمستقیم باید نسبت به فروش آن اقدام کنند. نکته بدتر اینکه افراد مدت‌هاست سهام را فروخته‌اند، اما هنوز به مبلغ فروش نرسیده‌اند. به اعتقاد کارشناسان این روش دقیقا سلب اختیار از مردم برای مدیریت دارایی خود است. این چندمین‌باری است که بانک‌ها به دلایلی نامعلوم اقدام به عرضه سهام عدالت در روز‌هایی که بازار تاب‌آوری چندانی ندارد، می‌کنند.
 

ریزش ربطی به ما ندارد

در روزی که شاخص می‌توانست در کانال ۲میلیون واحدی جای پایش را محکم کند، عرضه پر سر و صدای سهام عدالت توسط کارگزاری بانک ملی بازار سرمایه را با، اما و اگر‌های فراوانی مواجه کرد. این در حالی است که مدیر سرمایه‌گذاری این کارگزاری زیر بار این اتفاقات نمی‌رود و این را شایعه می‌داند. به گفته حسام جعفری، فروش ۷۵ میلیارد تومان ازسهام عدالت امری عادی بوده است و حجم فروش سهام عدالت در برابر حجم معاملات روزانه رقم قابل‌توجهی نیست. این در حالی است که به گفته فعالان بازار درمثبت ۵ به اندازه عرضه اولیه سهام عدالت در بازار عرضه شده است و همین موضوع موجب منفی شدن بازار شده است.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی می‌گوید: روزگذشته ارزش معاملات بازار سرمایه به ۱۷ هزارمیلیارد تومان رسید، این در حالی است که درکارگزاری بانک ملی ۷۵ میلیارد تومان سهام عدالت فروخته شده است. در هیچ سهمی هم بیشتر از ۴ میلیون و ۸۰۰ سهم فروخته نشد و سهم‌هایی هم که فروخته شده پرحجم نبوده به‌طوری که زیر ۱۰ درصد از معاملات سهام پرحجم فروخته شد.

حسام جعفری در ادامه می‌گوید: روز گذشته بازار منفی بود، اما شایعه‌ای در مورد عرضه سهام عدالت راه انداختند تا وضعیت پیش‌آمده در بورس و ریزش شاخص را ناشی از عرضه سهام عدالت توسط بانک ملی جلوه دهند. او در پاسخ به اینکه چه دلیلی برای فروش این میزان سهم در روزی که روند بازار رو به منفی است وجود دارد، می‌گوید: این موضوع دست ما نیست و سفارش فروش از قبل ارسال شده بود و قابل پیش‌بینی نیست معاملات تا چه میزان پیش می‌رود. مدیرسرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی با بیان اینکه تاکنون بالای ۳هزارمیلیارد تومان سهام عدالت فروخته‌ایم، عنوان می‌کند: در مورد رفتار روزگذشته بانک ملی در بازار سرمایه و میزان فروش سهام عدالت بزرگنمایی کردند تا ما را مقصر جلوه دهند.

حسام جعفری در پاسخ به اینکه چرا سهامداران نمی‌توانند مستقیم برای فروش سهام عدالت اقدام کنند، می‌گوید: این مشکل را شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید حل کند و تاکنون چنین دستوری به بانک‌ها ابلاغ نشده است. آن‌ها به ما دستور دادند ما هم طبق قوانین موجود مسوول خرید و فروش سهام عدالت هستیم. به گفته او اگردارندگان سهام عدالت درخواست مدیریت مستقیم داده باشند و مراحل ثبت‌نام آن‌ها در سجام بدون مشکل باشد، کارگزار خود را انتخاب کرده باشند و احراز هویت سجام انجام داده باشند و در بخش کارگزاری سهام عدالت نیز احراز هویت شده باشند، سهام عدالت را می‌توانند در پرتفوی خود مشاهده کنند.
 

ورود وزیر اقتصاد به پرونده سهام عدالت

معاملات سهام عدالت یکی از پرحاشیه‌ترین معاملات این روز‌های بورس است. از تاخیر در واریز بخشی از پول فروش سهام عدالت گرفته تا نحوه معاملات آن توسط بانک‌ها. بازار انتقاد ازوضعیت سهام عدالت به قدری داغ است که روز گذشته وزیر اقتصاد را نیز مجبور به واکنش کرد. فرهاد دژپسند پس از حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس در همین رابطه اظهار کرد: فروش سهام عدالت مراحلی دارد؛ سفارش، فروختن، تسویه و پرداخت، به همین دلیل زمانبر است، اما زمان آن نباید غیرمعمول باشد.

وی افزود: اگر این زمان غیرمعمول است مردم با روابط‌عمومی وزارت اقتصاد تماس بگیرند تا با پیگیری از تضییع حقوق دارندگان سهام عدالت جلوگیری شود.
 

مدیریت بدون استراتژی

ضعف عملکرد بانک‌ها در نحوه خرید و فروش سهام عدالت صدای مردم را درآورده و این در حالی است که به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، عدم آگاهی بانک‌ها در مورد امور بازار سرمایه برای سهام عدالت مشکل‌ساز شده است. در همین رابطه بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: مرحله دوم آزادسازی سهام عدالت در حالی اجرا می‌شود که هنوز پول فروش مرحله اول به حساب برخی سهامداران واریز نشده است. با وجود اینکه حدود ۷۰ روز از مرحله اول آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد هنوز برخی سهامداران، پول فروش سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد کسانی که در بازار سرمایه وارد شده‌اند و مدیریت خرید و فروش سهام عدالت را برعهده دارند تجربه چندانی از بازار سهام ندارند. او با اشاره به اتفاقات روزگذشته بورس می‌گوید: این موضوع از دو جهت قابل بررسی است. اول اینکه سیاست‌گذاران بانک‌ها تا چه میزان از آگاهی و تجربه معامله در بازار سرمایه برخوردارند و از سویی دیگر بحث منافع بانک‌ها نیز مطرح است؛ بنابراین ممکن است برای فروش بخشی از سهام عدالت استراتژی و تدابیری به کار ببرند که با منافع سهامداران در تضاد باشد.

او اظهار می‌کند: سهام موجود درپرتفوی عدالت سهام شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار روی بورس هستند و اگر قرار باشد به وسیله عده‌ای و در شرایط خاصی عرضه و به‌فروش برسد بازار را تحت‌تاثیر زیادی قرار می‌دهد. او در ادامه می‌گوید: بازار سرمایه‌ای که در دوران اصلاح قرار داشت با برخی سیاست‌ها که نمونه‌اش را روز گذشته مشاهده کردیم به کما رفت و عرضه‌های اینچنینی بازار سرمایه را به چالش جدی می‌کشد. عرضه‌های خرد، بازار را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و معلوم نیست چرا ناظران بازار از سیاستی واحد و یکسان برای مدیریت بازار پیروی نمی‌کنند، اما در حال‌حاضر وضعیت بازار به‌جایی رسیده که حتی تحلیلگران و کارشناسان بازار تاکنون با چنین پدیده‌ای در شیوه مدیریت بازار مواجه نشده بودند.
 

سهامی که همچنان عدالت ندارد

حدود ۱۷ میلیون نفر از سهامداران عدالت برای فروش سهام خود روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اند که ۶۰ درصد از سهام عدالت برای هر فرد قابل‌فروش است؛ بنابراین سهامداران می‌توانند روی ۶۰درصد از سهام خود حساب کنند که این رقم نیز با توجه به ارزش سهام هر فرد متفاوت است و سهامداران ۳۰ درصد سوم را که ۲۲ بهمن آزاد می‌شود، می‌توانند در صورت نیاز بفروشند. سهامداران سهام عدالت برای فروش و نقد کردن سهام عدالت خود دو روش قانونی پیش‌رو دارند؛ از هفته دوم خرداد ماه برای سهامداران امکان فروش سهام عدالت از طریق ثبت درخواست تا سقف ۳۰ درصد از ارزش سهام از طریق بانک‌ها فراهم شد. سهامداران در این روش می‌توانستند به شعب بانکی مراجعه کنند یا از طریق برنامه‌های موبایلی و به‌صورت مجازی وکالتنامه فروش ۳۰ درصد از سهام را امضا کنند، در این روش بانک درخواست‌های فروش را به کارگزاری خود یا کارگزاری طرف قرارداد می‌داد و خود بانک در فروش و واریز پول سهام نقشی ندارد بلکه مسوولیت آن با کارگزاری است. از اواسط خرداد ماه نیز فروش سهام از طریق کارگزاری‌های غیربانکی امکان‌پذیر شد که عملکرد کارگزاری‌های غیربانکی نیز همانند بانک‌ها موجی از انتقادات را به دنبال داشت وموجب شد برخی از سهامداران از اینکه اختیار فروش سهام خود را با آن‌ها داده‌اند، پشیمان شوند و احساس ضرر کنند.
 
منبع: دنیای‌اقتصاد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
0
12
چرا هیچی راجب ۳۰%دوم سهام عدالت نمیگییین؟!!@@
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
1
5
دارا دوم دام دوم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
اولیش بدین ب دارا دوم پیاده کنید
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
5
سلام چراا کارگزاری ها انتقادنمیکنید من الان دوماه ونیمه که درخواست فروش سهامم روبه کارگزاری مهرآفرین دادم ولی هنوزازش خبری نیست بهشون هم زنگ میزنم جوابم رونمیدم خواهشاً پیگیرباشید
F.s
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
1
6
سلام .چرا نمیتونم وارد کارگزاری ملی بشم.برا دیدن سهام عدالت رمز عبور میخواد فراموشی میزنم ولی کد برامن ارسال نمیشه که بتونم سهامم ببینم ولی برا دوستم کد اومد و وارد سبد سهام عدالتش شد؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
واس منم بعد از چنبار زدن کد داد درست شد
محمد علی دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
1
14
بانک ملی لطفا بقیه پول سهام ما رو واریز کنید تا حالا واسم ۱۶۰۰واریز کرده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
1
4
همه مشخساتمدرستهاول خرداد بفرش زدم ی ریال ندادن بانک ملی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
1
3
سلام من ۵تیرماه ۳تاسهام عدالت ۳۰ درصدکافیند فروختم تا۲۸مردادبه هرحساب ۱۶۰ریختن دیگه خبرنیست بانک ملی به کجازنگ بزنیم شماری پیگری داریم نمیدونم به کجابرم به چه شمارای زنگ بزم شماروبه خداقسم میدم کمک کنین ملت به پولشون برسن
مختار
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
1
12
ملی پءووووووووووووووووول بریز
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
1
4
سلام .چرا نمیتونم وارد کارگزاری ملی بشم.برا دیدن سهام عدالت رمز عبور میخواد فراموشی میزنم ولی کد برامن ارسال نمیشه که بتونم سهامم ببینم ؟؟؟؟
یاسمن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
7
بانک ملی کلاهبرداره. سه ماهه سهام گذاشتیم بفروشیم الان میگن کارگزار انتخاب نکردین تو مفید گذاشتیم خبری نیست پس باید چکار کنیم والا ما که سهامنون مال کمیته امداد هست و پولش خوردن ندارن . چرا روح و روانمون ریختن بهم تکلیفممون روشن کنید لطفا
جاسم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
4
من دوماه میشه۳۰درصد سهام خودم رو به بانک ملی فروختم هنوز پولی واریز نشده
آخه چرا ؟؟
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
6
بانک ملی چرا پولو نمیریزه چرا دارین پول مردمو میخورین چقد باید خواهش کنیم پول خودمونو بریزین حتما باید التماستون کنیم آقااااا لازم دارییییییم لازم نداشتم اصلا دنبالش نمیوفتادم
رحیم صالحی فر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
1
8
چرا سهام عدالت را فروختم بانک ملی هنوز واریز نشده
/ هومن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
6
این کارگزاری بانک ملی ک پول فروش سهام عدالت رو تو چند ماه تیکه تیکه ریخت. چرا همینجوری که دغمون دادین. بقیشم با همون فرمون بی عدالتیتون بریزید ، من 16 تیر فروختم وقتی 16 ملیون بود تا الان تیکه تیکه 3300 ریختن بقیش کجا رفته ؟ بانک ملی جواب مردم رو بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
3
بنده حدود ۶۰ درصد سهام عدالت خودم را از طریق کارگزاری بانک ملی به فروش گذاشتم چرا هیچ مبلغی بحساب بنده واریز نمیشه.؟
حسن باقری پور
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
0
من تمام مراحل فروش سهام عدالت خودم را انجام دادم اهراز هویت ثبت کد در کارگزاری مفید. اقتصاد. آگاه ولی هیچ پولی به حسابم واریز نشده نمیدونم به کجا باید بروم. چه کنم لطفا راهنمایی کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
1
2
سلام چرا پولو واریز نمیکنید اخه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
2
6
جرا بانک ملی واریزی سهام عدالت را نمریزد واریزی به تعویق افتاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
1
3
پول منم واریز کنید لازم دارم بانک ملی
بدبخت
Netherlands
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
1
سلام بانک ملی پس چرابقیه پول سهام مارو واریزنمیکنید الان یک ماهه قطع کردیم چک من 833هزارتومانی هست ولی تایک ماه قبل کلأپنج میلیون واریزکردین بقیش کجاست توروقرآن بریزید الان ده روزه مریض هستم پول ندارم برم بیمارستان تهران خواهش میکنم 500هزارتومان واریزکنیدتابتونم مرحله دومم بفروشم هنوزاقدام نکردم ممنون
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
چرا پول سهام من شد ۲۹۰هزا ر جواب بدین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->