«زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

بی مهری ادامه دار به «مهرگان»

  • کد خبر: ۳۹۱۴
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۴
بی مهری ادامه دار به «مهرگان»
متقاضیان فاز ۲ مسکن مهر شهرک مهرگان از تأخیر شش ساله در تحویل واحد‌های مسکونی گله‌مندند

سعیده ساجدی نیا - « انتظار درد جانکاهی است، آن هم وقتی می بینی هیچ فریادرسی وجود ندارد. دیگر ناامید شده ایم. یک سال، 2 سال، 5 سال! انگار این زمان بندی ها سر و ته ندارند. آن قدر بدعهدی شده است که ما هم بی خیال این سرنوشت تلخ شده ایم!»
این تنها بخشی از رنج متقاضیان «صدرافن پی سازان»، فاز 2 مسکن مهر مهرگان است؛‌پروژه ای‌صدوبیست ‌و هشت   واحدیی دربولوار الغدیر شهرک مهرگان واقع در منطقه3 شهری که اوایل دهه90 کلنگ آن به زمین خورد و مردم خوشحال از یافتن راهی برای خانه دار شدن، با قرض و قوله و فروختن بخشی از اموالشان در آن مشارکت کردند. این پروژه قرار بود نهایتا بعد از دو سال تحویل متقاضیان شود اما با گذشت 6سال هنوز 80 واحد آن نیمه‌کاره باقی مانده و هنوز کلیدی به این صاحب خانه ها داده نشده است.


ضرر کرده ایم
خانم صفرپور یکی از اعضاست که 2 سال پیش به دلیل نیاز مالی دیگر توان مشارکت در پروژه را نداشته و در نهایت واحد خود را فروخته است. او می گوید: سال 92 ثبت نام کردم، آن زمان یک خودرو ال90 صفر داشتیم که فروختیم و یک واحد هفتادوپنج متری ثبت نام کردیم اما حالا بعد از 6 سال برای اینکه عذاب بیشتری نکشیم و این ساختمان نیمه کاره آینه دقمان نباشد، آن را به 30 میلیون تومان واگذار کردیم.صفرپور می گوید، با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که الان قیمت آن خودرو فروخته شده چقدر است و نتیجه سرمایه گذاری ما چه شده است. 20 میلیون تومان پرداخت و 30 میلیون تومان واگذار کرده ایم. خیلی ها را می شناسم که با کلی آمال و آرزوی خانه دار شدن و با فروختن بسیاری از وسایل و داشته های خود پیش آمدند تا سرپناهی داشته باشند! یکی دیگر از اعضای مسکن مهر با گله از بی مهری ها می گوید: به طور معمول انبوه سازان وقتی می خواهند پروژه ای را قبول کنند، ابتدا شرایط را بررسی و با برآورد مالی، صورت وضعیت اولیه را محاسبه می کنند که در این میان ضریب ریسک و خطا هم محاسبه می شود اما انگار برای این پروژه هیچ محاسبه ای نشده است.


رویشان نشده است وگرنه خانه را از مقوا می ساختند
«پروژه فاز 2 مهرگان به دلیل سوءمدیریت و بروز برخی نابسامانی ها در کشور و افزایش نرخ دلار و... به این روز نشسته و همه این حساب و کتاب های ما را به هم ریخته است.» علی راعی، از دیگر اعضا، این را می گوید و ادامه می دهد: پروژه ضرب العجل یک ساله داشته اما حالا 6 سال است که به سرانجام نرسیده است و هنوز کلیدی به دست کسی نداده اند. پیمانکار هم نه تنها برای ساخت از مصالح بسیار بی کیفیت استفاده کرده است بلکه از نصب شیرآلات، کمد، کابینت، سرامیک کف و... نیز منصرف شده است. انگار فقط رویشان نشده وگرنه ساختمان را با مقوا می ساختند! در این میان هیچ اهرم نظارتی هم وجود نداشت. به سراغ هر مسئولی هم که می رویم، پاسکاری می کند. برای همین است که هیچ پاسخ روشنی دریافت نمی کنیم!


آقای وزیر پاراف تو دردی دوا نمی کند
«خیالشان راحت است که کسی یقه شان را نمی گیرد. با نفوذ و رانت و پولی که از منابع دولتی نصیبشان می شود، به هر شیوه ای برای قشر ضعیف و بی پناه گربه رقصانی می کنند.» این ها را یکی دیگر از متقاضیان می گوید و ادامه می دهد:هنگام ثبت نام قرار بود 7 میلیون تومان پرداخت کنیم و باقی آن را هم یک وام 10 تا 15 میلیون تومانی بدهند و به این ترتیب با 15 تا 17 میلیون تومان صاحب مسکن شویم اما الان با اینکه بیش از 20 میلیون تومان هزینه شده است، هنوز هم خانه ای تحویلمان نداده اند. او اضافه می کند:همه مکاتبات ما با اداره کل و حتی وزارتخانه مربوط از زمان وزارت آقای آخوندی و حتی وزرای پیش از او بدون نتیجه باقی مانده است. برای همین می گویم: آقای وزیر، پاراف تو دردی از ما دوا نمی کند. من از سال 91 علاوه بر اجاره خانه ای که می دهم قسط وام بانکی این خانه را هم پرداخت می کنم.


کار دست کاردان نیست
«مشکل اصلی این است که کار دست کاردان نیست. بدون هیچ تخصصی با سودای منفعت طلبی پروژه هایی را به دست می گیرند. ازاین رو آن ها با تغییر شرایط اقتصادی نمی توانند بر اوضاع مسلط شوند و این گونه مردم دچار سردرگمی و فشار می شوند!» این را یکی دیگر از اعضا بیان می کند و ادامه می دهد:الان چه کسی پاسخ گوی اجاره خانه های تصاعدی است، در حالی که اقساط وامی را هم به گردن متقاضیان انداخته اند که هنوز نتیجه نداده است! این وسط مانده ایم خرج خورد و خوراک زن و بچه مان را بدهیم یا اجاره واقساط وام را !؟ تنها به دنبال یک سرپناه امن بودیم که از اجاره نشینی نجات پیدا کنیم اما آن هم برایمان ناامن شد! گناه زجری که ما مستأجرها می کشیم، پای نامه کدام مسئول نوشته می شود؟ با هر بار جابه جایی دچار فشارهای روحی و روانی زیادی می شویم؛ یک ماه از این طرف اسباب و وسیله جمع می کنیم، یک ماه هم از آن طرف وسیله می چینیم و این وسط شاید تنها 9 ماه بتوانیم در خانه ای آرام بگیریم.


ازدواجی که به هم خورد
«ازدواج بسیاری از جوانان به این خانه ها گره خورده و به بن بست رسیده است.» این روایت کسی است که در میان سالی هنوز مجرد است و نتوانسته است ازدواج کند. آن طور که می گوید چند سال پیش قرار بوده است با فردی ازدواج کند اما مشکلات مالی و به نتیجه نرسیدن وضعیت این خانه اختلاف ایجاد کرده و ازدواجشان را به هم زده است.او در بخشی دیگر از صحبت هایش داستان فردی را برایمان روایت می کند که در دوشنبه بازار بساط می کرده و از آنجا که نتوانسته بوده است مبالغ درخواستی برای تکمیل خانه را پرداخت کند، واحدش را به همان مبلغ اولیه واگذار و خرج درمان بچه اش می کند!

 

پیمانکار را به دادگاه معرفی کردیم

آن طور که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی می گوید در فاز 2 شهرک مهرگان، غیر از این پروژه، مسکن مهر دیگری هم دچار مشکل بوده که در طول این چند سال تلاش شده است به هر شیوه ای همچون واگذاری به پیمانکاران کاربلد و معتمد به نتیجه برسد.


80 واحد تکمیل نشده!
محمدرضا اخوان عبداللهیان با اشاره به مشکلاتی که تأخیر پروژه فاز 2 مسکن مهر برای اعضا به وجود آورده است، اظهار می کند: در این میان پیمانکارانی بودند که حتی با سرمایه خودشان، واحدهای نیمه تمام را به پایان رساندند و دست کم بیش از 2 میلیارد تومان هزینه کردند و هنوز هم بعد از 2 سال نتوانسته اند مطالباتشان را بگیرند.
به گفته او پیمانکاری که الان متقاضیان‌ مسکن مهر از تأخیر در تحویل او شاکی هستند، هنوز بیش از 80 واحد را تکمیل نکرده است، درحالی که که هزینه ساخت را از مردم گرفته است. ازاین رو جلساتی برگزار کردیم تا پیمانکاری شایان اعتماد و خوش آوازه را که پیش از این کارنامه موفقی داشته است پای میز مذاکره بنشانیم تا کار را به سرانجام برساند.
اخوان با اشاره به موانع کار پیمانکار جدید ادامه می دهد: پیمانکار جدید هربار خواست کار را پیش ببرد، طلبکارهای پیمانکار سابق که به دنبال تسویه حساب و طلب های خود بودند، بر سرش ریختند و کار را عملا متوقف کردند.


به دنبال مشارکت پیمانکار جدید هستیم
اخوان با اعلام اینکه «پیگیری حقوقی خود را در این باره آغاز کرده ایم»، می گوید: به دلیل بدقولی و بدعهدی پیمانکار قبلی ناگزیر شدیم او را به دادگاه معرفی کنیم تا ضرر و زیان واردشده به مردم بررسی و مراحل قانونی لازم طی شود. از سویی در حالی که پیمانکار قبلی در حال رایزنی برای دوباره به دست گرفتن پروژه است، اداره کل راه و شهرسازی هم به دنبال جلب مشارکت پیمانکار جدید
است.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که «چرا با توجه به گذشت زمان، پیش از این اقدام به برکناری پیمانکار نشده است؟» می گوید: گرچه بخش های زیادی از کار به کندی پیش رفته، هیچ وقت کار در این چند سال نخوابیده است. با این حال زمان تحویل دو ساله معین شده بود که اکنون نیز اگر همت شود در 3 تا 4 ماه آینده تکمیل خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->