اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

دعوای مجازی پیرامون حریم حرم

  • کد خبر: ۳۹۱۶
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷
دعوای مجازی پیرامون حریم حرم
جدال ۲ فعال فضای مجازی درباره عملکرد سیدمحمد پژمان در بافت اطراف حرم رضوی

زهرا اسکندریان - 3روز پیش یکی از فعالان فضای مجازی که از جمله طرف‌داران دوره قبلی مدیریت‌شهری مشهد است، به سیدمحمد پژمان، رئیس شرکت بازآفرینی ایران، انتقادات تند و تیزی وارد کرد و البته این انتقادات بی‌پاسخ نماند. سعید شعرباف تبریزی که خود را استادیار دانشگاه امام رضا(ع) معرفی می‌کند و همواره از همراهان اصول‌گرایان بوده، در صفحه اینستاگرامی خود نوشته است: «پرونده‌ای با آن حجم و قطر از جناب پژمان هنوز در دادگستری مفتوح است، اما سال‌هاست که صدور حکمی علنی در باب آن صورت نگرفته است». او در این پست اینستاگرامی به اجرای طرح بازسازی بافت اطراف حرم اعتراضاتی داشته و از دادستان خواسته است تا به این موضوع ورود کند. با این حال علی حامدمقدم که از همراهان سیدمحمد پژمان به حساب می‌آید، سعید شعرباف را خطاب قرار داد و در صفحه اینستاگرامی خود هدف از مطرح کردن چنین مباحثی را اهداف انتخاباتی دانست و نوشت که «حق تعقیب قانونی علیه جناب‌عالی محفوظ خواهد بود».
طرح نوسازی بافت اطراف حرم حدود ٢٠سال قبل مصوب و مقرر شد در ۴قطاع با همکاری شهرداری، آستان قدس، اداره‌کل راه‌وشهرسازی و سهام‌دار بخش خصوصی با تراز صفر اجرا شود. این طرح در عمل به‌صورت قطاع‌قطاع انجام نشد و همه قطاع‌ها در جریان اجرا زخمی شدند. ناظران و مجریان نیز از طرح عدول کردند و با اینکه قرار بود طرح به‌صورت پلکانی اجرا شود، بلندمرتبه‌سازی منظر این بافت و حرم مطهر رضوی را خدشه‌‌دار کرد. پس از اعتراض گروه نخبگانی به این طرح، مشاور قبلی کنار گذاشته شد و مشاور جدید نیز برای رفع چالش این بافت، طرح جدیدی به شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف کامل پروژه، مداخله صفر و بازسازی فضای موجود ارائه کرد. اجرای این پروژه در نوع خود چالش‌های بزرگی را برای شهر ایجاد کرده است. از سویی شهرداری با طرح قبلی تا حدی پیشرفت داشته و این سبب شده است برخی حقوق برای افراد ایجاد شود؛ از سویی دیگر طرح جدید این حقوق را در خود ندیده و همین موضوع نیز باعث اعتراض مدیریت‌شهری و اعضای شورای پنجم به دلیل بی‌توجهی طرح به حقوق مکتسبه اهالی شده است.
با این حال با همکاری و همراهی شهرداری، آستان قدس و استانداری، وزیر راه‌وشهرسازی وعده داد تا پایان تابستان تکلیف این طرح را مشخص کرده و نظر همه گروه‌ها را در اجرای طرح اعمال کند. سیدمحمد پژمان که از اردیبهشت86 تا شهریورماه سال92 شهردار مشهد بود، در جریان اجرای طرح نوسازی بافت اطراف حرم قرار داشت.
حالا شعرباف تبریزی در پست اینستاگرامی خود که تصویری از مراسم معارفه محمد پژمان برای ریاست شرکت بازآفرینی را به متن خود پیوست کرده، موضوع بافت اطراف حرم را بهانه‌ای برای انتقاد به او قرار داده است. اگرچه که در ابتدای متنش نوشته «با خود عهد کرده‌ام که جز خط قرمز عبور از انصاف و عدالت، هیچ خط قرمزی را در مسیر مطالبه این موضوع قرار ندهم» با این حال ادامه داده است: «آقای مهندس پژمان مستقل از تمام خدماتی که در طول دوران خدمتش به‌عنوان شهردار به این شهر داشته است، بی‌شک مهم‌ترین و پرنفوذترین پیگیر پیاده‌سازی طرح بازنگری بافت اطراف حرم در طول۱۵ سال اخیر است و البته متهم ردیف اول تمامی رخدادهایی است که در این بافت رخ داده و می توانست رخ ندهد!».
شعرباف تبریزی این را هم اضافه کرده است که «بدون تعارف بگویم که تقریبا به‌صورت قاطع می‌توان گفت که نقش اصلی را نیز در سیاست‌گذاری هر 3مجموعه آستان قدس، دولت و شهرداری در بافت اطراف حرم، در طول این ۱۵سال شخص حقیقی ایشان به عهده داشته است، نه تولیت آستان قدس، وزیر مسکن‌وشهرسازی و شهردار شهر.»
علی حامدمقدم که در زمان شهردار بودن سیدمحمد پژمان، مدیریت روابط‌عمومی شهرداری مشهد را بر عهده داشته، از جمله چهره‌های معتدل اصول‌گراست. او همیشه همراه پژمان، که همه او را فردی معتدل و متمایل به گرایش راستی‌ها می‌دانند، بوده است. حامدمقدم در 10بند در صفحه اینستاگرامی‌اش درباره صحبت‌های شعرباف‌تبریزی پاسخ داده و در این‌باره نوشته است «از کی تا به حال اجرای طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر که به غلط تعبیر به طرح بازنگری می‌شود، جرم است؟ همه از بلاتکلیف ماندن طرح گلایه‌مندند و شما به جای تشکر از مجری طرح او را متهم می‌نامید؟».
او با بیان اینکه تاکنون اصلا موضوع سیاست‌گذاری مطرح نبود و فقط اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح بوده است، اضافه کرد: مدیر عالی شهر الزاما باید نقش محوری داشته باشد؛ پس چرا او را متهم می‌کنید؟ این بی‌احترامی به تمامی مقامات و منحصر کردن همه چیز به مدیریت شهر، یک اقدام بی‌انصافانه و غیرواقعی است. همیشه تولیت‌های آستان قدس و استانداران بیشترین نقش را در تصمیم‌گیری و حمایت از طرح داشته‌اند.
شعرباف‌تبریزی در نوشته‌هایش این‌طور تعبیر کرده بود که «نمی‌دانم کسی زورش می‌رسد از این برادر ما سؤال بپرسد؟ اما شاید آقای دادستان گزینه بدی نباشد» و در پاسخ به این موضوع، حامدمقدم پاسخ داده است: اینکه کسی زورش به ایشان نمی‌رسید، یک تحریک رندانه و دغل است. همه مسئولان خود در تصمیم‌‎گیری دخیل و در آن سهیم بوده‌اند. حال جناب‌عالی رندانه آن را به دادستان احاله می‌کنید؟
حامدمقدم این را هم در ادامه گفته است که «چرا شما که قصد نبش قبر ندارید، به توصیه دوستانتان که کم و بیش از آن‌ها یاد کردید، همیشه در سال انتخابات یا مقاطع حساس سیاسی به یاد این موضوعات می‌افتید؟».
شعرباف در صفحه‌اش نوشته بود که «آقای دادستان، قصد نبش قبر گذشته را ندارم، اما می‌خواهم به‌عنوان یک شهروند بدانم چگونه است که بنا به ادعای چندین عضو سابق شورای شهر (که یکی از آن‌ها هم‌اکنون نماینده شورای نگهبان در خراسان است) پرونده‌ای با آن حجم و قطر از جناب پژمان هنوز در دادگستری مفتوح است، اما سال‌هاست که صدور حکمی علنی در باب آن صورت نگرفته و هیچ‌گاه جواب صریحی از سوی شما به تبرئه یا عدم تبرئه ایشان داده نشده است؟!»
او در ادامه نوشته است: آقای دادستان، چرا به تقاضای منطقی تحقیق و تفحص از شرکت مسئله‌دار عمران ثامن و شهرداری این منطقه در ۱۵سال گذشته توجهی نمی‌فرمایید تا مصادیق کلان فسادهای قانونی و غیرقانونی و عناصر پشت پرده این حیف و‌ میل‌ها روشن شود؟
حامدمقدم هم در پاسخ به این اظهارات، در بندهای بعدی نوشته است: شما که در دستگاه قضا سمتی ندارید، چگونه از حجم و نظر پرونده قضایی ایشان خبر دارید؟ چرا با چنین سؤالی شأن دستگاه قضا را خدشه‌دار می‌کنید؟ آیا به دنبال خشنودی همان دوستانتان هستید؟
وی اضافه کرد: سال‌های زیادی است که پژمان در موضوع طرح نوسازی اطراف حرم در مقیاس ملی و شهری سمتی ندارد. چه فرد یا مرجعی درخواست تحقیق و تفحص از شرکت مسکن‌سازان ثامن را دارد که آقای دادستان را متهم به بی‌توجهی می‌کنید؟
حامدمقدم در انتها این را هم اضافه کرده است که «با وجود حسابرسی‌های قانونی سالانه و بازرسی‌های دقیق، ادعای چنین شبهات کاملا جهت‌دار و ظالمانه است».
به نظر می رسد با توجه به حاشیه های به وجود آمده، باید موضوع عملکرد مدیران قبلی و فعلی مرتبط با بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و نقش آن ها در روند اجرای این طرح به صورت دقیق و منطقی مورد بررسی قرار بگیرد و در همین راستا روزنامه شهرآرا نیز آمادگی انتشار نظرات موافقان و مخالفان این مسئله را دارد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->