۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود پلیس راهور فراجا: تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم کشف بیش از ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ | ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق کشور صورت گرفت محدودیت‌های ترافیکی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد «قلیان اکسیژن» طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پادشاه فصل‌ها پاییز؟ جدی می‌فرمایید؟ راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر
سرخط خبرها

جاسازی مواد مخدر در بدن نوزادان فوت شده

  • کد خبر: ۳۹۵۹۸
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
جاسازی مواد مخدر در بدن نوزادان فوت شده
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: اعضای یک باند در اوج قساوت، نوزادان فوت شده را شناسایی و داخل بدن آن‌ها را خالی کرده و به جای امحاء و احشاء، مواد مخدر قرار می‌دادند.
به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس آمار سالانه 10 هزار تن انواع مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود كه ایران به خاطر همسایگی با این كشور یكی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد افیونی به كشورهای اروپایی است. پلیس ایران در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرار دارد و هر ساله تعدادی از ماموران در راه مبارزه با قاچاقچیان به شهادت می‌رسند. مسیر ترانزیتی مواد مخدر از ایران باعث رسوب بخشی از این مواد در كشور و مصرف آن شده كه اعتیاد به‌خصوص به روانگردان‌ها و مواد مخدر توهم‌زا در این سال‌ها یكی از دغدغه‌های جامعه و مسؤولان شده است.
سرهنگ مجید كریمی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در این گفت‌‌و‌گو از پشت پرده قاچاق مواد مخدر، تاثیر كرونا در جمع‌آوری معتادان، شگردهای عجیب قاچاقچیان و توطئه كراكی برای ایران گفت كه در ادامه می‌خوانید.
 

برای شروع بحث، تحلیلی از آمار كشفیات مواد مخدر در سال جاری ارائه می‌دهید؟
تا روز یازدهم مرداد امسال، بیش از 398تن انواع مواد مخدر توسط همكارانم در سراسر كشور كشف و توقیف شده است. كشفیات نسبت به سال قبل حدود 40 درصد افزایش داشته. از نظر میزان كشفیات، تریاك همچنان رتبه اول را دارد. براساس هدف‌گذاری پلیس مبارزه با مواد مخدر در سه سال گذشته، بیش از 75 درصد مواد مخدر در شرق كشور كشف می‌شود. 25 درصد دیگر هم در استان‌های دیگر كشف شدند.

این 25 درصد به خاطر افزایش ورود مواد مخدر به عمق كشور است؟
چند پرونده اخیرا كشف و اطلاع‌رسانی شد كه یكی از آنها در تهران بزرگ و دیگر در غرب استان تهران بود. باندی كه در تهران بزرگ دستگیر شدند از شرق كشور تحت رصد پلیس بودند. چند خودروی آنها را در شرق كشور توقیف و متهمان را دستگیر كردیم. این خودرویی كه در تهران توقیف شد برای شناسایی طرف مقابل خرید مواد تا پایتخت آمده بود. به همین خاطر آنها را رصد كردیم تا بتوانیم دیگر اعضای این باند را شناسایی و دستگیر كنیم.
وقتی آمار را بررسی می‌كنیم، به‌واسطه افزایش تولید مواد مخدر به میزان 10 تن در افغانستان و قاچاق آن به كشور شاهد افزایش كشفیات در عمق كشور بودیم. ما كوتاه‌ترین مسیر رسیدن قاچاقچیان به بازار اصلی در غرب اروپا هستیم. این مواد به تركیه و از آنجا به اروپا قاچاق می‌شود. بخشی از آن هم در كشور رسوب می‌كند.
این‌كه بخواهیم نگران شویم اوضاع استان‌های مركزی ما وخیم است، صحیح نیست.

مقدار مواد مخدری كه از ایران قاچاق می‌شود، مشخص است؟
مقدار قاچاق مواد مخدر قابل بررسی نیست و نمی‌توان برای آن كنتور رد كرد. بر‌اساس اعلام سازمان ملل، سالانه 30 تا 35 درصد مواد مخدر تولید افغانستان از مسیر بالكان كه كشور ما در آن مسیر قرار دارد، به اروپا قاچاق می‌شود.

میزان مصرف معتادان در كشور مشخص است؟
میزان مصرف در داخل كشور مشخص نیست. ما دو دسته معتاد داریم. یك گروه معتادان شناسنامه‌دارند كه اینها مشخص هستند. یكسری‌ها مصرف‌كننده تفننی هستند كه آن جامعه برای ما مشخص نیست.

در حال حاضر چه تعداد معتاد در كشور داریم؟
بر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، یك میلیون و 802 هزار نفر معتاد داریم.
 
بیشترین مصرف مواد مخدر در كشور چه مخدری است؟
تریاك. متاسفانه در بعضی مناطق استفاده از تریاك به‌عنوان فرهنگی بد جا افتاده و به‌راحتی مصرف می‌كنند. بعد از تریاك، مصرف حشیش و هروئین است. صد درصد مرفین و 90 درصد هروئین تولید افغانستان برای ترانزیت به كشور‌های دیگر است كه از ایران عبور می‌كند.
 
یکی از نگرانی‌ها در جامعه، مصرف شیشه و معتادان شیشه‌ای است. در حال حاضر، وضعیت آشپزخانه‌های تولید شیشه در کشور چطور است؟
با اقدامات سه چهار سال گذشته پلیس از ورود مواد پیش‌ساز شیشه از کشورهای اروپایی و از طریق مرزهای غربی کشور جلوگیری شد. وقتی پیش‌ساز شیشه نباشد، قطعا تولیدی هم نخواهد بود. قیمت شیشه در برخی مناطق تا کیلویی 120 میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد. بعد از افزایش قیمت شیشه در داخل کشور به خاطر سازماندهی موجود در حوزه قاچاق موادمخدر بلافاصله شیشه شیفت‌کرد روی کشورهای افغانستان و پاکستان. الان تولید شیشه در کشور افغانستان و پاکستان به حد وفور انجام می‌شود. پیش از این، وقتی کیس‌های داخل کشور را می‌گرفتیم یکی دو کیلو از هر آشپزخانه شیشه کشف می‌شد اما الان کیس‌هایی داریم که 400 کیلو شیشه وارد کشور می‌کنند که این نگرانی ما را بیشتر کرده و این نگرانی را به مراکز بین‌المللی و خود کشورهای تولیدکننده اعلام کردیم.
 
برخی ساقی‌ها معتقدند شیشه افغانی کشنده است؟
چنین چیزی نشنیده‌ام. شیشه افغانی به شکل و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود آن هم با قیمت پایین. شیشه محصول آزمایشگاهی است و اگر در ساخت آن دقت نشود می‌تواند آمار مرگ و میر سوءمصرف مواد را افزایش دهد. سال گذشته 4000 نفر بر اثر مصرف موادمخدر جان باختند که به‌خاطر اوردوز و ناخالصی موادمخدر است. اسیدهای خطرناک وارد شیشه می‌شود که وزن را بالا ببرد و سود را بیشتر کند. این اسیدها عوارض خطرناکی دارد.
 
امسال قاچاقچی شاخصی دستگیر شده است؟
امسال 96 نفر از عناصر اصلی قاچاق موادمخدر را داخل کشور دستگیر کردیم که ضربات زیادی به پیکره این باندها وارد شد. طی سال 90 تا الان 10تریلیون تومان موادمخدر از قاچاقچیان کشف شده و به باندها ضربه زده‌ایم.
 
برای کاهش دسترسی به موادمخدر چه اقدامی انجام دادید؟
سال گذشته 813 هزار کیلوگرم موادمخدر را در کشور کشف کردیم که این یکی از راهکارهای کاهش دسترسی است. حساب کنید اگر این مقدار به صورت گرم‌گرم در شهرها پخش می‌شد، چه تعدادی را آلوده می‌کرد. بخشی از این کشفیات از خرده فروشان موادمخدر به دست آمد. تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، عرضه هم وجود دارد.
 
مصرف کوکائین در کشور در وضعیت نگران‌کننده‌ای است؟
خوشبختانه مصرف کوکائین وضعیت حاد و نگران‌کننده‌ای در ایران ندارد. جامعه کمی سمتش رفتند چون قیمتش بالا و مصرف آن خیلی پرخطر است؛ البته هرچند مصرف آن کم است ما نسبت به آن دغدغه داریم.
با توجه به الگوی مصرف احتمال دارد در آینده از مصرف سنتی به صنعتی تغییر مسیر داشته باشیم؟
عوامل مختلفی در تغییر الگوی مصرف نقش دارند؛ یکی از عوامل، کاهش قیمت است. شاهد هستیم وقتی قیمت موادی کاهش پیدا می‌کند، تمایل به مصرفش بیشتر می‌شود. بحث بعدی برنامه‌ریزی مافیای موادمخدر و کشورهای استعمارگر برای تولید و قاچاق موادمخدر است. قاچاق موادمخدر یک جرم سازمان‌یافته است که برخی کشورها از آن به عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا جامعه جوان ما و سرمایه‌های انسانی را از رده خارج کنند. برای مثال چند سال قبل مصرف کراک با عوارض بسیار شدید در کشور رواج پیدا کرد و وقتی موضوع را در کنفرانسی بین‌الملل مطرح کردم مشخص شد، فقط این مواد در ایران توزیع شده است. هیچ موردی از کشف این ماده مخدر وحشتناک در کشورهای دیگر گزارش نشده و این ماده مخدر در افغانستان تولید و خاص توزیع در ایران بود.
 
هرازگاهی اخباری درباره آلوده‌بودن تنباکوهای میوه‌ای به شیشه منتشر می‌شود، این موضوع را شما بررسی کرده‌اید؟
ما به این موضوع در تنباکوهای میوه‌ای نرسیده‌ایم البته امکان دارد در برخی کافه‌ها این‌کار را انجام دهند اما داخل بسته‌های تنباکو، موادمخدر نیست.
 
هنوز زنان در قاچاق موادمخدر به کشورهای شرق آسیا نقش دارند؟
این موضوع مربوط به سال‌ها قبل و برای قاچاق شیشه بود. با اقدامات پلیس این روند متوقف شد و این کشورها از پلیس ایران تشکر کردند.
 
با رشد شبكه‌های اجتماعی ساقی‌ها به سمت فضای مجازی كوچ كرده‌اند؟
در برابر فضای مجازی نباید غفلت كرد. امسال سه باند كه در فضای مجازی خرید و فروش مواد مخدر می‌كردند را در داخل كشور شناسایی و اعضای آن را دستگیر كردیم. در فضای مجازی شاهد فعالیت‌هایی در قاچاق مواد مخدر هستیم. ترغیب برای مصرف و ادعایی‌هایی درباره بی‌ضرر و اعتیاد‌آور نبودن نوعی از مواد مخدر تبلیغاتی است كه در این فضا مطرح می‌شود. برخی افراد هم از این مواد به‌عنوان داروی لاغری استفاده كرده و تبلیغات می‌كنند. فروش مواد مخدر به جای داروی لاغری در آرایشگاه‌های زنانه نیز شیوع پیدا كرده است. یك باندی اوایل امسال متلاشی كردیم كه جعبه قرص‌های لاغری با برند خارجی را تهیه كرده و داخل كپسول‌ها شیشه می‌ریختند و می‌فروختند. چون عوارض شیشه كاهش وزن است برخی افراد از این موضوع سوء‌استفاده كرده و از این مخدر به جای قرص لاغری استفاده می‌كنند. موضوع دیگر فروش مواد روانگردان در باشگاه بدنسازی است كه در قالب توان‌افزا استفاده می‌شود. در این حوزه در حال گسترش توانمندی‌های خود هستیم. یكی دیگر از معضلات ما فیلم‌هایی است كه در فضای مجازی منتشر می‌شود. پدر و برادر و مادر كنار بچه هشت ساله می‌نشیند و به او یاد می‌دهند چطور مواد مصرف كند و فیلم آن را منتشر می‌كنند. این بدآموزی دارد. امروز با توجه به این‌كه كرونا آمده، آموزش‌ها به سمت فضای مجازی رفته‌اند و این موضوع نگرانی‌های این فضا را بیشتر می‌كند، زیرا احتمال دسترسی كودك و نوجوان به این فیلم‌ها وجود دارد.

این فضا را رصد می‌كنید؟
دو سال است این فضا را در حال رصد داریم و كشفیات خوبی در این حوزه داشتیم. امسال سه عنصر اصلی كه نقش موثر در قاچاق مواد مخدر در منطقه دارند را شناسایی كردیم. یكی از اینها از اتباع كشورهای همسایه است. او با استفاده از شگرد‌های پیچیده از طریق پست شیشه را از كشورهای شرقی ما به كشورهای غربی قاچاق می‌كند.
شش كشور مورد هدف این قاچاقچی بودند كه رابطان را شناسایی كرده و اطلاعات رابطین و خریداران را به این كشورها داده‌ایم. نفر اصلی در كشور همسایه مستقر است و رابطین او در ایران دستگیر شدند. این قاچاقچی و رابطانش با استفاده از شبكه‌های اجتماعی كار هماهنگی قاچاق را انجام می‌دادند و پول‌ها را از طریق فضای مجازی منتقل می‌كنند. این باند را با بررسی فضای مجازی شناسایی‌كردیم.
 
شیوه‌هایی عجیب برای قاچاق مواد مخدر
قاچاقچیان برای قاچاق مواد مخدر، تغییر شیوه و شگرد داده‌اند؟
قاچاقچیان مواد مخدر به‌واسطه پول هنگفتی كه در آن است، به صورت پویا عمل می‌كنند و به لحظه شگردهای خود را تغییر می‌دهند. یكی از مشكلاتی كه اخیرا با آن رو‌به‌رو هستیم قاچاق مواد مخدر از راه دریاست. حدود 2000 كیلومتر ساحل داریم كه مشكلاتی در كنترل آن وجود دارد. قاچاقچیان با لنج‌ها و قایق‌های تندرو مواد مخدر را قاچاق می‌كنند. الان تمركز و بخش‌های اطلاعاتی را روی ساحل‌ها متمركز كردیم تا خود را در این حوزه توانمند كنیم.
درخصوص تغییر شگرد قاچاقچیان، در باندی شاهد قاچاق مواد مخدر با كمك نوزادان فوت شده بودیم. اعضای این باند در اوج قساوت، نوزادان فوت شده را شناسایی و داخل بدن آنها را خالی كرده و به جای امحاء و احشاء، مواد مخدر قرار می‌دادند. زنان این نوزادان را در آغوش می‌گرفتند كه كسی متوجه ماجرا نشود، اما با تیزهوشی همكارانم در پلیس مبارزه با مواد مخدر این شگرد لو رفت. برخی باند‌ها نیز مواد مخدر را در بدن حیوانات جاسازی می‌كنند.
این ادعا كه قاچاقچیان با پهباد مواد مخدر جا‌به‌جا می‌كنند درست است؟
قاچاقچیان دسترسی به پهباد ندارند. آنچه مطرح می‌شود هلی‌شات است كه وزن زیادی نمی‌توانند جا‌به‌جا كنند. در یكسری مناطق كه خندق كنده شده یا دیوار احداث شده است، قاچاقچیان با استفاده از منجنیق مواد مخدر را در گونی‌های بزرگ قرار داده و از خاك افغانستان به داخل ایران پرت می‌كردند كه با همكاری پلیس افغانستان، آنها را دستگیر كردیم. قاچاقچیان برای رسیدن به اهداف خود، هر از چندگاهی از شیوه‌های جدید استفاده می‌كنند. گاهی با بمب‌گذاری، دیواری را تخریب می‌كنند یا سیم خاردار را از بین برده و مقدار محدودی مواد مخدر وارد می‌كنند.
 
معتادان هم كرونا می‌گیرند
شیوع كرونا در كشور، در حوزه مواد مخدر به‌خصوص در اردوگاه‌های ماده 16 تاثیری داشته است؟
اوایل اسفند از ستاد ملی كرونا ابلاغ شد كه جمع‌آوری معتادان دیگر صورت نگیرد و آنهایی كه در كمپ‌ها بودند رها شدند. پلیس خیلی زحمت كشیده بود برای جمع‌آوری این معتادان كه به‌واسطه شیوع كرونا در شهرها پخش شدند.
مردم در تماس با ما درخواست جمع‌آوری این معتادان را داشتند كه در جلسه ستاد ملی كرونا با حضور رئیس‌جمهور، این موضوع را سردار اشتری طرح كرد. مصوب شد دوباره جمع‌آوری راه‌اندازی شود.
از اردیبهشت كار جمع‌آوری را شروع كردیم، اما محدودیت‌هایی در این مسیر داشتیم. به ما گفتند معتادان باید در سه مرحله غربالگری شوند. مركزی كه 400 معتاد از پلیس تحویل می‌گرفت برای سه مرحله غربالگری الان صد معتاد تحویل می‌گیرد.

معتادان كرونا می‌گیرند؟
بله. قطعا آنها هم كرونا می‌گیرند. از پزشكان متخصص استعلام گرفتیم كه تاكید كردند این موضوع كه معتادان كرونا نمی‌گیرند، صحت ندارد. در غربالگری معتادان متجاهر هم با معتادانی رو‌به‌رو شدیم كه كرونا داشتند و حالا روی تخت بیمارستان هستند. معتادی كه بی‌خانمان است و در جوی و خیابان زندگی می‌كند اگر بر اثر كرونا فوت كند كسی متوجه علت مرگ او نمی‌شود.
 
پارتی‌های مخدری
در كشور، پارتی‌های مواد مخدر با دعوت سلبریتی‌ها داریم؟
مردم همكاری خوبی در حوزه اطلاعاتی با پلیس مواد مخدر دارند. در برخی موارد گزارش‌هایی از این مهمانی‌ها به ما اعلام شد كه همكارانم وارد عمل شده و دستگیری‌هایی در این خصوص در مناطقی مانند شمال شهر و لواسانات داشتند. برخی افراد كه ثروت هنگفتی دارند این مهمانی‌ها را برگزار می‌كنند. سلبریتی‌هایی نیز حضور داشتند، اما حضورشان زیاد پررنگ نیست. رسیدگی به این موضوع در حوزه پلیس امنیت اخلاقی است. بعضی از این مهمانی‌ها شاید از نظر والدین مهمانی‌های ساده‌ای مثل جشن تولد یا فارع‌التحصیلی باشد، اما در آن مواد مخدر تعارف و مصرف می‌شود. امسال یك مهمانی برگزار شد كه میزبان در جشن تولد خودش، دانشجویان مهمان را به مصرف مخدر ترغیب كرده و بعد در حالت‌های نامناسب از آنها فیلم گرفته بود و تا مدتی دانشجویان را با این فیلم تهدید می‌كرد.
گفته می‌شود پلیس با آقازاده‌ها و سلبریتی‌ها در این مهمانی‌ها برخورد نمی‌كند.
برای پلیس سلبریتی یا آقازاده با افراد دیگر فرقی ندارند و مهم اجرای قانون است. در این مهمانی‌ها افرادی را دستگیر كردیم كه سلبریتی بودند و ممنوع‌الكار شدند.

منبع: جام جم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->