علیرضا مرزبان: گارانتی پرداخت پول ویلموتس را نداشتیم

  • کد خبر: ۴۰۳۹۴
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
علیرضا مرزبان: گارانتی پرداخت پول ویلموتس را نداشتیم
علیرضا مرزبان که سال‌ها خارج از ایران فعالیت کرده و با فرهنگ مربیگری اروپا نیز آشناست، صحبت‌های خواندنی و جالبی را درباره قرارداد ویلموتس با فدراسیون ایران و شرایط حضور بازیکنان و مربیان خارجی در ایران داشته است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ این مربی که اتفاقا چند‌سالی را هم در تیم‌های ایرانی به‌عنوان مربی و سرمربی فعالیت می‌کرد، دیروز گفت‌وگویی را با خبرگزاری فارس انجام داد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.


در جهان، سرمربیان تیم‌ها را بهتر از رؤسای‌جمهوری می‌شناسند

مرزبان با اشاره به انتخاب درست برای هدایت تیم ملی فوتبال یک کشور تصریح کرد: الان در جهان سرمربی تیم را بهتر از رئیس‌جمهور می‌شناسند. مثلا اگر از مردم ایران سؤال کنید که صدراعظم یا رئیس‌جمهور آلمان چه کسی است، ممکن است به فکر فرو بروند و ندانند؛ ولی سرمربی تیم ملی آلمان را همه می‌شناسند. وی ادامه داد: انتخاب ویلموتس از روز اول کار اشتباهی بود؛ چون مدتی بود به او تیم نمی‌دادند و یکسری مسائل جانبی و اجتماعی مطرح شده بود. در اروپا به‌سختی به او تیم می‌دادند. اینکه ناگهان برای تیم ملی ایران مطرح شد بیشتر به گذشته‌اش بر‌می‌گشت؛ زمانی‌که نسل طلایی بلژیک زیر نظر او تمرین می‌کرد و موفق بود. ما به گذشته او زیاد اهمیت دادیم و حال را کاملا فراموش کردیم.


ویلموتس باید سمبل شخصیت ۸۰ میلیون ایرانی می‌بود

وی افزود: سؤال بزرگ این است که ویلموتس چطور انتخاب شد؟ بحث ما بر سر همین است که وقتی یک سرمربی را برای تیم‌ملی ایران انتخاب می‌کنیم، باید سمبل شخصیت ۸۰ میلیون ایرانی، سمبل مقاومت و فرهنگ باشد. در انتخاب این مربی، چه کسانی مسئول هستند؟ آن‌ها باید الان قبول‌مسئولیت کرده و خودشان را معرفی کنند و بگویند ما این کار را کردیم. نقش فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، مدیران فنی و سازمان لیگ چه بوده است؟ در جلسات چه گذشته و چطور به جمع‌بندی رسیدیم که ویلموتس به ایران بیاید؟


گارانتی پرداخت پول ویلموتس را نداشتیم

مرزبان درباره مشکلاتی که قرارداد ویلموتس از نظر مالی برای فوتبال ایران درست کرد، گفت: در مرحله بعدی به راه دیگری می‌رسیم. الان مشکل بزرگ ما بحث مالی ویلموتس است. در‌واقع قراردادی که امضا شده، از نظر مالی منطقی بوده است؛ ولی ما گارانتی نداشتیم که پول را به او پرداخت کنیم. کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: باید این را می‌دانستیم که با توجه به تحریم‌ها، برای ما سخت است پول او را بدهیم. به‌خاطر همین باید کانال‌هایی را پیدا می‌کردیم و با شرایط خاصی با ویلموتس صحبت می‌کردیم که چطور می‌توانیم پول او را بدهیم.


افرادی که ویلموتس را فراری دادند، با تاج تسویه‌حساب شخصی داشتند

مرزبان درباره بحث اصلی این ماجرا اظهار کرد: به نظرم افرادی که ویلموتس را از ایران فراری دادند، همان کسانی بودند که قصد داشتند با فدراسیون فوتبال و مهدی تاج تسویه‌حساب کنند. این تسویه‌حساب در‌واقع یک عملکرد ناجوانمردانه است. ما باید یک بحث حرفه‌ای را مطرح کنیم. بحث حرفه‌ای بر سر این است که آیا این قرارداد درست تنظیم شده است یا نه. بزرگ‌ترین مشکل این قرارداد، این است که پول ویلموتس را نداشتیم بدهیم. اگر قرار سه‌ماهه رد نشده بود و ما توان پرداخت پول او را داشتیم، مشکلی پیش نمی‌آمد و همه مسائل حل شده بود.


ویلموتس بازی‌های ما را خراب کرد

مرزبان درباره رفتار ویلموتس عنوان کرد: با‌این‌حال ویلموتس دیر به اردوی تیم ملی رفت و با قهر در بازی‌ها حاضر شد. فقط او بود که باعث شد در بازی‌ها شکست بخوریم. به‌این‌ترتیب دیگر زمینه کاری وجود نداشت؛ یعنی فدراسیون فوتبال ایران باید خودش ویلموتس را اخراج می‌کرد به جرم اینکه به فوتبال ما خیانت کرد. او بازی‌های تیم ما را خراب کرد. ما باید شاکی پرونده می‌شدیم و شکایت می‌کردیم. ما باید اخراجش می‌کردیم؛ حتی اگر لازم بود باید پولش را می‌دادیم و اخراجش می‌کردیم؛ چون این مسئله یک خیانت بزرگ به مردم ایران بود.


مربیانی که از ایران می‌روند، کجا مشغول‌به‌کار می‌شوند؟

مربی‌ای که در سطح اول یا دوم باشگاه‌های اروپا کار می‌کند، به‌این‌سادگی به فوتبال ایران نمی‌آید. کسانی که دیگر در سطح اول و دوم فوتبال اروپا جایی ندارند، به ایران می‌آیند یا به کشور‌های عربی می‌روند. باید این مسئله را خیلی خوب بدانیم. نمی‌گویم مربیان بدی هستند، اما مربیانی هستند که دیگر در سطح اروپا مطرح نیستند. شما ببینید مربیانی که از ایران می‌روند، کجا مشغول‌به‌کار می‌شوند؟ یک مربی باید به شخصیت یک باشگاه، هوادارانش و یک شهر بخورد. زمانی که توماس هسلر به‌عنوان کاپیتان تیم ملی آلمان به مشهد آمد، جو فوق‌العاده مثبتی هم از نظر فنی و هم از نظر انسانی در تیم ایجاد کرد. بر سر این مسئله روابط خیلی خوبی هم بعدا بین ایران و آلمان برقرار شد. اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که ارتباط انسان‌دوستانه‌ای با کشور‌های دیگر داشته باشیم، باید معیارهایمان این باشد. باید برویم و بیاییم.


۸۰ درصد بازیکنان خارجی بی‌کیفیتند

مربی اسبق پرسپولیس درباره منع جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فصل آینده فوتبال ایران، گفت: معتقدم این تصمیم حتمی نیست. حیدر بهاروند را خیلی خوب می‌شناسم و می‌دانم که او از روی احساس خوبی که نسبت به فوتبال ایران دارد، این مسئله را مطرح کرده است؛ ولی باید بدانیم این موضوع برخلاف روال بین‌المللی است. وی افزود: واقعا کیفیت بازیکنانی که به ایران می‌آیند، خوب نیست. می‌توانم بگویم ۸۰ درصد بازیکنان خارجی که در تیم‌های ما بازی می‌کنند، کیفیت خاصی ندارند و می‌توانستیم به جای آن‌ها از بازیکنان ایرانی استفاده کنیم. این مسئله دردناک است. باید ببینیم چرا نمی‌توانیم بازیکنان با‌کیفیت بیاوریم. این مسئله باید حل شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->