دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

مشهد سوگوار حسین (ع)

  • کد خبر: ۴۰۶۷۷
  • ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
مشهد سوگوار حسین (ع)
دستگاه‌های مختلف برای اقامه هرچه باشکوه‌تر عزای سید و سالار شهیدان (ع) در شهر پای کار آمده اند
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ بحران کرونا در ۶ ماه اخیر بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی را در جای جای کشور یا به تعطیلی کشانده یا برگزاری آن‌ها را با سبک و سیاق متفاوتی امکان پذیر کرده است؛ موضوعی که در ماه رمضان، شب‌های قدر، جشن‌های دهه ولایت و دیگرمناسبت‌های مذهبی حاکم بود و البته به واسطه همین محدودیت ها، ابتکارات جالبی نیز خلق شد. با اینکه این روند در ماه محرم هم ادامه دار شده است، اما محدودیت‌های مختلف به دلیل شیوع کرونا نه تنها نتوانسته است در عرض ارادت ما به امام حسین (ع) و خاندان عترت و طهارت ذره‌ای خدشه وارد کند، بلکه محرم امسال شاهد به منصه ظهور رسیدن شور و شعور حسینی در برگزاری بیشتر مراسم عزا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده ایم. برای روز‌های تاسوعا و عاشورا نیز دستگاه‌های مختلف دست دردست یکدیگر داده اند تا عزای باشکوهی را برای سید و سالار شهیدان (ع) اقامه کنند.


دسته روی در حرم ممنوع است

«با توجه به ابلاغیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در مراسم ایام تاسوعا و عاشورا هیچ هـیئتی به صورت دسته روی به حرم مطهر ورود پیدا نخواهد کرد.» معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ضمن اعلام این موضوع گفت: هربرنامه‌ای که امکان پوشش و خدمات آن با رعایت فاصله اجتماعی ممکن باشد در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و در غیراین صورت فعالیت‌ها به صورت نمادین و در فضایی خاص برگزار خواهد شد. محمد توکلی افزود: ۱۸ هیئتی که قرار است در فضا‌های باز حرم مطهر و با فاصله فیزیکی مناسب به عزاداری بپردازند توسط شورای هیئات مذهبی معرفی می‌شوند و ما نیز در فضای حرم مطهر رضوی در خدمت آن‌ها خواهیم بود.


برپایی مراسم عاشورای در چهارراه آزادشهر

سـرپرست مـعـاونت اجتـماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا به ۵۱ مورد از برنامه‌های این سازمان در دهه اول محرم اشاره کرد و افزود: برنامه عزاداری سالار شهیدان در قالب‌های مختلف از قبیل گردهمایی، بزرگداشت و نمایشگاه در محله‌ها و نقاط مختلف شهر با مشارکت برخی از هیئات مذهبی برنامه ریزی شده است. رضا دانایی سیج درباره ویژه برنامه عزاداری روز عاشورا در شهر مشهد گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های عزاداری امام حسین (ع) در روز عاشورا با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ مشهد و هیئت جوانان عاشورایی و هیئت رزمندگان اسلام حدفاصل چهارراه آزادشهر و بولوار آزادی برگزاری خواهد شد. وی ادامه داد: این مراسم از ساعت ۴ بعداز ظهر تا نماز مغرب و عشا ادامه خواهد داشت.


مراسم ویژه در ۳ خیابان منتهی به حرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز درباره مهم‌ترین برنامه این اداره کل در روز عاشورا به شهرآرا گفت: باتوجه به پروتکل‌های بهداشتی و شرایط فعلی کشور طراحی خاص و ویژه‌ای برای اجرا‌ی برنامه روز عاشورا برنامه ریزی شده است که پس از هماهنگی‌های اجرایی اطلاعات دقیق آن رسانه‌ای خواهد شد. حجت الاسلام هادی صاحبقرانی به برگزاری این مراسم در خیابان‌های امام رضا (ع)، طبرسی و شیرازی افزود: تعدادی از هیئت‌های شهر مشهد در ۳ خیابان منتهی به حرم مطهر رضوی مراسم متمرکزی را برگزار خواهند کرد که جزئیات کامل برنامه‌های آن در روز‌های آینده اعلام خواهد شد.

همچنین سید مهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با اشاره به ممنوعیت دسته روی هیئات در ایام تاسوعا و عاشورا گفت: در ۳ خیابان منتهی به حرم شامل خیابان شیرازی، طبرسی و امام رضا (ع) هیئات در قالب کاروان اتوبوسی برای اقامه عزا در محضر امام رضا (ع) حضور خواهند یافت. ضمن اینکه در مسیر خیابان نواب نیرو‌های امنیتی استقرار می‌یابند.


تدابیر لحظه‌ای در ایجاد محدودیت ترافیکی

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز مراسم تاسوعا و عاشورای امسال را متفاوت با سال‌های گذشته ارزیابی کرد و درباره اعمال محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی به شهرآرا گفت: امسال برگزاری مراسم شرایط خاصی دارد، نیرو‌های پلیس راهور در مناطق پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی حضور دارند، اما محدودیت به آن معنا که در سال‌های گذشته اجرایی می‌شد برقرار نخواهد شد. سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: با توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونا دسته روی و جابه جایی هیئات مذهبی در اطراف حرم رضوی ممنوع شده است.

دهنوی با بیان اینکه هدف ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده است اظهار کرد: آمادگی برقراری هرگونه محدودیتی در خیابان‌های منتهی به حرم را داریم که بنا به شرایط و با تدابیر لحظه‌ای در این زمینه تصمیم گیری خواهیم کرد.
همچنین جانشین رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی تأکید کرد: درصورت افزایش تردد در جاده ها، طرح‌ها و محدودیت‌های ترافیکی در ایام تاسوعا و عاشورا اجرا خواهد شد.
سرهنگ محمدعلی احسان بخش افزود: خوشبختانه تاکنون با افزایش تردد مرتبط با آغاز ماه محرم در جاده‌های این استان مواجه نبوده ایم و اکنون ترافیک در تمام مسیر‌های این استان عادی و روان است.


کاهش سرفاصله زمانی قطارشهری

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری شهرداری مشهد هم با اعلام کاهش سرفاصله زمانی خطوط یک و ۲ قطارشهری در روز‌های تاسوعا و عاشورا گفت: در روز‌های تعطیل سر فاصله زمانی در خط یک ۱۰ دقیقه و در خط ۲، ۱۲ دقیقه است.
وحید مبین مقدم افزود: سرفاصله زمانی خط یک قطارشهری مشهد در روز تاسوعا ۷ دقیقه و در روز عاشورا ۶ دقیقه خواهد بود. همچنین سرفاصله زمانی خط ۲ در روز‌های تاسوعا و عاشورا ۱۰ دقیقه خواهد بود. مبین مقدم ادامه داد: این آمادگی وجود دارد اگر احساس شود تقاضای سفر در این ۲ روز زیاد است، قطار فوق العاده اعزام شود.


پایگاه‌های فعال اهدای خون در تاسوعا و عاشورا

طبق روال هرساله و همیشگی ایام شهادت امام حسین (ع)، روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی پایگاه‌های فعال برای اهدای خون در روز‌های عاشورا و تاسوعا را اعلام کرد. براساس این اطلاعیه پایگاه اهدای خون مستقر در مرکز رفاهی دانشگاه واقع در میدان شریعتی (میدان تقی آباد) ابتدای خیابان دانشگاه مقابل خیابان کفایی، پایگاه اهدای خون ثامن واقع در ابتدای بازارچه شهید آستانه پرست مجاورت حرم مطهر رضوی در روز‌های ۸ و ۹ شهریور فعال اند و زمان پذیرش پایگاه‌های فعال اهدای خون صبح از ساعت ۸ الی ۱۳ و عصر از ساعت ۱۵ الی ۱۸:۳۰ اعلام شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->