سرخط خبرها

روایتی از برگزاری مراسم هیئت عزاداران مسجد النبی (ص) در بوستان ثامن مشهد

  • کد خبر: ۴۰۹۲۳
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
روایتی از برگزاری مراسم هیئت عزاداران مسجد النبی (ص) در بوستان ثامن مشهد
طبق دستورالعمل سازمان تبلیغات در هر هیئت دو نفر یکی از سوی بانوان و یکی از طرف آقایان به عنوان سلامت یار انتخاب می‌شوند و با پوشش سفید رنگ در حین برگزاری مراسم حضور دارند.
عطائی | شهرآرانیوز؛ در ایام دهه اول بوستان ثامن در حاشیه خیابان شهید محور واقع در محله ثامن میزبان هیئت عزاداران مسجد النبی (ص) بود.
 
مراسم با نظم و ترتیب عالی که در عین منظم بودن بسیار خودمانی از شب اول محرم تا شام غریبان در بخشی از بوستان که به آرمون یازده راه داشت برگزار شد. برگزاری این مراسم در این مکان باعث شده بود بسیاری از هم محلی‌ها و همسایه‌ها در مراسم شرکت کنند. هیئت عزاداران مسجد النبی (ص) که برگزار کننده این مراسم بود از هیئت‌های قدیمی منطقه است و متناسب این برنامه و ایام محرم به سراغ برخی از دست اندرکاران این هیئت رفتیم تا طی گفت‌وگویی با مسئولان آن بیشتر از هیئتشان بدانیم.
 
مهدی حاصل طلب از اعضای این هیئت آن را وابسته به مسجد النبی (ص) در خیابان شهید آرمون، آرمون ۱۰ دانست و گفت: «این برنامه از شب اول ماه محرم کار خودش را آغاز کرده است. دور محوطه برگزاری را داربست زدیم و برای ۱۰ شب ۲۰۰ صندلی کرایه کردیم. خلاف تصور ما از همان شب اول جمعیت بیشتری به نسبت هرسال که مراسم را در مسجد برگزار می‌کردیم شرکت کردند و دلیل آن هم شاید وجود فضای باز باشد. از شب دوم تقریبا صندلی‌ها پر شد و متعاقب اعلام قبلی عده زیادی با زیرانداز شخصی خودشان در اطراف مراسم مستقر شده‌اند.»
 
روح ا... فدائی، مسئول اجرایی هیئت هم درباره زمان مراسم و برنامه‌های هیئت گفت: «برنامه هر شب از ساعت هشت و نیم شروع می‌شود در ابتدا با قرائت زیارت عاشورا به مدت نیم ساعت و پس از آن سخنرانی حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی را می‌شنویم، سپس آقایان سید مهدی هادی و کاظم زراعتی به مداحی اهل بیت می‌پردازند و طبق آن چه که از طرف ستاد مقابله با کرونا به ما ابلاغ شده، برنامه را در مدت کمتر از ۲ ساعت به اتمام می‌رسانیم.»
وی درباره دلیل انتخاب این مکان برای برگزاری مراسم هم بیان کرد: «طبق مشورتی که با اعضای هیئت امنای مسجد و شورای محله داشتیم این مکان را برای برگزاری مراسم مناسب تشخیص دادیم. اعضای هیئت با ثبت نام در سامانه بیرق به سازمان تبلیغات رفتند و در کلاس‌های آموزش بهداشتی شرکت کرده‌اند. طبق دستورالعمل سازمان تبلیغات در هر هیئت دو نفر یکی از سوی بانوان و یکی از طرف آقایان به عنوان سلامت یار انتخاب می‌شوند و با پوشش سفید رنگ در حین برگزاری مراسم حضور دارند. این دو بزرگوار مردم را در امر ضدعفونی کردن دست‌ها یاری می‌کنند و از ورود بدون ماسک افراد جلوگیری می‌کنند و اگر کسی ماسک به همراه نداشته باشد به آن‌ها ماسک می‌دهند.»
 
مختار فولادی، مسئول هیئت هم به ما گفت: «مدت ۲۰ سال است به یاری خداوند با هم محله‌ای‌ها عزاداری امام حسین (ع) را انجام می‌دهیم و هرسال این برنامه تا الان برقرار بوده است. امسال هم مجوز‌های لازم تهیه شد و ستاد از ما خواست مراسم را در فضای باز اجرا کنیم، ما هم این کار را کردیم و همه چیز خوب و عالی برگزار شد. این هم به یاری خدا و هم به اراده جوانان محل انجام شد که واقعا با ما همکاری کردند. با وجود اینکه متأسفانه امسال تمامی ملت ما درگیر بیماری کرونا بودند و مردم به طور ناخودآگاه ترس و دلهره دارند، اما باز هم مراسم خیلی خوب برگزار شد و مردم جدی‌تر وارد صحنه شده‌اند. ما از مردم خواستیم که اصول بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله‌ها را رعایت کنند و فضا هم که فضای آزاد است و به این ترتیب مقداری از ترس مردم کاسته شد و به لطف خدا خیلی استقبال شد.»
 
وی درباره گذشته بیست ساله این هیئت هم گفت: «قدیم مسجد ما هیئتی که حرم برود نداشت. آقای سیدحیدر هادی و فرزندشان سیداصغر هادی را خدا هر جا که هستند نگهدارد، این دو در مسجد فعالیت داشتند و به ما پیشنهاد دادند که هیئتی داشته باشیم. ما هم گفتیم باعث افتخار ماست که در خدمت آقا ابا عبدالله الحسین (ع) باشیم و از همان سال هیئت را ثبت کردیم. اگر خدا بخواهد تا جایی که توان داشته باشیم در خدمت هیئت و سرورمان آقا ابا عبدا... (ع) خواهیم بود. ما در محله خودمان همه همدیگر را می‌شناسیم و شکر خدا محله خوبی است. هرتعداد نیرو که لازم داشته باشیم به مشکل برنمی‌خوریم و مردم و جوانان محل حاضر و آماده هستند.» فولادی درباره اعضای اصلی و حلقه اولیه هیئت هم این‌گونه توضیح داد: «اینجانب مختار فولادی به عنوان مسئول هیئت هستم، سید غلامرضا موسوی مسئول انتظامات، حاج آقا حسن بهشتی روحانی مسجد و سرهنگ موسی پاک فطرت مسئول انتظامات هیئت، قربان خداپناه مسئول تدارکات و آقایان سید مهدی هادی و آقای حسین زاده به عنوان مداح ثبت شده هستند.»
 
وی درباره راه حفظ انسجام یک هیئت هم گفت: «مسئول هیئت باید دارای استقامت و صبر بسیار زیاد باشد. عزاداری واقعی اسم و رسم نمی‌شناسد کسی که در حقیقت و به معنای واقعی کلمه عزادار امام حسین (ع) باشد نظرش باید به آقا اباعبدالله (ع) باشد، باید نظرش به خدا باشد. کسی که در اصطلاح دنبال این باشد که مراسم هیئت را بترکاند! دنبال سفره
آن چنانی و غذای آن چنانی باشد، به دنبال ریاست. الهی شکر در این سال‌ها هیئت ما خیلی ساده برگزار شده است. غذای نذری خیلی ساده، ولی خالص بوده است. عزاداری حقیقی امام حسین (ع) با ریا میانه‌ای ندارد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->