وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

سفیر سیار افغانستان در تهران: تمام اتباع افغانستان در ایران باید تثبیت هویت شوند

  • کد خبر: ۴۲۴۸۸
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
سفیر سیار افغانستان در تهران: تمام اتباع افغانستان در ایران باید تثبیت هویت شوند
سفیر جدید افغانستان در امور مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: آنچه برای افغانستان و ایران مهم است، این است که تمام اتباع افغانستان در یک فرصت زمانی باید تثبیت هویت شوند، تا سکونت، اقامت و رفت آمدها، قانونی و کاملا عاری از خطر شود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد شفق خواتی با بیان این‌که توزیع تذکره الکترونیکی برای مهاجرین افغانستان مقیم ایران از توافقات جدید مقام‌های دو کشور است که برای ایجاد سهولت‌ها در رفت و آمد‌ها و اقامت در نظر گرفته شده است، تأکید کرد: قانونی شدن تردد‌ها میان دو کشور و همچنین اقامت‌ها نیازمند توزیع برگه‌های قانونی و اسنادی، چون تذکره و پاسپورت می‌باشد.
 
سفیر سیار افغانستان در ایران خاطرنشان کرد که توزیع تذکره الکترونیکی بخشی عظیمی از مشکلات مهاجرین را در عرصه‌های اشتغال، آموزش و تحصیل رفع خواهد کرد، و در ضمن، با این سند، مهاجرین تثبیت هویت می‌شوند و آمار دقیق‌شان معلوم می‌گردد.
 
وی ادامه داد: فعلا آمار دقیق مهاجرین در ایران معلوم نیست و حتی مقام‌های ایرانی هم دقیق نمی‌دانند، به دلیل این‌که افرادی وجود دارند که کاملا بدون مدرک هستند، از این جهت تلاش می‌شود که در قدم نخست مشکل قانونی حل شود تا در پی آن حوادث و اتفاقات نیز کمتر شود و برای رفت و آمد‌ها سهولت بیشتر ایجاد شود.

در تلاش هستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم

خواتی در پاسخ به این‌که آیا هزینه اخذ تذکره الکترونیکی که برای هر فرد ۱۰ دلار در نظر گرفته شده، قابل تخفیف است یا خیر؟ گفت: اصل هزینه‌ها چه در پاسپورت، تذکره و سایر خدمات دولتی یک مسئله قانونی و پذیرفته شده است، اما این‌که آیا امکان دارد که تخفیف داده شود و یا هزینه از پولی به پول دیگر تبدیل شود تا برای مهاجرین سهولت ایجاد گردد، تلاش نهایی خواهد شد تا هزینه‌ها کم‌تر شود، اما تصمیم بر کاهش این هزینه‌ها نیازمند تصمیم در سطح کلان و هماهنگی چند نهاد است که امیدوارم موافقت کلی در سطح کلان محقق شود.
 
این نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور مهاجرین در بخش دیگر گفت‌وگوی خود، در مورد وضعیت آموزشی و تحصیلی مهاجرین در ایران گفت که با درنظرداشت این‌که مقام‌های ایرانی روحیه همکاری دارند و در ملاقات‌هایی که اخیرا صورت گرفته، یک سری از توافقات کلی در سطح کلان به میان آمده، امید است که این تعاملات در آینده منجر به انعقاد یک موافقت‌نامه جامع میان دو کشور در عرصه آموزشی و تحصیلی گردد.
وی تاکید کرد: در ذیل این هماهنگی‌ها و تحرکات که شروع شده، امیدوار هستیم چالش‌ها به خصوص در بخش آموزشی و فرهنگی از سر راه مهاجرین برداشته شود.

نباید هیچ مهاجر افغان در ایران بدون اسناد و مدارک باشد

ضمنا به گفته خواتی دو طرف یک موافقت اصولی دارند و آن، این‌که در قدم نخست هیچ مهاجر افغان در ایران بدون اسناد و مدارک نباشد و سپس در عرصه‌های آموزشی و اشتغال گام‌هایی برداشته شود.
 
او در رابطه با مشکلات مهاجرین در ایران نیز گفت: در گذشته یک سری از مشکلات وجود داشته و امروز هم وجود دارد، اما مشکل اساسی این‌جاست که مقررات و سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران یک چیز است و آن‌چه در محلات و استان‌ها تطبیق می‌شود، چیز دیگر، که ممکن است اغلب تطبیقات با رویکرد‌های حکومت هم‌سو نباشد، لذا باید در این زمینه تدابیری سنجیده شود تا سیاست حکومت ایران در قبال مهاجرین بدون کم و کاست در هر جا تطبیق شود.
 
سفیر سیار افغانستان در ایران تصریح کرد: گاهی ممکن است یک استاندار در رابطه با مهاجرین تصمیمی بگیرد که لزوما در همسویی با سیاست‌های کلی حکومت ایران نباشد. بسیاری اوقات دیده شده که یک فرمان از طرف مقام معظم رهبری صادر شده، اما تطبیق آن در محلات دوردست با چالش‌ها روبرو بوده است؛ از این جهت گاهی ناخواسته برای مهاجرین مشکل ایجاد می‌شود.
 
وی به طور نمونه خاطرنشان کرد، چهار سال پیش مقام رهبری یک دستور صادر کرد مبنی بر این‌که هیچ مهاجر افغان در ایران از مکتب و مدرسه باز نماند، اما در عمل در برخی مناطق دوردست یا شهرستان‌های خاص، اجرای دستور با موانع و چالش‌هایی از سوی مدیران و مسئولان مدارس مواجه شد، و در بسیاری از محلات، امروز افرادی هستند که دسترسی به آموزش ندارند، لذا این‌ها نیازمند تدابیر جدیدی است که باید در ذیل قوانین جمهوری اسلامی ایران روی دست گرفته شود.
 
خواتی در پاسخ به سوالی در مورد اخراج اجباری مهاجرین نیز گفت، اخراج مهاجرین اکثر اوقات به دلیل غیرقانونی بودن آنان است که لازم است برای حل این مشکل پایه‌های قانونی بررسی شود و در نهایت اسناد و مدارک قانونی برای مهاجرین داده شود.
 
او در پایان تأکید کرد: تنها وعده‌ای که می‌تواند بدهد، این است که حین انجام وظیفه، خود را در جایگاه یک مهاجر مظلوم قرار دهد، تا بلکه از درد و رنج آنان کاسته شود.

سفارت سیار و نمایندگی فوق‌العاده ریاست جمهوری افغانستان در ایران

وزارت امورخارجه افغانستان به تازگی از انتخاب یک سفیر ویژه امور مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران خبر داده و محمد شفق خواتی، استاد دانشگاه را در این پست معرفی کرده است.
 
خواتی که پیشینیه تحصیلات دانشگاهی را در ایران دارد، وی در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود، از این پست به عنوان "سفارت سیار و نمایندگی فوق‌العاده ریاست جمهوری در ایران" یاد کرده است.
سفارت سیار در ایران، دارای دو دفتر تهران و کابل خواهد بود و سفیر مربوطه هم در تهران و هم در مقر وزارت امور خارجه در کابل حضور تناوبی خواهد داشت.
 
این نماینده ویژه افغانستان برای رسیدگی به امور مهاجرین در ایران در مورد انگیزه و روند رسیدن به تصمیم ایجاد سفارت سیار و نمایندگی فوق‌العاده ریاست جمهوری در ایران تصریح کرده است: با توجه به دغدغه‌های فراوان و خواست‌های متراکم اتباع ما در ایران و برخی چالش‌های موجود در سفارت کنونی، در اثر صحبت با مقام عالی ریاست جمهوری و جناب استاد دانش، معاون محترم دوم ریاست جمهوری، بنده مأمور شدم که برای سامان‌دهی امور و تعامل سازنده با کشور جمهوری اسلامی ایران و نیز رسیدگی به چالش‌های اتباع کشور ما در ایران، یک طرح تفصیلی بنویسم. بعد از نگارش طرح ۴۲ صفحه‌ای و تدوین استراتژی پنج‌محوری، با ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم امور خارجه، به این نتیجه رسیدیم که تمامی امور و به خصوص رفع چالش‌های مهاجرین و اتباع ما در ایران، با ظرفیت محدود سفارت کنونی ممکن نیست و اتشه مهاجرین هم پاسخگوی نیازمندی مهاجرین نخواهد بود.
 
ایجاد سفارت و نمایندگی ویژه در امور مهاجرین در ایران و معرفی محمد شفق خواتی در این پست، می‌تواند صفحه جدیدی در راستای تسریع در حل مشکلات مهاجرین و اختصاص منابع لازم به آن، باز کند.
 
منبع: صدای افغان
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->