ثبت رایگان مبایعه‌نامه فروش ملک در سامانه خودنویس قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | قیمت موبایل از ۶ تا ۱۰۸ میلیون تومان چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود بازگشایی عمومی فضای تفریحی باغ آستان قدس؛ شعبه جدید کروژ در «باغ خاتون» افتتاح شد | درخشش در باغ امام‌رضا(ع) بازار بورس به انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه واکنشی نشان داد؟ | دامنه نوسان سهام افزایش یافت حراج جدید سکه دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار می‌شود + شرایط قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش مبارزه با علف‌های هرز در خراسان‌رضوی پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت سکه و طلا | وقت خرید رسیده است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) زمان حراج سی‌وپنجم شمش طلا اعلام شد افزایش قیمت ارز‌های مبادله‌ای | دلار چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و دلار در اولین روز پس از انتخابات چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) نرخ بهره بین‌بانکی ثابت ماند + جدول (۹ تیر ۱۴۰۳) خشک‌سالی و سرمازدگی، کشت دیم محصولات زراعی خراسان‌رضوی را دچار چالش کرده است قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۹ تیر ۱۴۰۳) اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودرو‌های داخلی چقدر است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) عرضه ۴۰ دستگاه کامیون در بورس کالا، فردا (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دلار به پیروز انتخابات چه واکنشی نشان می‌دهد؟ قیمت امروز میوه در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | هندوانه کیلویی چند؟ هشدار به مستأجران | از انعقاد این قرارداد‌ها پرهیز کنید جزئیات پیشنهاد معافیت مالیاتی ۷۰ درصد از مشاغل و اصناف آخرین تحولات بازار سکه و طلا (۸ تیر ۱۴۰۳) برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود
سرخط خبرها

فعال سازی مکانیسم ماشه چه تاثیری بر بورس دارد؟

  • کد خبر: ۴۳۵۳۶
  • ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
فعال سازی مکانیسم ماشه چه تاثیری بر بورس دارد؟
تهدید آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران، مسئله‌ای است که امروز و فردا در صدر اخبار قرار خواهد گرفت. ازسوی دیگر رئیس‌جمهور ایران نیز امروز و فردا را روز پیروزی ایران و شکست آمریکا دانسته است. اما واقعا در صحنه عمل چه خواهد شد؟ این منازعات چه تاثیری بر بورس و معاملات بازار سرمایه در هفته جاری می‌گذارد؟
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ تهدید آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران، مسئله‌ای است که امروز و فردا در صدر اخبار قرار خواهد گرفت. ازسوی دیگر رئیس‌جمهور ایران نیز امروز و فردا را روز پیروزی ایران و شکست آمریکا دانسته است. اما واقعا در صحنه عمل چه خواهد شد؟ این منازعات چه تاثیری بر بورس و معاملات بازار سرمایه در هفته جاری می‌گذارد؟

برای پاسخ دادن به این سوالات می‌توان به تجربه گذشته استناد کرد. پیش از این، تلاش آمریکا برای وضع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، راه به جایی نبرد و به تصویب نرسید. درواقع در این زمینه تنها ایران در مقابل آمریکا قرار ندارد. ۵ کشور دیگر که در توافق‌نامه برجام حضور داشتند، نیز حداقل درظاهر با آمریکا همراهی کامل نکرده‌اند.

علاوه بر این بررسی روند معاملات بورس ایران نشان می‌دهد که اخبار مرتبط با تحریم، تاثیری جدی بر شاخص‌های بورسی نمی‌گذارد؛ چراکه بخش مهمی از شرکت‌های بورسی، حوزه فعالیتشان داخلی است. شرکت‌های صادرکننده نیز به‌دلیل تحریم‌ها متضرر می‌شوند، اما افزایش نرخ دلار به معنی افزایش درآمد و سود برای این شرکت‌ها و سهامدارانشان است.

با این حال بررسی وضعیت معاملات در هفته گذشته بعد از صعود ۳ روز شاخص‌های بورسی، حکایت از افزایش قدرت فروشندگان در بازار داشت. به بیان دقیق‌تر در جریان معاملات چهارشنبه ۲۶ شهریور شاهد بودیم که در ساعات پایانی معاملات، آخرین قیمت در ۲۳۲‌نماد بیش از ۲‌درصد کمتر از قیمت پایان (قیمت میانگین در معاملات روز) بود. این تفاوت قیمتی نشان می‌دهد که در ساعات پایانی معاملات، تقاضا برای فروش بیش از خرید بوده است. این اتفاق ممکن است در‌پی تصمیم معامله‌گران بورسی برای نقد شدن خرید صندوق پالایشی یکم باشد.

براساس اعلام نهاد‌های دولتی، هر شهروند ایرانی تا ۳۰ شهریور فرصت دارد ۵ میلیون تومان از سهام صندوق پالایشی یکم را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کند. احتمال می‌رود معامله‌گران بورسی، خرید سهام این صندوق را به روز‌های آخر موکول کنند و برای شرکت در این پذیره‌نویسی به نقد کردن دیگر سهام‌های خود دست بزنند.
علاوه بر صندوق پالایشی یکم، ۳۰ شهریور عرضه اولیه نماد «وسپهر» نیز انجام خواهد شد. حداقل نقدینگی موردنیاز برای این عرضه اولیه با فرض اینکه ۵ تا ۶ میلیون کد معاملاتی در آن مشارکت کنند، حدود ۹۱۳ هزار تومان تا یک‌میلیون و ۱۳ هزارتومان است.

با در نظر گرفتن پذیره‌نویسی ۵ میلیون تومانی صندوق پالایش یکم و عرضه اولیه یک میلیون تومانی و سپهر می‌توان پیش‌بینی کرد در روز‌های نخست معاملاتی در هفته جاری، شاهد افزایش قدرت فروشندگان باشیم. علاوه بر این نباید ترس ایجادشده در بازار را که ناشی از منازعات بین‌المللی ایران است، دست‌کم بگیریم.

ازسوی دیگر خبر مثبت بانک مرکزی برای نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورسی را نباید نادیده گرفت. بانک مرکزی محدودیت عرضه ارز پتروشیمی‌ها، فولادی و معدنی‌ها را که به صادرکنندگان بزرگ معروف هستند، برداشته است. پیش از این صادرکنندگان به فروش ارز از کانال صرافی‌های بانکی ملزم بودند و حق فروش ارز به صرافی‌های تضامنی را نداشتند. با این تصمیم می‌توان پیش‌بینی کرد که درآمد شرکت‌های بزرگ صادرکننده افزایش خواهد یافت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->