بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کنسرت‌های خوانندگان پاپ در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات ساعد سهیلی با «شهرک» در «کازابلانکا»
سرخط خبرها

با وجود علاقه درمیشیان برای رونمایی از فیلمش در ایران، «مجبوریم» راهی توکیو شد

  • کد خبر: ۴۵۲۹۴
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
با وجود علاقه درمیشیان برای رونمایی از فیلمش در ایران، «مجبوریم» راهی توکیو شد
«مجبوریم» آخرین فیلمی بود که به جشنواره فجر سی‌وهشتم رسید و از همان ابتدا حاشیه‌های فراوانی گریبانش را گرفت و در نهایت هم از فهرست فیلم‌های جشنواره کنار گذاشته شد.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز - حضور کیهان کلهر به‌عنوان سازنده موسیقی فیلم و عبدا... اسکندری به‌عنوان گریمور در کنار چهره‌های باتجربه عرصه بازیگری مثل فاطمه معتمدآریا، پارسا‌پیروزفر و ژاله علو، مجموعه جذابی را برای «مجبوریم» رضا درمیشیان خلق کرده است. «مجبوریم» آخرین فیلمی بود که به جشنواره فجر سی‌وهشتم رسید و از همان ابتدا حاشیه‌های فراوانی گریبانش را گرفت و در نهایت هم از فهرست فیلم‌های جشنواره کنار گذاشته شد. حذف شدنی که البته مثل «قاتل وحشی» حمید نعمت‌ا... که بحث مالکیت آن مشکلاتی را ایجاد کرد و همین هم باعث کنارگذاشتنش شد، دلیل مناسبی برایش ارائه نشد.
 
 
با وجود علاقه درمیشیان برای رونمایی از فیلمش در ایران، «مجبوریم» راهی توکیو شد
 
 
مصداق خیلی از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای دیگری که حالا هر سال در جشنواره فجر بیشتر از سال قبل خودش را به رخ می‌کشد، این‌مرتبه در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با فیلم «مجبوریم» رضا‌درمیشیان خودش را نشان داد و حذف شد. با این حال، به‌نظر می‌رسد مسبب این حذف‌شدن بحث‌های اجتماعی و محتوایی این فیلم هم بوده است. همچنین اتفاق‌هایی مثل درگیری‌های زیاد درمیشیان با مدیران سازمان سینمایی و فارابی که احتمالا به آن دامن زده است. تمام این‌ها درحالی است که ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره، اعلام کرده بود این فیلم برای پروانه نمایش مشکلی نخواهد داشت. درمیشیان هم البته در این ماجرا کوتاه نیامد.
 
او جبهه‌گیری‌های علیه «مجبوریم» را عامدانه خواند و گفت: «تخریب‌های هدفمند «مجبوریم» از سوی دفتر جشنواره، ستاد خبری و هیئت‌انتخاب پس از حذف فیلم به‌وسیله هیئت‌انتخاب و هیئت‌های مشورتی بالا و پایین خود گویای همه‌چیز است» و در نهایت هم آب پاکی را روی دست همگان ریخت و گفت: «نبودن در این جشنواره افتخار است». رویکرد اعتراضی درمیشیان که ترجیح می‌دهد آن‌ها را در ژانر اجتماعی فیلم‌هایش هم به معرض نمایش بگذارد، بر کسی پوشیده نیست. این را می‌شود به‌خوبی هم از جنس فیلم‌هایی مثل «عصبانی نیستم» و «لانتوری» فهمید و هم از کنشگری‌هایی که هر عضو دغدغه‌مند و فعال در عرصه فرهنگ باید داشته باشد. او یکی از ۱۰۰ سینماگری بود که در امضای نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی شریک شد و خواستار مقابله با انحصارسازی و استفاده از رانت و ورود سرمایه‌های مشکوک شد.
 
 
با وجود علاقه درمیشیان برای رونمایی از فیلمش در ایران، «مجبوریم» راهی توکیو شد
 
 
همچنین در قامت یک عضو از کانون کارگردانان خانه سینما هم همیشه برای القای رویکرد درست و تغییر سبک و سیاق غالب فرهنگی بر جو سینمایی دوره خود سعی می‌کرده است. با این حال، درمیشیان همان‌طور که خودش هم اذعان کرده بود، ترجیح می‌داد رونمایی از «مجبوریم» در وطن و کشور خودش اتفاق بیفتد. پیش از این هم بار‌ها پیگیر وضعیت نمایش این فیلم شد و بعد هم اعلام کرد که پاسخی به او داده نشده است. در این مسیر یادداشتی هم خطاب به وزارت ارشاد نوشت، اما تغییری در سرنوشت نمایش فیلمش رخ نداد.
 
حالا بعد از کش‌وقوس‌های فراوان قرار است این فیلم در جشنواره ۲۰۲۰ توکیو رونمایی شود. جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو یا همان TIFF که در قالب خودش از معتبرترین جشنواره‌های جهان است و علاوه بر آن مهم‌ترین جشنواره فیلم در قاره آسیا به‌شمار می‌رود. امسال این جشنواره از ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان‌ماه) تا ۹ نوامبر (۱۹ آبان) برگزار می‌شود و حالا باید دید به‌دلیل وضعیت کرونایی، تغییروتحول خاصی در شکل‌وشمایل برگزاری این جشنواره به چشم می‌خورد یا نه.
 
 
با وجود علاقه درمیشیان برای رونمایی از فیلمش در ایران، «مجبوریم» راهی توکیو شد
 
 
درمیشیان پیش از این هم با فیلم «عصبانی نیستم» که نوید‌محمدزاده و باران کوثری ایفاگر نقش‌های اصلی آن بودند، حواشی این مدلی را تجربه کرده بود. حالا همچنان که «مجبوریم» در انتظار روی پرده رفتن در توکیوست، خبر‌ها می‌گوید که درمیشیان قرار است از زندگی فرهاد مهراد هم فیلمی بسازد و فهرست فیلم‌های اعتراض‌گونه خودش را این‌مرتبه با دست‌مایه قراردادن یک خواننده اعتراضی تکمیل کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->