کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در خراسان رضوی | ثبت ۹ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه رصد اشتغال بحران آب در مشهد؛ افت ۷۰ درصدی ورودی سد دوستی و کاهش ۵۹ درصدی سد طرق تغییر تاریخی در ذخایر جهانی؛ طلا از اوراق خزانه‌داری آمریکا پیشی گرفت پیش‌بینی بورس سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴| هشدار تحلیلگران درباره رشد بورس تکذیب افزایش نرخ ارز؛ بانک مرکزی: برنامه‌ای برای تغییر نرخ ۷۰ هزار تومانی و حذف ارز ترجیحی نداریم فروش ۱ میلیون عروسک لبوبو در ایران با گردش مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی! پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴| شوک قیمتی در بازار؛ عبور دلار از مرز ۱۰۵ هزار تومان و هشدار برای طلای ۹ میلیونی گران‌فروشی و تخلفات بهداشتی کافی‌شاپ‌های مشهد در تیررس بازرسی اصناف  فرزین: قیمت غیررسمی ارز اغلب برای کالا‌های قاچاق است فرزین خبر داد: تداوم تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی معاون وزیر کشور: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان وجود ندارد | کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز بازار خودرو زیر سایه نوسانات ارز | هشدار رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره بدعهدی شرکت‌ها هشتمین مرحله فروش ایران‌خودرو آغاز نشده حذف شد! نقره ۱۴۰ هزار تومانی فتح شد؛ جزئیات کامل قیمت شمش‌های مختلف (۹ شهریور ۱۴۰۴) شوک سپتامبر: دلار ۱۰۴ هزار تومان را فتح کرد و سکه را به آستانه ۱۰۰ میلیون کوبید! طلوع سپتامبری بیت‌کوین: پیش‌بینی صعودی به قله ۱۲۴ هزار دلار علی‌رغم تاریخچه نزولی! پیش‌بینی جدید از قیمت طلا و سکه | خیز طلا برای فتح کانال ۹ میلیونی (۹ شهریور ۱۴۰۴) وزیر نیرو برای تهیه لایحه جرم انگاری استخراج غیرقانونی رمز ارز دستور فوری صادر کرد علت کمبود برنج پاکستانی در بازار چیست؟ رکوردشکنی لوبیاچیتی با افزایش قیمت ۲۴۸ درصدی در یک‌سال! قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۹ شهریور ۱۴۰۴) | بازار خودرو ترمز برید + جدول رکود مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟ دلار در مشهد وارد کانال ۱۰۴ هزار تومان شد وزیر جهاد کشاورزی: قیمت بهترین نوع برنج ایرانی ۲۶۰ هزار تومان شد ورق بورس برگشت | رشد شارپی ۳۴ هزار واحدی شاخص کل (۹ شهریور ۱۴۰۴) فردا (۱۰ شهریور) تمام طلافروشی‌ها در مشهد تعطیل است استاندارد‌های اجباری خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش یافت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۹ شهریور ۱۴۰۴) | نوسان محدود دلار در کانال جدید نرخ طلا در مشهد عقب نشینی کرد (۹ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ماجرای گم شدن ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرک | ۱۱۰ هزار خودرو در انتظار تحویل به مشتریان

  • کد خبر: ۴۵۵۹۹
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
ماجرای گم شدن ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرک | ۱۱۰ هزار خودرو در انتظار تحویل به مشتریان
این روز‌ها شاهد تصاویر مختلفی از پارکینگ خودروسازان کشور هستیم که مملو از خودرو‌های ناقص است، خودرو‌هایی که مشکل یک یا ۲ قطعه دارند و در صورت تکمیل می‌توانند با عرضه، باعث کاهش التهابات در بازار خودرو شوند.
به گزارش شهرآرانیوز، طبق گزارش‌ها، میزان قابل توجهی قطعه و مواد اولیه در گمرکات مانده که باعث شده خودرو‌های ناقص کف کارخانه بیش از اندازه باشند. به گفته نمایشگاه داران خودرو یکی از اصلی‌ترین مشکلات گرانی خودرو، عدم عرضه خودرو توسط کارخانه به بازار است که اگر تولیدی‌ها به بازار عرضه شود، باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. برای پیگیری حل این مشکل خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به جاده مخصوص رفته و زمانی که به پارکینگ خودروسازان مراجعه کرده، با انبوهی از خودرو‌های ناقص در پارکینگ برخورد می‌کند.

به گفته یکی از کارکنان شاغل در این پارکینگ ها، خودرو‌هایی که کف کارخانه هستند عمدتا مشکل کمبود قطعه و نداشتن برخی قطعات مانند چراغ، رودری و قطعات‌های تک دارند.

در همین رابطه، سید مهدی ملت شاهی مدیر خدمات بازرگانی ایران خودرو با بیان اینکه برخی از قطعات مورد نیاز برای تکمیل ساخت یک خودرو در گمرکات مانده است، گفت: در حال حاضر گمرکات برای ترخیص قطعات دپو شده همکاری دارند، اما مقدار قابل توجهی از قطعات در گمرکات مانده است و همین عامل باعث مشکل در تکمیل خودرو‌های ناقص شده است.

او با تاکید بر اینکه ماندگاری قطعات و مجموعه‌های خودرویی در گمرک طبق روال معمول است، گفت: مواد اولیه مانند ورق آهن آلات خاص و قطعاتی مانند کاتالیست و سیستم‌های الکترونیک خودرو از جمله محموله‌های ایران خودرو است که در حال ترخیص از گمرکات اجرایی کشور هستند. این محموله‌ها شامل ۲۱۰ بارنامه متعلق به ایران خودرو بدون احتساب تامین کنندگان داخلی، در حال تخصیص ارز به صورت نیمایی یا استفاده از سامانه جامع تجارت هستند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

تعیین تکلیف ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرکات

ملت شاهی تصریح کرد: هر چقدر فرآیند ترخیص کالا سرعت یابد، تولید ایران خودرو نیز با ظرفیت بالاتری ادامه می‌یابد که سبب افزایش عرضه خودرو به بازار، اجرای تعهدات معوق و در نتیجه رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.

مدیر خدمات بازرگانی ایران خودرو خواستار تسریع در ترخیص مواد اولیه، قطعات و مجموعه‌های خودرویی از گمرک متناسب با سرعت تولید در ایران خودرو شد و اظهار کرد: آهنگ تولید امسال ایران خودرو نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته و ضروری است تا قطعات مورد نیاز نیز با سرعت بیشتری به خطوط تولید تزریق شود.

او در خصوص میزان کانتینر‌هایی که در گمرکات مانده است، گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ کانتینر در گمرکات مانده و منتظر ترخیص آن‌ها هستیم.

کباری، معاون بازرگانی گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه میزان قابل توجهی قطعات و مواد اولیه در گمرکات هستند، گفت: بخش عمده ناقصی قطعات مورد نیاز برای تکمیل ساخت خودرو مربوط به کاتالیست و Ecu است که این موارد در گمرکات مانده و منتظر ترخیص آن‌ها هستیم.

میر اشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۸ میلیون تن کالا در اماکن گمرکی کشور موجود است، گفت: سه و نیم میلیون تن از این کالا‌ها مربوط به کالا‌های اساسی و سه و نیم میلیون تن هم مربوط به کالا‌های غیر اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای تولید می‌شود و یک میلیون تن کالا و مواد اولیه در قالب مواد کانتینری است.

او ادامه داد: در سفر اخیر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به هرمزگان، مقرر شد تا پایان هفته در خصوص کالا‌های اساسی تصمیمات نهایی گرفته شود.

میر اشرفی توضیح داد: کالا‌های اساسی به دو گروه تقسیم می‌شوند که بخشی از آن‌ها دارای ارز ترجیحی هستند و چنانچه واردکننده تمایل به ترخیص کالا قبل از تامین ارز داشته باشد می‌تواند با تعهد سه ماهه بانک مرکزی ۵ قلم کالا را بدون کد رهگیری ترخیص کند.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه این وارد کنندگان مشمول ارز ترجیحی می‌شوند افزود: برخی کالا‌هایی که مشمول ارز ترجیحی نمی‌شوند، با ارز نیمایی ترخیص می‌شوند، اما در اولویت اول دریافت ارز نیمایی قرار می‌گیرند. ترخیص سریع ۲۰ قلم کالای اساسی که پنج قلم از آن‌ها مشمول ارز ترجیحی می‌شوند و ۱۵ قلم هم مشمول دریافت ارز ترجیحی نمی‌شوند در دستور کار قرار دارد.
عمده کالای خودروسازان ترخیص شده است!

او در پاسخ به پرسشی مبنی میزان دپوی قطعات مورد نیاز خودروزسازان در گمرک توضیح داد: ماده ۴۲ قانون امور گمرکی به ویژه در مورد قطعات خودرو به موضوع‌های اشاره کرده است که با پیشنهاد وزارت صمت، رئیس‌کل گمرک می‌تواند از این تسهیلات ماده مذکور استفاده کند و ما هم در چند ماه گذشته بار‌ها از آن بهره برده ایم.

میراشرفی افزود: خودروسازان به وسیله همین تسهیلات وی با اظهار کالا و پرداخت تضمین‌ها بدون نیاز به مسائلی که باعث رسوب کالا می‌شد، عمده کالاهایشان را ترخیص کرده اند. این تسهیل همچنان ادامه دارد و البته پیشتر هم از آن استفاده می‌شد. در مورد مواد اولیه باید منتظر مصوبه آن باشیم.

او گفت: گمرک درباره موارد خاص خودروسازان را معطل نگذاشته است، اما در مورد مواد اولیه مشکل وجود داشته است.

میر اشرفی با بیان اینکه این ۸ میلیون تن کالا‌های در گمرک عملاً رسوب شده نیستند، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ میلیون تن کالا وارد بنادر و گمرکات کشور شده و به طور میانگین ماهی ۲.۷ میلیون تن کالا ترخیص می‌شود.

او توضیح داد: رسوب داخلی در گمرکات کمتر از یک میلیون تن است و قسمت عمده آن‌ها ترخیص شده اند. با این تصمیمات امیدواریم مشکل قسمت عمده این کالا‌ها رفع شود. در گمرکات کشور حدود ۱۳ هزار خودرو قرار داشت که طبق مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۰ هزار خودرو در سال ۹۸ تعیین تکلیف و ترخیص شد و تعداد کمی هم در سال ۹۹ ترخیص شد و این مصوبه تا ۲۶ شهریور ۹۹ تمدید داشت.

میراشرفی ادامه داد: حدود کمتر از ۳ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده است که این خودرو‌ها دارای پرونده رسیدگی در محاکم قضایی هستند و هر زمان که تعیین تکلیف شوند، یا ترخیص می‌شوند یا تشریفات متروکه برای آن‌ها اجرا می‌شود و به سازمان اموال تملیکی می‌روند.

او افزود: خودرو‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های ساخت طرف‌های ممنوع‌المعامله (آمریکا و رژیم صهیونیستی) اصلاً وارد نشدند. این خودرو‌ها اگر وارد شوند یا به نفع دولت ضبط می‌شود و یا این که واردکننده می‌تواند خودرو را مرجوع کند.
مواد اولیه و قطعات خودرو در گمرکات دپو شده است!

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: این روز‌ها شاهد کاهش تولید هستیم و اگر به قطعه سازان رسیدگی نشود، خط تولید تمام قطعه سازی‌ها متوقف خواهد شد که به صنعت خودروسازی ضرر می‌زند.

به گفته او، هم مواد اولیه هم قطعات در گمرکات مانده اند که اگر ترخیص نشوند باعث می‌شود خط تولید قطعات متوقف شود.

مطلب زاده عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، گفت: عدم تولید خودرو به این دلیل است که قطعات در گمرک مانده و همین عامل در تولید خودرو تاثیر گذار بوده است. فروشنده خارجی به ما مواد اولیه فروخته و مبلغ آن نیز پرداخت شده است، اما تحریم‌ها مانع ورود این کالا‌ها به کشور شده و گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد.

او بیان کرد:۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی از طریق میز‌های نهضت ساخت داخل بوده است؛ که همین میزان می‌توانست صرفه جویی شود. تسهیلات پایین می‌تواند به نهضت ساخت داخل کمک کند، اگر به تولید کنند وام با بهره ۱۰ درصد داده شود به تولید کمک می‌کند.

حالا بعد از ناهماهنگی در توزیع و قیمت گذاری خودرو، کشمکش‌ها به تولید رسیده و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مشتریان خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->