شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

بازتاب گسترده‌ی درگذشت محمدرضا شجریان در افغانستان

  • کد خبر: ۴۶۲۷۷
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
بازتاب گسترده‌ی درگذشت محمدرضا شجریان در افغانستان
درگذشت استاد «محمدرضا شجریان» خسرو آواز فارسی اندوه فراوانی در دل های اقشار مختلف جامعه افغانستان از سیاستمدار تا شاعر، هنرمند، فرهنگی و فعالان اجتماعی و حتی افراد عادی بر جای گذاشت و همه این خبر را دردناک توصیف کردند.

به گزارش شهرآرانیوز - درگذشت این یگانه‌ی موسیقی ناب ایرانی، تمام دوستدارانش را در ایران و خارج از ایران که دل در گرو زبان و فرهنگ ستبر پارسی دارند، در غم و اندوه فرو برد.

 

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و از سیاستمداران سرشناس افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشت که استاد شجریان میراث مشترک فرهنگی کشورهای منطقه بود.

 

جلال مهجور نویسنده و فعال اجتماعی نیز نوشته است که مرگ شخصیتی مانند شجریان با آن عظمت و سنگینی‌اش باعث اندوه و غمگینی دوست دارانش شده است.

 

وی افزوده است: چند ساعتی از درگذشت این بزرگ انسان معاصر نگذشته بود که بسیاری از هموطنان ما (افغانستانی‌ها) از داخل و از سراسر جهان خود را در این غم بزرگ شریک دانسته و با ابراز همدردی، عواطف و احساسات جریحه دار شده خود را به اشکال گوناگون بیان کردند.

 

به گفته مهجور، جوانان برومند نشان دادند که نگاه ما ژرف‌تر و عزم ما راسخ تر از آن است که در زندان حصارهای قوم، مذهب، کشور و یا جغرافیای خاص بگنجد.

 

هادی باهنر استاد دانشکده فلسفه و جامعه شناسی در افغانستان نیز در صفحه اجتماعی خود نوشته است که صدای جادویی و ترنم زمان که تمام جهان را فراگرفته است، در گذشت.

 

وی افزوده است که هنر شجریان مرزها را درنوردید. کوچه به کوچه، شهر به شهر موسیقی و هنرش ره گشود و با زیبایی تمام به هنر و موسیقی جان بخشید و تعالی داد.

 

باهنر گفته است که صدای وی، روح بخش زمان بود. حافظ و سعدی و خیام با او آهنگین تَر شد. صدایش در دل تنهایی و هم در دل وحشت و خشونت، مونس و همدم بود. او از دل می‌خواند و لاجرم بر دل می نشست.

 

صحرا کریمی رییس افغان فیلم افغانستان نیز در واکنش به درگذشت خسرو آواز ایران، شجریان را آوازخوان بی‌بدیل موسیقی خوانده است.

 

دوران علی حکیمی از دیگر فرهنگیان افغانستان نیز گفت: محمدرضا شجریان هنرمند محبوب و خوش صدای فارسی زبان درگذشت و علاقه مندان خویش را در سراسر دنیا غمگین ساخت و دوستدارانش در اندوه مرگ وی همسان مرغ سحر، ناله سر کردند و گریستند.

 

وی افزوده است که صدای او مصداق روشنی برای ماندگاری و جاودانگی صداست. براستی، شجریان به عنوان یک ستاره درخشان آواز در فرهنگ و تاریخ پربار ایران و موسیقی فارسی تابنده خواهد بود.

شجریان متعلق به جغرافیای زبان فارسی

خبر درگذشت شجریان در بین مردم عادی و منازل افغان‌ها نیز راه یافت و شمار زیادی از دوستداران صدای وی پای تلویزیون نشسته و گردهمایی علاقه مندان وی را مقابل بیمارستان «جم» در تهران مشاهده کردند.

 

خبرنگار ایرنا در کابل که میان جمعی از دوستداران محمدرضا شجریان حاضر شده بود، با افرادی گفت‌وگو کرد که با شنیدن خبر در گذشت اسطوره موسیقی ایرانی اشک در چشمانشان حلقه زد و سروده‌های شجریان را همزمان با حضور هواداران وی مقابل بیمارستان هنگام دیدن خبر تلویزیون افغانستان، زمزمه می کردند.

 

امیرمحمد کلانتر به خبرنگار ایرنا گفت که پخش صدای ربنای استاد شجریان هنگام اذان از تلویزیون، همگی دور سفره افطار به انتظار اذان جمع می شدیم. برای من ربنا، بخشی از رمضان بود. اولین سالی که ماه رمضان بدون شنیدن ربنا سپری شد، انگار چیزی کم بود یا چیزی سر جایش نبود.

 

محمد رنجبر حقوقدان و فعال اجتماعی نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت: اندوهگین و متاثرم از اینکه خبر درگذشت استاد شجریان، بی بدیل ترین صدای موسیقی فارسی را شنیدم. استاد شجریان تو جاودانه‌ای و ما با شاهکارهایت زندگی می‌کنیم و هرگز فراموش نخواهی شد.

 

استاد فقید آواز ایران مرحوم محمدرضا شجریان که در گستره تمدنی ایران و کشورهای فارسی‌زبان همچون افغانستان و تاجیکستان و دیگر نقاط سکونت فارسی‌زبانان در سطح جهان چهره‌ای شناخته شده است، به جمع خفتگان در خاک توس پیوست و در همسایگی دیگر ادبای شهیر ایران زمین همچون شاعر معاصر "مهدی اخوان‌ثالث" و دیگر شعرا مانند "گلچین معانی"، "عماد خراسانی"، "ذبیح‌الله صاحبکار (سهی)" و "محمد قهرمان" و گل سرسبد همه آنها یعنی حکیم فرزانه توس "ابوالقاسم فردوسی" آرام گرفت.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->