به گزارش شهرآرانیوز، جدیدترین نسخه از مدل هاچبک بیامو سری 1 به پیشرانه دو لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۶۲ اسببخار مجهز است. این خودرو با کد 128ti یادآور محصولات Turismo Internazionale بیامو از دههی ۱۹۹۰ خواهد بود.
عبارت Turismo Internazionale بهمعنی جهانگردی بینالمللی است. این سری اولینبار با مدل ۱۸۰۰TI در سال ۱۹۶۴ معرفی شد که خودرویی ویژه و متفاوت از نمونهی استاندارد بود. کد TI با حروف بزرگ در سالهای بعد برای 2000TI و 2002TI نیز استفاده شد. سرانجام با رسیدن به اواسط دههی ۱۹۹۰، آخرین خودروهای Turismo Internazionale با حروف کوچک ti برای 323ti و 325ti ساخته شدند و این سری از محصولات بی ام و خاتمه پیدا کردند.
هدف از تولید خودرو با امکانات Turismo Internazionale، محصولی قدرتمند و البته خوشقیمت برای استفاده عمومی و سفرهای طولانیمدت است. بازگشت این سری با 128ti در سال ۲۰۲۱ انجام میشود و محصول نهایی ازنظر قیمت و توانایی فنی، بین مدل پایه و نسخهی فول آپشن M135i است.
در اقدامی کمسابقه، 128ti فقط با سیستم انتقال نیرو به چرخهای جلو تولید خواهد شد و دودیفرانسیل یا محورعقب نخواهد بود. بعضی امکانات این خودرو، مثل جعبهدنده خودکار، ترمزهای سری M، حفاظهای ضدواژگونی (Anti-Roll Bar) و پیشرانه دو لیتر توربوشارژ مشابه M135i xDrive هستند، با این تفاوت که بهجای ۳۰۶ اسببخار قدرت، ۲۶۲ اسببخار قدرت با ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
بیامو 128ti در زمان ۶/۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت فراهم میکند. این مدل صرفا با جعبهدنده ۸ سرعته استپترونیک خودکار عرضه خواهد شد و فاقد سیستم دندهدستی خواهد بود. دیگر نکته عجیب برای 128ti، تولید صدای غیرواقعی (Fake Engine Noise) موتور از خروجیهای صدای داخل کابین است تا به خواست راننده، غرش پیشرانه به گوش سرنشینان برسد.
باتوجهبه قیمت نسبتا گران و ۶۴ هزار دلاری M135i، خودرو 128ti را میتوان رقیبی جدی برای فولکس واگن گلف GTI دانست. محصول جدید بیامو مشابه گلف GTI و GTI TCR، صرفا دیفرانسیل جلو خواهد بود و همراه سیستم تعلیق سری M، حدود یک سانتیمتر کاهش ارتفاع خواهد داشت. همچنین، 128ti دیفرانسیل لغزش محدود نیز ارائه خواهد کرد که ضمن بهبود فرمانپذیری خودرو، برتری مهمی درمقایسهبا گلف GTI محسوب میشود.
در تصاویر منتشرشده از 128ti، ستون میانی جلوپنجره با رنگ سیاه تزیینشده است و حالتی متفاوت از مدل استاندارد دارد. کد ti نیز در قسمتهای مختلف بدنه و کابین دیده میشود. بعضی ادوات در سپرهای طرفین و رکابها نیز قرمزرنگ هستند تا حالتی اسپرت تداعی کنند. تیرگی در آینههای جانبی و چراغهای جلو و عقب نیز مختص 128ti خواهد بود. خریدار بدون هزینه اضافی میتواند رینگهای ۱۸ اینچ دورنگ و تایرهای میشلن پایلوت اسپرت ۴ را انتخاب کند که البته برای علاقهمندان رانندگی در پیست و شرایط پرشتاب مناسب خواهد بود.
بیامو 128ti با قیمت ۴۱،۵۷۴ یورو (معادل ۴۹ هزار دلار) فروخته خواهد شد. نسل جدید فولکسواگن گلف GTI با پیشرانه ۲۴۵ اسببخاری و عملکرد فنی نزدیک به 128ti در اروپا، ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.
منبع:زومیت