پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

آشنایی با دینام خودرو و طرز کارآن

  • کد خبر: ۴۷۳۳۲
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
آشنایی با دینام خودرو و طرز کارآن
دینام (به انگلیسی Alternator) یا ژنراتور در واقع یک تولید کننده برق در خودرو است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی وظیفه برق رسانی به خودرو و شارژ مجدد باتری را به انجام می‌رساند.
به گزارش شهرآرانیوز، دینام از قطعات مهم خودرو به شمار می‌رود چراکه وظیفه تولیدبرق خودرو را بر عهده دارد. این قطعه وظیفه دارد تا باتری را شارژ کند. باتری که برق خودرو را تامین می‌کند به تنهایی قادر به انتقال آن به اجزای مختلف الکتریکی در خودرو نیست و دینام به کمک باتری می‌آید و تا هنگامی که خودرو روشن است برق تولید می‌کند و آن را به باتری ارسال می‌کند. در واقع دینام با تولید برق، برق مورد نیاز خودر را در باتری ذخیره می‌کند.
 
آشنایی با دینام خودرو و طرز کارآن
باتری خودرو وظیفه دارد تا وقتی خودرو استارت می‌خورد برق آن را تامین کند. لازم به ذکر است که  انتقال برق به سیستم‌های مختلف الکتریکی به عهده دینام است و دینام در زمان روشن بودن موتور برق را به بخش‌های مختلف می‌فرستد. در صورتی که دینام خراب باشد؛ ذخیره باتری کم می‌شود و به اصطلاح باتری برق خالی می‌کند و سیستم الکتریکی خودرو از کار می‌افتد.
 

چگونگی کارکرد دینام

این قطعه از یک سیم پیچ که استاتور نام دارد به همراه یک سو کننده ولتاژ، تعدادی جاروبک که ارتباط الکتریکی را با روتور حفظ می‌کنند و قرقره تشکیل شده است که قطعات ثابت دینام اند و قطعه‌هایی مانند پروانه خنک کن، پولی، در پوش جلو، آفتامات و… نیز از اجزای دینام به شمار می‌روند. تمامی این قطعات به غیر از قرقره داخل یک حفاظ آلومینیومی قرار دارند. هنگامی که موتور خودرو روشن است دینام با استفاده از سیم پیچ، برق را برای خودرو تامین می‌کند. در واقع آرمیچر دینام با چرخش در مدار مغناطیسی با کمک بالشتک‌های بدنه آن برق تولید می‌کند و انرژی تولید شده به کمک زغال‌ها دریافت می‌شود و به قطعاتی که انرژی الکتریکی نیاز دارند برق می‌فرستد.
 

در صورت درست کار نکردن دینام

از آن جایی که دینام نیاز‌های برقی خودرو را تأمین می‌کند، وقتی کارایی آن پایین بیاید، دستگاه‌های برقی هم خوب کار نمی‌کنند. در این صورت ممکن است چراغ‌های جلو و چراغ‌های روی داشبورد، کم نور و یا به شدت پرنور بشوند. تجهیزات دیگر، مانند گرمکن صندلی‌ها و شیشه‌های برقی هم ممکن است خوب کار نکنند. برداشت درست راننده از این علامت‌ها به چند عامل بستگی دارد. اولین عامل این است که آیا دینام هنوز برق تولید می‌کند و برق تولیدی در محدوده تعیین شده قرار دارد یا نه؟ عامل دیگر این است که خودرو چطور برنامه‌ریزی شده است. بیشتر خودروسازان به ترتیب اولویت، مواردی در برنامه هایشان تعریف کرده‌اند که هنگام بروز مشکل در دینام، هشدار‌هایی بدهند. این موارد بیشتر بر اساس ایمنی خودرو هستند. برای مثال، قبل از این که چراغ‌های جلو کم نور یا خاموش شوند، گرم‌کن صندلی و رادیو ضبط خاموش می‌شود. دلیل این کار این است که راننده باید بتواند در صورت بروز مشکل، خودرو را کنترل کند و آن را نگه دارد و در چنین مواقعی گرم‌کن صندلی یا رادیو ضبط اهمیت چندانی ندارد.
 

چند مورد از مواردی که می‌تواند نشان از خرابی دینام خودرو باشد

۱- بیشتر مکانیک‌ها می‌گویند وقتی مشتری هایشان با مشکلات مربوط به دینام مواجه می‌شوند، کاپوت را بالا می‌زنند تا ببینند آیا تسمه‌ای در رفته است، دسته موتور پاره شده یا قسمتی از موتور از کار افتاده است. خوردگی و پوسیدگی تسمه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل در آینده باشد. از طرفی، سفتی و شلی تسمه دینام باید مناسب باشد تا دینام درست کار بکند. سفت بودن بیش از حد هم مانند شل بودن می‌تواند نا مناسب باشد. چک کردن سفتی تسمه دینام می‌تواند نشان بدهد مشکلی وجود دارد یا خیر.

۲- بیشتر راننده‌ها می‌گویند قبل از این که مشخص شود دینام مشکلی پیدا کرده است، صدای غرغر یا جیغ به گوش‌شان رسیده است. دینام به وسیله تسمه‌ای به حرکت در می‌آید که به فولی سر میل لنگ متصل است. فولی دینام معمولاً دو یا سه برابر سریع‌تر از میل لنگ می‌چرخد تا هنگامی که سرعت خودرو پایین است یا درجا کار می‌کند، نیرویی که دینام لازم دارد را در اختیارش بگذارد. خود فولی دینام نیز روی یک شفت قرار دارد که یاتاقان‌ها یا بوش‌هایی آن را نگه می‌دارند. اگر فولی دینام با تسمه تراز نباشد، یا بوش‌ها و یاتاقان‌ها فرسوده شده باشند، شنیدن جیغ و غرغر باعث می‌شود بفهمید مشکلی وجود دارد.

۳- بوی سیم یا لاستیک سوخته، اغلب مربوط به وجود مشکل در دینام می‌شود. اگر فولی دینام تراز نباشد و یا نتواند آزادانه بچرخد، تسمه اصطکاک بیشتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود بوی لاستیک سوخته به مشام برسد. در صورتی که دینام بیش از حد داغ شده باشد بوی سیم سوخته استشمام می‌شود. بهتر است بدانید، دینام داغ ولتاژ برق بالاتری به طرف روتور و استاتور می‌فرستد.
 

چند مورد از خرابی‌های شایع در دینام

برخی از موارد خرابی دینام شامل:

- جدا شدن سیم پیچ چسبیده به بدنه دینام و چسبیدن آن به روتور در اثر دمای بالای هوا و داغ شدن سیم پیچ و روتور

- از بین رفتن زغال دینام، که با تعویض آن مجددا به کار می‌افتد.

- خرابی یا گیریپاچ کردن بلبرینگ‌های دو سر دینام

- خراب شدن آفتامات دینام که تنظیم کننده برق آن است و در صورت خرابی، دینام کار نمی‌کند.

سوختن سیم پیچ داخلی دینام که در این صورت نیاز به تعویض کل دینام است.

منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->